TEHNIKA

Motor Mercedes-AMG M139 - ručno rađeni rekorder s čak 211 KS po litri!

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 21.08.2019. u 15:15

Mercedes

Specifičnom snagom od čak 155 kW (211 KS) po litri obujma u S-verziji, motor M139 koji pokreće najsnažnije AMG izvedenice nove klase A s brojčanom oznakom 45, postavlja nova mjerila u različitim kategorijama

Ni kada bi ukupno imao ‘samo’ 211 KS, 2,0-liteni četverocilindraš nipošto se ne bi mogao nazvati slabim. Uostalom, ‘sto konja po litri’ i danas se smatra visokom specifičnom snagom, premda tu mjeru lakoćom premašuju mnogi moderni turbo-benzinci, čak i poneki dizelaš. Prethodni A 45 AMG – odnosno njegov motor M133 – postavio je visoke standarde, pa su inženjeri morali primijeniti sva svoja lukavstva da bi ga nadmašili.

Već ‘obična’ verzija sa 285 kW (387 KS) i čak 480 Nm okretnog momenta ulijeva strahopoštovanje i obećava divlje performanse, dok 310 kW (421 KS) i okruglih 500 Nm kod S-verzije, s obzirom na obujam zvuče gotovo nestvarno. Za toliko snage potrebno je sagorjeti mnogo goriva, a za to je pak potrebno mnogo zraka. Ekstremni ‘propuh’ omogućava novorazvijeni twin-scroll turbo-punjač s vratilom oslonjenim na valjkaste ležajeve, koji ostvaruje tlak prednabijanja od čak 1,9 bara (S: 2,1 bara) i pri punom gasu u motor svakog sata ugura 1,1, odnosno 1,2 tone (!) zraka. Iako najveći okretni moment doseže pri razmjerno visokih 4.750 o/min (S: 5.000 o/min), M139 dobro vuče od samog početka, linearno povećava snagu i vrti se sve do 7.200 o/min.
Za kvalitetnu pripremu smjese postoje dva odvojena sustava ubrizgavanja, visokotlačno izravno i dodatno ubrizgavanje u usisne kanale, a da bi se omogućio što kraći tok plinova koji ulaze u motor i izlaze iz njega te smanjili toplinski gubici, usisna grana sada je sprijeda, a ispušna ispred zida kabine. Za kraj, AMG-ov paket snage teži tek 160,5 kg – sa svim tekućinama! Jednostavna računica kaže: više od 2,62 KS iz svakog kilograma. Respect, AMG!

Jedan čovjek, jedan motor AMG s potpisom

 

Svaki M139 ručno se sklapa u AMG-ovoj tvornici motora u Affalterbachu, a proces je povjeren potpuno posvećenim tehničarima koji na konačni proizvod stavljaju pločicu s potpisom. Time jamče da je svaki motor izrađen prema najvišim mogućim standardima. Kvaliteti je ovdje data prednost pred kvantitetom, jer je već mnogo puta dokazano da je educirani i motivirani radnik bolji od bilo kojeg robota.

Lagan i čvrst - Napredna tehnologija u svakom detalju

Blok motora M139 izvedbe je poznate kao ‘closed deck’, s cilindrima koji su s gornje strane, na dijelu na koji naliježe glava, povezani pločom na kojoj su samo otvori za prolaz rashladne tekućine. To donosi maksimalnu čvrstoću, a kako bi motor bio što lakši, blok je izrađen od aluminijskig ljeva sa stijenkama cilindara tretiranim nanoslide premazom. Klipovi su izrađeni od kovanog aluminija, a kovano je i olakšano čelično koljenasto vratilo – rješenja kakva se u pravilu ne koriste kod velikoserijskih motora.

Razvodni mehanizam - Veliki ventili i sustav Camtronic

 

Promjena pozicija svjećice i brizgalice omogućila je ugradnju većih ispušnih ventila, što, logično, olakšava pražnjenje cilindara. No, da bi se lakše kontrolirao rad turbo-punjača, odnosno da bi se tlak punjenja mogao precizno prilagoditi režimu rada, bragasto vratilo na ispušnoj strani koristi sustav Camtronic s dva različita profila brijega. Tako se može regulirati i vrijeme otvaranja i trajanje otvorenosti ispušnih ventila, što prema potrebi poboljšava odziv motora ili pak omogućava ležernu, ekonomičnu vožnju.

Upravljanje toplinom - Za snagu i razumnu potrošnju

Novi AMG-ov motor koristi električnu pumpu za rashladnu tekućinu, čija je glavna prednost da intezitet hlađenja motora može stalno prilagođavati njegovom opterećenju, a neovisno o broju okretaja. Hladnjak stlačenog zraka također koristi tekućinu kako bi se poboljšao intenzitet hlađenja, skratio put zraka od turbo-punjača do usisne grane, a time i ubrzao odziv, odnosno eliminirala nesretna ‘turbo-rupa’.

Inovativni proces - Samovozeća kolica i digitalna evidencija

 

Tijekom proizvodnog procesa dijelovi motora transportiraju se kolicima koja imaju vlastiti pogon. Također, svi alati koje koriste radnici, npr. električni odvijači, imaju vlastito napajanje, pa nema potrebe za kablovima, a bežičnim putem im se unose i potrebni parametri, poput momenta pritezanja. To je mnogo povoljnije sa stanovišta ergonomije i radnicima olakšava posao. Svi postupci i izvršeni zadaci za svaki pojedini motor automatski se digitalno pohranjuju, čime se kontinuirano kontrolira kvaliteta.

Izdvajamo

Iz drugih medija