BRUTALAN, ALI RELATIVNO TIH!

VOZILI SMO Mercedes-AMG A 45 S: udara kao Stipe Miočić, ali zvuči kao Bečki dječaci

    AUTOR:
    • Hrvoje Tomić

  • OBJAVLJENO:
  • 19.09.2019. u 11:51

Mercedes-AMG

S najsnažnijim 2,0-litrenim četverocilindrašem na svijetu, koji u verziji S razvija čak 421 KS, pitoma A-klasa pretvara se u monstruma – do stotke se katapultira za samo 3,9 sekundi i potegne do krajnjih 270 km/h. Gotovo kao triput skuplji AMG GT Coupe. Šteta što je zbog propisa stradao zvuk

Na improviziranoj trkaćoj stazi u Goodwoodu, pred desecima tisuća obožavatelja motorsporta okupljenih na Festivalu brzine, predstavljena je u lipnju druga generacija Mercedes-AMG A 45. I sve se vrti oko novog motora M139 s titulom najsnažnijeg četverociilndraša na svijetu, a po prvi puta u ponudi su dva izdanja – obično sa 387 KS i snažnije S sa 421 KS, što je čak 211 KS po litri! Novi A 45, koji je već dostupan ne samo kao hatchback s peterim vratima, nego i kao limuzina (CLA), a uskoro i kao karavan (CLA Shooting Brake) te crossover (GLA), provozali smo na +41 °C vijugavim cestama u okolici Madrida, ali i nekadašnjom F1 stazom u obližnjoj Jarami.

 

Foto: Mercedes-AMG

Da je riječ o najsnažnijoj A-klasi jasno je i bez upadljivo žute boje – 12 vertikalnih letvica na maski hladnjaka, ogromni otvori za zrak u prednjem odbojniku, upadljivi krovni spojler i pragovi, široki blatobrani za niskoprofilne gume formata 245/35 R19… Isto vrijedi i za unutrašnjost s trokrakim sportskim upravljačem presvučenim alcantarom, aluminijskim papučicama i školjkastim sjedalima. Jedino bismo poželjeli manje prekidača (samo na upravljaču ih je 17) i dva broja veće polugice za ručno mijenjanje na stupu, umjesto na samom upravljaču (okreću se zajedno s upravljačem).
Prava novost, međutim, krije se iza maske hladnjaka – novi 2,0-litreni četverocilindraš s twin-scroll turbopunjačem i tlakom prednabijanja do 2,1 bara, koji pri punom gasu kroz cilindre u minuti progura čak 1,2 tone zraka i razvija 421 KS!

 

Za pripremu smjese zadužena su dva odvojena sustava ubrizgavanja – visokotlačno izravno i dodatno ubrizgavanje u usisne kanale, a u odnosu na prethodnika M133, M139 je sad postavljen naopačke (usisna grana je sprijeda, turbopunjač straga). Noćna mora za servisere, ali sjajno za aerodinamiku i ispušni sustav. Kraće ispušne cijevi, naime, znače i manju turbo-rupu. I doista, 2,0-litreni turbobenzinac snagu razvija gotovo kao atmosferac – bez oklijevanja krene pri 2500 okretaja, punim plućima prodiše pri 5000 okretaja gdje razvija i najveći okretni moment od 500 Nm, preleti preko 6750 okretaja gdje postiže najveću snagu od 421 KS i začas se nađe na limitatoru pri 7200 okretaja. Za samo 3,9 sekundi katapultira se do stotke, a ostane li desna noga i dalje na gasu minutu kasnije već juri krajnjih 270 km/h. To je brže nego Mercedes-AMG GT Coupe. I prilično zastrašujuće.

 

Pritom se sjajno slaže s 8-stupanjskim mjenjačem s dvjema spojkama, podjednako brzim i u šaltanju i prema gore i prema dolje (najbolji mjenjač u Mercedesu). Pati jedino zvuk. Zbog strogih propisa, naime, inženjeri su bili prisiljeni prigušiti zvuk iz ispušnih cijevi, pa automobil izvana zvuči kao zbor Bečkih dječaka. U unutrašnjosti se već ljepše čuje, dok ne shvatite da zvuk zapravo dopire iz zvučnika, a da baš i nije sasvim umjetan (mikrofon u ispušnom sustavu bilježi pravi zvuk, koji se potom pojačan pušta kroz zvučnike).

Mercedes je posebno ponosan na pogon na sva četiri kotača 4Matic+. Četverocilindraš, naime, pokreće sva četiri kotača, a dvije spojke sa svake strane stražnjeg diferencijala razdjeljuju snagu lijevo ili desno. Kao na Ford Focusu RS. S time da na svaku stranu može poslati 100 posto snage koju dobije sprijeda (i više od 50 posto). I omogućuje driftanje u tzv. Drift Modu. S time da se to ne postiže potpunim isključivanjem prednjih kotača kao na E 63 AMG, nego preraspodjelom snage na stražnjim kotačima. Sjećate li se vremena kad je pogon na sva četiri kotača značio sigurnost? E, sad služi i za zafrkanciju.
U svakodnevici, A 45 je pomalo nervozan pri malim brzinama, ali čim ubrzate sve sjeda na svoje mjesto – hatchback je nevjerojatno miran na ravnom, zastrašujuće brz u zavojima i iznenađujuće okretan prilikom promjene smjera, pogotovo s obzirom da sa 1625 kilograma nije baš lagan za svoja 4,4 metra. Dijelom i zaslugom elektronike koja će na ulasku u zavoj lagano prikočiti stražnjim unutarnjim kotačem, a na izlasku iz zavoja prebaciti snagu na vanjske kotače. Upravljanje na sva četiri kotača? Hvala, ne treba. Sve rješava stražnji diferencijal, a i upravljač je neočekivano ugodan, vraški precizan i ludo izravan.
A45, nažalost, nije jeftin. Mercedes traži čak 448.614 kuna (60.700 eura) za obični A 45 sa 387 KS, za snažniji S čak 494.600 kuna (66.900 eura). Gomila novca za hatchback, ali još uvijek jeftinije od vremešnih Audija RS3 sa 400 KS (543.745 kuna) i BMW M2 Competitiona sa 410 KS (650.952 kune).

Sa svojom 421 KS svega 4,4 metra kratak A 45 S podjednako je brz kao i skupocjeni AMG GT Coupe, a stoji 66.900 eura

Samo upravljač presvučen alcantarom, školjkasta sjedala i aluminijske papučice otkrivaju da je posrijedi A 45. Sve ostalo je kao i inače. Samo je na upravljaču 17 gumbića

Sportska sjedala su sjajna i ne pretjerano neudobna, ali umjesto ručica za mijenjanje stupnjeva prijenosa koje se okreću zajedno s upravljačem, poželjeli bismo fiksne. I dva broja veće…

2,0-litreni benzinac s twin-scroll turbopunjačem u snažnijem izdanju A 45 S razvija čak 421 KS. To je 211 KS po litri!

Golemi diskovi i kliješta kočnica jedva su stali u 19-colne aluminijske naplatke snažnije verzije A 45 S

12 vertikalnih letvica na prednjoj masci, prvi put viđene na AMG GT R Coupe, otkrivaju najsnažnije izdanje A-klase

U novom pogonu na sva četiri kotača 4Matic+ s torque controlom na stražnjem diferencijalu najviše će uživati ljubitelji drifta

Izdvajamo

Iz drugih medija