DESANT NA FRANKFURT

Kakav Ferrari, ovo je najbrži električni automobil na svijetu

    AUTOR:
    • Marin Galić

  • OBJAVLJENO:
  • 13.09.2011. u 22:31

Električni automobili apsolutni su hit na svjetskom tržištu. Svi proizvođači trenutno nude razne koncepte, vizije, pa čak i stvarne automobile koje pokreće struja. I Hrvatska se pokušava ugurati u taj vlak koji će u budućnosti biti glavna pokretačka snaga automobilske industrije.

Prvi put u Frankfurtu naša zemlja ima izložena čak dva modela električnih vozila. Riječ je o dijametralno suprotnim automobilima, jedan je malo gradsko vozilo, konkurencija Smartu, dok je drugi supersportski model koji bi trebao parirati Ferrariju.

Pronaći velike partnere

Concept One, najbrži električni automobil na svijetu, projekt Mate Rimca, 23-godišnjeg inovatora, imao je svjetsku premijeru danas u Frankfurtu. Dok-ing je, pak, na najvećem europskom automobilskom salonu predstavio drugu generaciju modela XD. On je punio novinske stupce prošle godine kada je čak i premijerka Jadranka Kosor podržala projekt. Što se u međuvremenu dogodilo? Nažalost, vrlo malo, ili gotovo ništa. Tu nastaje taj veliki problem - kako dobru ideju pretvoriti u konkretan (novčano) opipljiv proizvod. Za sada odgovor na to pitanje u Dok-ingu nisu pronašli.

Jedina realna šansa za Dok-ing i njihov električni automobil jest pronaći velikog strateškog partnera, odnosno već postojećeg proizvođača koji će ih prigrliti pod svoje okrilje i dati tu potrebnu injekciju kako bi XD, ili neki sličan model vidjeli u skorijoj budućnosti i na cesti. Kako bi automobil imao visokoserijsku proizvodnju i prodaju diljem Europe i svijeta, treba zadovoljiti stroge sigurnosne norme na kojima su pali i, primjerice, kineski proizvođači koji imaju znatno veća sredstva.

Godišnje do 15 auta

Treba ga proizvesti i prilagoditi visokoserijskim zahtjevima, što zahtijeva kupnju nimalo jeftinih strojeva i gradnju proizvodne hale. Zatim treba osigurati distribuciju, servise, promidžbu. Jednostavno, čini nam se previše elemenata za jednu hrvatsku tvrtku. Na kraju treba uvjeriti kupca da kupi jedan za njega ipak no name proizvod i izdvoji najmanje 25.000 eura.

XD je lani bio koncept, a druga generacija koja će u idućih desetak dana biti izložena u Frankfurtu trebala bi napraviti taj iskorak prema nekom serijskom modelu.

Priča o Mati Rimcu i njegovu Concept One ipak je malo drukčija jer je riječ o eksluzivnom niskoserijskom vozilu. Sve je bitno lakše organizirati i provesti u djelo. Potreban je praktično malo veći atelje za proizvodnju koja se zapravo većim dijelom izvodi ručno.

Mate Rimac, osnivač i vlasnik brenda, želi proizvesti od 10 do 15 automobila godišnje, ugrubo jedan mjesečno. Na papiru Rimčev Concept One doima se tehnički doista superiorno. Niti jedan proizvođač na svijetu trenutno nije uspio iz električnog vozila izvući 1088 konja, i k tome osigurati doseg od 600 kilometara. Upravo je doseg rak rana vozila na struju. Trenutno se uspjehom smatra doseg od 150 kilometara, a Rimac baca rukavicu ostalima sa 600 kilometara autonomije. Uz to, poduzetnik iz Samobora najavljuje ubrzanja gotovo ravna Formuli 1 sa 2,8 sekundi do 100 km/h i najveću brzinu iznad 300 km/h.

Proboj u supersportaše

Zvuči fenomenalno, i ako se teorija potvrdi u praksi, kapa dolje hrvatskim inženjerima. Rimac je okupio stvarno creme de la creme hrvatskih inženjera i dizajnera.

Primjerica, Zlatko Kvočić je genijalac koji nema svjetsku slavu samo zato što živi i radi u Hrvatskoj i što ima pomalo umjetničku dušu. Jedino što su njegova djela mjenjači i motori, umjesto slika ili kipova. Njegove je mjenjače primjerice koristila Lancia kada je vladala svjetskim relijima devedesetih, a prije nekoliko godina bio je u timu koji je proizvodio repliku AC Cobre kraj Zagreba.

Mogu li uspjeti? Možda i lakše nego Dok-ing. Ključ uspjeha je da se performanse s papira potvrde na cesti ili možda, bolje reći, na pisti. Tada bi takav automobil mogao zaintrigirati kolekcionare i fanatike koji nisu nikada pitali za cijenu automobila, već ih zanima originalnost.

Hrvatska i Rimac nisu jedina mala zemlja i proizvođač koji se pokušavaju probiti u svijet supersportaša. Ukrajina, Rusija, Švedska itd... također vide priliku u superbogatim šeicima i drugim fanaticima kojima su Ferrariji, Lamborghini i Bugattiji postali dosadni. Ako Rimac zaintrigira njihovu maštu, onda bi petrodolari mogli doći i do Zagreba.

Prezentacija na sajmu

Koliko je trnovit put do eventualnog uspjeha za Rimca pokazuje i salon u Frankfurtu. Rimac je organizatorima poslao svu potrebnu dokumentaciju na vrijeme kako bi Concept One bio izložen u istom paviljonu sa supersportskim vozilima poput Pagania, ili Koenigsegga. Nažalost Rimac je završio u paviljonu električnih automobila gdje su uglavnom koncepti raznoraznih gradskih vozila na struju. Sigurno nije riječ o paviljonu koji bi trebao zanimati potencijalne kupce našeg proizvođača.

Kakvi će biti rezultati?

Uz to, automobil prema strogim propisima Frankfurtskog sajma u sebi nema ugrađene baterije. Riječ je o sigurnosnoj mjeri. Rimac je najavio da već ima potencijalne kupce i konkretne narudžbe, što bi bio dobar poticaj.

Hrvatska autoindustrija još uvijek ne proizvodi serijske modele, ali je svakako lijepo vidjeti na najvećem automobilskom događaju godine da se među zastavama izlagača viori i naša trobojnica.

Oba su koncepta originalna i tehnički zanimljiva. Svakako su u trendu jer se trenutno traže zeleni automobili, što Dok-ing XD i Rimac Concept One jesu. Hrvatska je napravila uspješan mini desant na Frankfurt, a prave rezultate tog predstavljanja tek ćemo vidjeti.

Izdvajamo