KRAJ DISKRIMINACIJI

MLADI NAPOKON MOGU ODAHNUTI: danas ukinuto ograničenje od 80 kW!

    AUTOR:
    • Branimir Hitrec

  • OBJAVLJENO:
  • 29.05.2015. u 15:19

S današnjom sjednicom i glasanjem u Saboru, ograničenje za mlade vozače otišlo je u povijest

Nakon što smo u ožujku upozorili da kažnjavajući mlade iz drugih zemalja MUP krši EU Direktivu o vozačkim dozvolama Vlada je preko noći odredila da se ograničenje od 80 kW, ali i pripadajuća kazna od 1000 kn, moraju izbrisati iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Danas je ta odredba i službeno ukinuta

MUP je, čini se, ničim izazvan konačno odlučio izbrisati dio odredbi članka 221. Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje su godinama zagorčavale život mlađima od 24, onemogućavjući im vožnju u svemu snažnijem od 110 KS i pritom predviđale kaznu od 1000 kuna. No, nije do obrata baš došlo bez vraga, kako se kaže.

MUP je, naime, bio odlučan braniti ograničenje od 80 kW svim sredstvima, odmahujući rukom čak i na primjedbe Ustavnog suda, koji je još krajem 2013. odbacio ograničenje za profesionalne vozače, te zabilježio niz spornih točaka. Konkretno, da se radi o promjenjivom zakonskom uvjetu, obzirom da je ograničenje 2011. podignuto sa 75 na 80 kW, a problematičnim je ocijenio i što je uz kaznu od 1000 kuna propisano i oduzimanje vozačke dozvole te isključenje iz prometa. Što su, u pravilu, sankcije za teže prekršaje... Na sve to je MUP samo odmahnuo rukom i spremno vodio statistiku o kažnjenim mladim vozačima u 2014., kao što mu je upravo naložio Ustavni sud, vjerujući da se ta praksa nema šanse srušiti na sudu, pa čak niti Ustavnom. Kao da Ustavni sud nikad i nije rekao da će konačnu odluku donijeti tek kada se uvjeri da postoji ujednačena primjena. Odnosno, da policija jednako kažnjava domaće i strane vozače.

Ipak, ograničenju od 80 kW na kraju nije presudio Ustavni sud, nego - bez lažne skromnosti - Auto klub. Nakon što smo, naime, na uvid sredinom veljače dobili podatke o kažnjenima u 2014., znači statistiku koju je tražio Ustavni sud, primjetili smo da je u cijeloj priči upravo najspornije što MUP ujednačeno primjenjuje ograničenje od 80 kW. Statistika je, naime, pokazala, da se u 2014. među 5101 kažnjenih mladih vozača našao i 31 stranac. Što je, glasno smo upozorili, u suprotnosti s Direktivom 2006/126/EC o vozačkim dozvolama, koja govori da države članice mogu primjeniti svoje nacionalne odredbe o ograničenju, privremenom oduzimanju, povlačenju ili poništavanju prava na upravljanje vozilom isključivo na strance koji u dotičnoj zemlji imaju prebivalište.

Slijedom toga, ograničenje od 80 kW moglo je vrijediti, osim za hrvatske državljane, samo za vozače kojima je uobičajeno prebivalište Hrvatska. Odnosno, one koji u Hrvatskoj zbog osobnih ili poslovnih razloga borave najmanje 185 dana u kalendarskoj godini. Nikako ne u slučaju turista ili vozača na bilo kakvom proputovanju, barem odkad smo u EU. I što se dogodilo? Nakon našeg teksta MUP se naglo smekšao i naložio da se ograničenje od 80 kW briše iz Zakona, a kao razlog u nacrtu prijedloga naveo upravo potrebu za usklađivanjem sa Direktivom 2006/126/EC o vozačkim dozvolama. Iako nam je samo tjedan ranije iz policije odgovoreno kako u planu nije nikakvo "noveliranje" odredbi vezanih uz mlade vozače.

Kako je palo ograničenje od 80 kW

Ustavni sud u prosincu 2013. odlučuje da ograničenje od 80 kW više ne vrijedi za profesionalce i vozače kojima su prestala ograničenja propisana Zakonom iz 2004. I odlučuje da će konačnu odluku donijeti nakon 1. ožujka 2015., kada mu MUP preda statistiku o kažnjenim mladim vozačima u 2014.

Iako ih je odluka Ustavnog suda trebala upozoriti, MUP u 2014. nastavlja po starom. Sredinom 2014. na programu su izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, no u razgovoru sa zainteresiranom javnošću MUP odbacuje mogućnost izmjene odredbi za mlade. Odgovaraju da je u Zakonu sve jasno propisano...

Po nalogu Ustavnog suda, koji je opstanak spornog ograničenja od 80 kW uvjetovao ujednačenom primjenom na domaće i strane vozače, MUP u veljači 2015. predaju statistiku o provedbi spornog članka 221. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Početkom ožujka dolazimo u posjed podataka predanih Ustavnom sudu, koji pokazuju da je među 5101 kažnjenih za upravljanje autom snažnijim od 80 kW u 2014. čak 31 stranac. A među strancima ima i državljana EU... MUP tu i dalje ne vidi ništa sporno i izvještava nas da ne namjeravaju "novelirati" odredbe o mladim vozačima

Samo koji dan nakon što smo u ožujku sasvim jasno obrazložili zašto je primjena ograničenja od 80 kW na strance u suprotnosti s EU Direktivom o vozačkim dozvolama, MUP u Nacrt izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama ubacuje i brisanje odredbi od 80 kW. I pritom kao razlog navodi potrebu usklađivanja s EU Direktivom o vozačkim dozvolama

Mladi i dalje za kap alkohola plaćaju 700 kn

Članak 221. o mladim vozačima ne briše se u potpunosti nego u povijest odlazi samo ograničenje od 80 kW i prateće kazna od 1000 kn. A to znači da će mladi i dalje biti podložni potpuno neprovedivom ograničenju brzine - mladi i na autocesti ne smiju voziti brže od 120 km/h, na brzoj cesti više od 100, a na svim ostalim cestama više od 80 km/h - za čije nepoštivanje čak nije predviđena niti kazna, a neće smijeti niti piti dok voze. Znači, na snazi ostaje odredba o 0,0 promila, koja osim za mlade vrijedi i za profesionalne vozače. Predviđena kazna za alkohol do 0,5 promila za mlade iznosi 700 kn.

Izdvajamo