UMJETNI ZVUK ZA ELEKTRIČARE

NOVA DIREKTIVA: svi električni automobili moraju imati ugrađeni generator upozoravajućeg zvuka kako bi ih ostali sudionici u prometu primijetili

Sukladno direktivi EU, od 1. srpnja svi električni automobili moraju imati ugrađeni generator upozoravajućeg zvuka kako bi ostali sudionici u prometu, prije svih pješaci, bili svjesniji njihove prisutnosti
 Mercedes

To se jednostavno moralo dogoditi; svi novi električni automobili, ali ne samo oni, već i hibridna vozila, plug-in hibridna vozila te vozila na pogon gorivnim ćelijama (uključujući autobuse i kamione) moraju od 1. srpnja ove godine imati ugrađen generator upozoravajućeg zvuka, koji će takva vozila učiniti čujnima drugim sudionicima u prometu. Premda je tiha vožnja jedna od glavnih prednosti elektromobila, ispostavilo se kako je upravo ta tišina, posebno u gradskim uvjetima, jedan od glavnih uzroka naleta na pješake, koji nisu svjesni prisutnosti vozila.

Foto: Mercedes

Propisani sustav upozorenja nazvan je AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), a mora automatski generirati kontinuirani zvučni signal u intervalu između pokretanja i brzine od približno 20 km/h, što vrijedi i za vožnju unatrag. Pri većim brzinama od 20 km/h, umjetni zvuk više nije potreban zbog buke koju tad stvaraju kotači, elektromotor i komponente prijenosa snage, pa je auto tad lakše akustički uočljiv i manje opasan.

Elektrovozila će uskoro morati proizvoditi umjetni zvuk i u drugim svjetskim regijama, no regulativa u njima nije posve ista onoj u EU. Primjerice, u SAD se zvuk mora pojaviti čim vozač odabere program za vožnju, premda tad vozilo još stoji, a mora biti čujan do brzine od 30 km/h. Zanimljivo, istraživanja su pokazala da ni vozači ne vole aute koji ne proizvode zvuk, posebno pri promjeni režima vožnje, a naročito ubrzavanju. Mnoge su tvrtke stoga već ugradile različite generatore zvuka koji preko audio sustava simuliraju zvučnu sliku koja godi vozaču u kabini, premda auto izvana zvuči posve drugačije.


A dok se elektroaute nastoji učiniti čujnima, nove direktive određuju i da oni pogonjeni klasičnim motorima moraju biti tiši. Do 2016. gornja je granica bila 74 dB, a do 2026. se mora smanjiti na 68. A premda se tih 6 dB razlike na prvu ne čini mnogo, razlika u buci je zapravo golema. Naime, s obzirom na to da je skala u decibelima logaritamska, gdje 3 dB znači dvostruko više (ili upola manje), to znači da će auti morati biti četiri puta tiši. Jedna od prvih žrtava nove regulative je upravo predstavljeni Mercedes-Benz A 45 AMG, koji već ima prigušivače koji reguliraju zvuk, a radi gušta vozača i on baš kao elektroauti iznutra bolje zvuči nego izvana, jer su inženjeri u kabinu odaslali originalni grleni zvuk...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 03:34