STRADALE SU TISUĆE!

MITO I KORUPCIJA, KOKAIN, FBI, LAŽI, UCJENE I AUDIO SNIMKE: ovo je top 10 najvećih skandala u automobilskoj industriji

 

Skandali su prisutni u svakoj industriji, pa je tako i automobilsku industriju potresao nemali broj afera koji su za proizvođače, ali i kupce imali dalekosežne posljedice. Ponekad je bila riječ o manjim tehničkim nepravilnostima na automobilima, ponekad golemim, u nekim slučajevima su bili krivi dobavljači, a postoje i slučajevi gdje su proizvođači na ilegalan način pokušavali pridobiti kupce i povećati si profite. Naravno, kada se sve otkrije, osim velikih troškova (bilo sudskih, bilo troškova popravka/poboljšanja automobila) kreće i dugotrajna te mukotrpna borba za vraćanje ugleda marke. Tada nema druge nego po onoj - "Ako nikako drugačije, onda pošteno"! Kao i u mnogim drugim poslovima, ova rečenica koja puno toga govori o biznisu, vrijedi i u svjetskoj autoindustriji, posebice za način poslovanja i razmišljanje u Volkswagen Grupi, kako se pokazalo nakon skandala Dieselgate. Malo smo prevrtili film unazad pa vam donosimo pregled od 10 najvećih skandala koji su potresli automobilsku industriju...

GM
 

10.  "Nesiguran automobil pri bilo kojoj brzini", ili ako je politički aktivist presudio Chevroletu Corvairu...

Jedan od prvih velikih skandala veže se u Chevrolet. Naime, Chevrolet Corvair prikazan je 1960. godine, a riječ je o odgovoru General Motorsa na tada sve popularnije pristupačne modele, poput primjerice uvoznog Volkswagena Beetlea. Zrakom hlađeni motor postavljen je straga, a nudilo se nekoliko tipova karoserije, od sedana preko coupea pa do karavana. U problemima su se našli kada je Ralph Nader, politički aktivist i osnivač pokreta zaštite potrošača u SAD-u objavio knjigu "Nesiguran pri bilo kojoj brzini" u kojoj se okomio na Chevrolet Corvair. Naime, brojne prometne nesreće ovog automobila rezultirale su mnoštvom sudskih sporova koje su vozači vodili s GM-om, a Naderu je upravo to poslužilo kao podloga za cijelu priču. Nader je pokušavao dokazati kako je stražnja osovina loše izvedena što je rezultiralo "oversteerom" i brojnim nesrećama. Naravno, te optužbe nisu se svidjele GM-u koji je na sve načine pokušao zaustaviti Nadera. Pritom su prešli granice i krenuli s narušavanjem privatnosti, što je Nader iskoristio. U tužbi koju je i dobio od GM-a je dobio 425 tisuća dolara (u ono vrijeme kao danas oko 2,7 milijuna dolara)...Konkretni problemi ispravljeni su u posljednjih godinama proizvodnje ovog modela, no tada je ugled i ime ovog modela već bilo narušen...

DeLorean
 

9. Uvučen u igru FBI-ja, ili kako je John DeLorean optužen za pokušaj dilanja kokaina

John DeLorean američki je inženjer koji je svojevremeno bio dopredsjednik GM-a kojeg je napustio 1973.godine. Dvije godine kasnije osniva DeLorean Motor Company, kompaniju koja je zaslužna za legendarni DMC-12 koji je postao prava ikona 80-ih. Ipak, kompaniji nisu cvjetale ruže. Financijski problemi rezultirali su proglašavanjem bankrota, a osnivač John odlučio se za nevjerojatan potez. U listopadu 1982. godine uhićen je zbog "dilanja" čak 27 kilograma kokaina! Optužen je za namjeru prodaje kokaina za oko 24 milijuna dolara s čime bi pokrio dugovanja svoje kompanije. Na kraju je ipak oslobođen! Kako? Pa, cijelu priču je zapravo "zakuhao" FBI koji je poslao svog agenta, bivšeg kriminalca Hofmanna na teren. Budući da su znali da je DeLorean u problemima, Hofmann (koji je površno poznavao DeLoreana) im je poslužio kao mamac - on je nagovorio DeLoreana na spomenuti plan prodaje kokaina. Nakon što je uhićen, na suđenju su DeLoreanovi odvjetnici odradili dobar posao i objasnili kako je FBI na nepravedan način pokušao uvući njihovog dotad nekažnjavanog klijenta u ilegalne aktivnosti znajući njegovo "ranjivo" stanje vezano uz bankrot kompanije. Sud je 1984. godine DeLoreana oslobodio krivnje, a američki se inovator nakon toga odlučio povući iz javnog života...

 

8. Presudila mu "sandwich" podnica, ili kako se Mercedes A-klase prevrnuo na testu "izbjegavanja sjevernog jelena"

U jesen, 21. listopada 1997. na testni poligon u Švedskoj stigla je potpuno nova A-klasa i ušla u povijest. Ali ne po dobrom, naime, revolucionarni Mercedesov visoki kompakt s prednjim pogonom i "sandwich" podnicom (u planu je bila i električna verzija kod koje bi se u podnicu smjestile baterije, a koja nikad nije zaživjela) koji je trebao privući mlađe kupce (zanimljivo, privukao je još starije jer su lakše ulazili i sjedali na visoko postavljenu sjedalicu) preokrenuo se na krov u tzv. "testu izbjegavanja sjevernog jelena". Auto je dotuklo loše postavljeno težište zbog spomenute "sandwich" podnice. Svako zlo za neko dobro: u Mercedesu su reagirali promptno i A-klasa je opremljena elektroničkim sustavom stabilnosti ESP kakav se nepune dvije godine ranije počeo ugrađivati u S-klasu. U roku dvije godine sve dotad prodane A-klase su naknadno dobile ESP, što je stavilo konkurenciju pod pritisak, pa je ovaj sustav koji je danas obavezan kod novih automobila uskoro bio stekao visoki udio ugradnje u svim klasama, a u međuvremenu su brojne studije dokazale nemjerljiv učinak na sigurnost. Unatoč svim nevoljama, prva A-klasa je bila uspješna i diljem svijeta pronašla 1,1 milijuna kupaca.

Audi
 

7. Audi TT  se nije proslavio, ili  kako su zbog loše konstrukcije i aerodinamike ginuli vozači

Još jedan primjer automobila koji je naknadno dorađivan zbog pogreške u razvoju modela. Naime, od koncepta do serijskog auta 1998. godine dotad neviđeno hrabro oblikovani Audi nije se puno promijenio, a zadržan je jedinstveni oblik "kapljice". Premda je platforma Audija A3 i Golfa IV bila odgovarajuća, problem koji je Audi stavio pred brojne tužbe i probleme bili su obli izgled te ovjes koji nije bio kapacitetan za visoke brzine. Došlo je, naime, do desetaka nesreća sa smrtnom posljedicama ( pet poginulih) pri brzoj promjeni trake ili u dugim brzim zavojima pri brzinama iznad 180 km/h kada bi se TT počeo zanosit i prevrtati. Audi TT je odmah povučen iz prodaj kako bi se poboljšala predvidljivost ponašanja izmjenom ovjesa, ugradnjom ESP-a, a dodan je i stražnji spoiler na prtljažnik za bolji "downforce".

Chemical and Biomolecular Engineering
 

6. Guma glavu (ne) čuva, ili kako je zbog pucanja Firestone opozvao čak 14.4 milijuna guma

Američka nacionalna uprava za sigurnost prometa na cestama (NHTSA). godine započela je istragu na temelju izvještaja o odvajanju gaznog sloja na Firestone gumama ugrađenim na Ford Explorer. Firestone je promptno s tržišta povukao čak 14.4 milijuna spornih guma koje su bile prva ugradnja na modelima Ford Explorer, Mercury Mountaineer, Ford Ranger, Mazda Navajo i Mazda B-series pick-upu. No, dotad je taj problem uzrokovao 800 ozlijeđenih i 271 poginulog u prometu. Naravno, Firestone i Ford (mazda je u to vrijeme bila dio Forda) bili su preplavljeni tužbama, a potaknuta je i istragu na Kongresu. Pad iz skandala izazvao je Fordu i Firestoneu okončanje partnerstva, a glavni izvršni direktori obiju tvrtki odustali su.

 

5. Toyotin problem s papučicom gasa koja ostaje zaglavljena zapravo i nije bio problem

Skandal s Toyotinim papučicama gasa koje su se "misteriozno" zaglavljivale krenuo je 2009. godine. Koji je zapravo bio problem i kako je cijela priča završila? Pa, prvo treba napomenuti kako problema zapravo - nije bilo! No, krenimo redom. Šokantan poziv nesretnog vozača kojem se "papučica gasa zaglavila" i koji je u šoku nazvao 911 i pokušavao riješiti problem ubrzo se proširio svijetom. Nažalost, vozač i putnici nisu preživjeli nesreću koja se dogodila nedugo nakon poziva, a nakon tog incidenta krenuli su se javljati drugi vozači Toyota koji su tvrdili da im papučica gasa ostaje zaglavljena. Procjenjivalo se da je u sljedećih 5 godina 90 osoba izgubilo život u "sumnjivim" nesrećama s Toyotama u kojima se kao krivac nametala upravo zaglavljena papučica gasa. U razdoblju od 2009. do 2014. Toyota je morala opozvati 16,3 milijuna automobila. Uz to, platili su čak 1,2 milijarde dolara Ministarstvu pravosuđa u SAD-u. Pojavile su se dvije teorije koje su pokušale objasniti problem: prva se odnosila na grešku u softveru, a druga na nepropisno postavljene tepihe koji su rezultirali zaglavljivanjem papučice gasa. Na kraju se ispostavilo da softverske greške nije bilo, a tepisi su bili krivac u samo nekoliko slučajeva. Što se onda događalo? Ljudska greška! Ljudi su očito zamijenili papučicu gasa i kočnice, a istrage su pokazale da u većini automobila koji su sudjelovali u spomenutim nesrećama vozači kočnice uopće nisu dirali, što potvrđuje da su jednostavno zamijenili papučice.

DPA
 

4. Daimler grupa uhvaćena u podmićivanju, i Hrvatska bila u igri...

Podmićivanje u biznisu kao i u politici nije novost, a afera s podmićivanjem pukla je i u Diamleru 2010. godine, a  čak 185 milijuna dolara je bila kazna koju su na kraju morali platiti šefovi Daimlera jer je otkriveno da su podmićivali državne službenike u dvadesetak zemalja. Prema presudi, Daimler je tijekom 10 godina uplatio najmanje 56 milijuna dolara odabranim državnim službenicima koji bi Daimleru zauzvrat osigurali posao. Dakle, na ilegalan način su dobivali poslove opremanja voznih parkova mina sve u cilju pridobivanja poslova opremanja voznih parkova ministarstava, državnih agencija, vatrogastva, saniteta i vojske. Zanimljivo je da je na popisu bila i Hrvatska gdje je završilo oko 3 milijuna eura mita...

AP
 

3. Zbog problema s kontakt ključem u GM vozilima život izgubilo 124 ljudi

GM je 2014. godine opozvao više od 1,6 milijuna vozila zbog greške s kontakt ključem. Naime, postojala je mogućnost da se ključ pomakne u vožnji što rezultira gašenjem automobila. U tom slučaju, sustavi poput zračnih jastuka i serva prestali bi raditi. Procjenjuje se da su zbog ovog problema 124 osobe izgubile život. GM je na kraju platio 900 milijuna dolara kako bi se nagodili s Ministarstvom pravosuđa i obiteljima žrtava.

 

2. Dieselgate, ili najveća prevara u povijesti autoindustrije

Vjerojatno najpoznatiji i najveći skandal 21. stoljeća (barem kada je u pitanju automobilska industrija)  je Dieselgate. Kao što vjerojatno već znate, Volkswagen je uz ilegalne softvere varao na testiranjima vezanim uz emisiju štetnih plinova. Zanimljivo je kako je sam vrh kompanije, CEO Martin Winterkorn, znao za sve te se u srpnju 2015. dogovorio s ostatkom vodstva tvrtke da će nastaviti varati i "obmanjivati američke regulatore", tvrtke tužitelji. Naime, kada su američki regulatori otkrili nepravilnosti, u Volkswagenu su održali sastanak i dogovorili kako će ilegalni softver držati u tajnosti. U tom dogovoru sudjelovao je i direktor Volkswagena u SAD-u Oliver Schmidt. Afera je osim ugleda Volkswagen stajala čak 25 milijardi dolara, a suđenja "velikim igračima" i dalje traju...

 

1. Problematični Takata zračni jastuci, ili najveći opoziv u povijesti autoindustirje

I dok su dosad opisani skandali uglavnom bili vezani uz same proizvođače, ovaj je vezan uz dobavljača zračnih jastuka. Japanska kompanija Takata tako se našla u problemima kada je otkriveno da njeni zračni jastuci imaju problem. Naravno, to je značilo i problem za proizvođače koji su ugrađivali zračne jastuke spomenute kompanije. Rezultat je najveći opoziv u povijesti SAD-a. Naime, spominje se kako je čak 37 milijuna vozila opozvano u servise. Neki od zračnih jastuka imali su neispravne uređaje za napuhavanje te su se pretjerano širili prilikom aktivacije, a nakon puknuća nekih od jastuka, metalne krhotine koje su velikom brzinom pritom izletjele dovele su do više smrtnih slučajeva. Zbog ovog slučaja japanski je div podnio zahtjev za stečaj u SAD-u i Japanu, a pritom je suočen i s milijardama dolara potraživanja i kazni zbog svojih neispravnih zračnih jastuka, koji se povezuju s najmanje 17 smrtnih slučajeva širom svijeta.

Izdvajamo

Iz drugih medija