NOVITET

VOZILI SMO: Jaguar F-Pace nudi život na visokoj nozi i plemenit nastup u SUV premium klasi

    AUTOR:
    • Marijan Projić

  • OBJAVLJENO:
  • 07.08.2016. u 20:29

Jaguar F-Pace 2.0 D AWD R-Sport 2106.
Marin Tomaš

Aristokratskom terencu rastegnutom na 473 cm duh Jaguara usadio je dizajnerski guru Ian Callum. Naglasak je prije svega na udobnosti, no nudi i potrebnu dozu zabave za upravljačem, čak i uz osnovni, ali uvjerljivi dizelaš sa 180 KS uparen s preciznom 8-stupanjskom automatikom

Sir William Lyons bio je inovativan i poduzetan. Kao 20-godišnjak prepravljao je vojne motocikle u civilne trokolice i uspješno ih prodavao, a potom je utemeljio Jaguar koji je pod njegovom palicom svijetu ponudio XK i nezaboravni E- Type. No, tko zna što bi Mr. Jaguar rekao da se kojim slučajem nađe ispred F-Pacea? Zasigurno bi bio iznenađen modelom za čiji se upravljač treba popeti, ali vjerojatno ugodno jer prvi SUV sa značkom Jaguara ima karakter i stil koji se očekuje od automobila iz Coventryja.

 

Foto: Marin Tomaš

F-Pace predstavlja radikalan odmak u odnosu na dosadašnju ponudu britanskog proizvođača od 2008. u vlasništvu indijske kompanije Tata Motors, ali nema mjesta iznenađenju. Izuzmemo li Ferrari, svi ostali prestižni proizvođači već su ušli u klasu koja grozničavo povećava tržišni udio. Jaguar čak na određeni način kasni, ali to ne bi trebao biti nikakav problem. Prema nekim predviđanjima, naime, potražnja za terencima će u sljedećih 5 godina dodatno narasti za monstruoznih 50 posto.

U osvajanje novog teritorija Jaguar ulazi s modelom koji ugođaj u vožnji stavlja na prvo mjesto. I čini to već svojim izgledom. Ian Callum koji već 17 godina diktira trendove Jaguarovih modela, uspješno je usadio tradicionalnu dimenziju klase i šarma. Britanski dizajner majstorski je vrlo jednostavnim i preciznim linijama zategnuo karoseriju, usadio nekoliko podsjetnika na F-Type i nastao je F-Pace koji bez obzira iz kojeg ga kuta gledali odražava svoj identitet.

U stvarnosti izgleda impresivnije nego na slikama i nemoguće ga je ne zamijetiti na cesti. Dovoljno je baciti pogled na ogromne kotače od 20 cola koji u najboljim verzijama rastu za dva broja više. No, ukupno gledano Jaguarov SUV ne djeluje pretjerano ni preveliko. Dužinom od 473 cm ugurao se točno na pola puta između Porsche Macana i Cayennea, odnosno ima dimenzije koje neće stvarati previše poteškoća u svakodnevnom prometu.

Unutrašnjost je prostrana i dobro organizirana, a atmosfera u skladu s posljednjim generacijama Jaguarovih modela. Nominalno mjesta ima za pet osoba, ali visok središnji tunel, te sam dizajn unutrašnjosti osmišljen je kako bi se uz vozača udobno smjestila tri putnika. Prednja armatura je jednostavna, ujednačena i kako to tradicija nalaže prekrivena kožom s vidljivim šavovima. Središnjim dijelom dominira 10,2-inčni zaslon multimedijskog sustava, a iako je vozačko sjedalo postavljeno na šezdesetak centimetara od tla, za upravljačem se sjedi bolje nego u nekim sportskim autima s gotovo ispruženim koljenima i tek blago nakošenim volanom.

Profilirana sjedala pružaju idealnu potporu tijelu i brojne mogućnosti podešavanja- na električni pogon, naravno - a uz to i lijepo izgledaju. Osim forme za to je zaslužna i vrhunska koža Windsor. Upravljač je relativno malen, dok je kao i kod ostalih novijih Jaguara klasična ručica mjenjača zamijenjena rotacijskim prekidačem koji izlazi iz tunela nakon pokretanja motora.

Klasični instrumenti s dva velika okrugla brojčanika međusobno razdvojena višenamjenskim zaslonom rezervirani su za jeftinije izvedbe, ali uz nadoplatu ili kao serijska oprema top verzija ponuđen je i digitalni zaslon (12,3 inča) koji se može konfigurirati na četiri različita načina, uključujući i opciju koja ga u cjelosti pretvara u navigacijsku kartu. U tom slučaju podaci koji se odnose na informacije o vožnji (brzina, stupanj prijenosa...) projiciraju se na head-up zaslon pomoću inovativne laserske tehnologije.

Na središnjem tunelu iza komandi mjenjača smješteni su klasični prekidači kojima se odabire jedan od četiri ponuđena programa vožnje (Comfort, Dynamic, Eco i Off Road). Iako posljednji sugerira napuštanje asfaltnih površina zapravo se radi o programu namijenjenom vožnji po snijegu, ledu i eventualno blatu, ako bi tko uopće htio u njega ući s Jaguarom F-Pace. Pogon na sva četiri kotača je stalan, ali sustav prijenosa u normalnim uvjetima gotovo svu snagu šalje na stražnje kotače i tek 10 posto odlazi na prednje. U trenutku kada senzori očitaju proklizavanje jednog od stražnjih kotača središnji diferencijal reagira brzinom od 164 tisućinki sekunde i šalje do 50 posto snage motora i na prednje kotače. Tim rješenjem se željelo prednje kotače osloboditi dodatnog napora i osigurati što veću preciznost u upravljačkom sustavu, a nakon prvih kilometara možemo reći da je zadatak uspješno ispunjen.

Unatoč veličini i masi F-Pace spremno slijedi naredbe. Upravljač je precizan i brz, ali nedostaje povratnih informacija i nije lako otkriti kada se približava granici podupravljanja. No, to ne umanjuje dobar, gotovo sportski ugođaj u vožnji i pravo je zadovoljstvo provozati se kroz zavoje. F-Pace vjerno i bez iznenađenja slijedi zadane putanje zahvaljujući solidnom stražnjem dijelu. Ako se pretjera s brzinom pojavljuje se mrvica podupravljanja, ali ako se na izlasku iz zavoja previše oplete po gasu doći će do zanošenje stražnjeg dijela kojeg s lakoćom kontrolira elektronika. ESP intervenira odlučio i kada je u pitanju F-Pace ne može se isključiti u potpunosti.

Prve kilometre odradili smo s dvolitrenim turbodizelašem od 180 KS u kombinaciji sa 8-stupanjskim automatskim mjenjačem i pogonom na sva četiri kotača. Mjenjač kojeg isporučuje ZF nije nas oduševio brzinom prebačaja. Naglasak je stavljen na uglađenost, ali aktiviranjem programa Sport dojam se uvelike popravlja.

Uz 430 Nm okretnog momenta četverocilindarski uzdužno postavljeni motor pruža dovoljno živosti i s lakoćom pokreće karoseriju koja na vagi broji nepune dvije tone, a prema tvorničkim deklaracijama prosječno troši 4,9 l/100 km i do 100 km/h ubrzava za 8,7 sekundi. Za one zahtjevnije u ponudi je 3.0 twin-turbo dizelaš s okruglih 300 KS, ali i dva benzinska istog obujma koji pomoću kompresora razvijaju 340, odnosno 380 KS. Hrvatska je početkom ljeta dobila novog zastupnika za Jaguar, a pored ostalih modela u ponudi tvrtke Auto Benussi je i F-Pace s početnom cijenom od 397.860 kuna.

Ukratko

Ogromno iskustvo u uporabi aluminija pretočeno je i u F Pace. Od aluminija je načinjeno 80 posto karoserije, a osim varenja i lijepljenja, upotrijebljeno i 2616 zakovica. Tako lak i sofisticiran Jaguar po prvi put u SUV klasi, odmah želi pomrsiti račune plemenitim starosjediocima, BMW-u X3, Audiju Q5 i Mercedesu GLC

R Sport jedan je od čak pet ponuđenih paketa opreme koji se prepoznaje po saćastoj crnoj rešetki hladnjaka, te dodatnim bočnim zračnim otvorima. Aluminijski naplaci od 18 cola serijski su dio opreme od osnovnog modela, a uz doplatu rastu do 22 cola. U skladu s posljednjim trendovima ponuđena je diodna tehnologija prednjih i stražnjih svjetala. Uvjerljivi 2,0-litreni dizelaš ima varijator rada ispušnih ventila i sustav ranijeg otvaranja kako bi brže postigao radnu temperaturu

 Ugodno profilirana sjedala s brojnim mogućnostima namještanja, te smanjeni obruč gotovo okomito postavljenog upravljača, samo su neki od razloga dobrog ugođaja. Virtualni instrumenti nude četiri različite konfiguracije od kojih ona posljednja cijeli zaslon pretvara u navigacijsku kartu, a brzina se projicira na head-up zaslon. Okrugli izbornik automatskog mjenjača aktivan je tek nakon pokretanja motora, a ručno biranje stupnjeva omogućuju poluge smještene iza upravljača

Izdvajamo

Iz drugih medija