IZ DOMAĆIH GARAŽA

LEGENDE: HONDA INTEGRA TYPE R Japanski bolid koji je devedesetih ulice pretvarao u trkališta  

Ivan Lacković

Složena gotovo za utrke i sirova, moćna poput vulkana i brza poput vjetra, Integra Type R bila je mali coupe doslovno čiste trkaće tehnologije stvoren za vozače brzih refleksa i hladne glave. Po cestama Istre provozali smo jedan sjajan domaći primjerak

U rubrici legende dosad smo već predstavili nekoliko zanimljivih Honda domaćih vlasnika iz 1980-ih i 1990-ih, poput riječkog NSX-a, splitskog CR-X-a 1.6i-16, Civica 1.6i-VT i 1.6 VTi vlasnika iz Zagreba, a sada smo potegnuli do Rovinja, gdje nas je dočekao vlasnik sjajno očuvane Honde Integre Type R. Inače, kultna oznaka s crvenim “samurajskim” velikim R na stražnjem dijelu najsnažnije Honde označava već 26 godina. Pojavila se 1992., prvo kod modela NSX, brzo stvorivši imidž istinskog vozačkog stroja “Made in Japan” i esenciju Hondinog trkačeg duha. Tako se Honda s tehnologijom VTEC i kultnom oznakom u svojim strojevima visokih performansi i velike snage iz malog obujma, spremnima “zavrtjeti” se poput motora bolida F1, upustila u “ulične okršaje” s europskim uglednicima - GTi, GSI i raznim Turbo modelima.

 

Foto: Ivan Lacković

Premda se sveprisutni Civic okitio oznakom Type R još u šestoj generaciji i danas se najčešće povezuje s oznakom R, model Integra Type R iz 1995. (samo JDM) do danas je prema mnogim fanovima Honde ostala najcjenjeniji takav model. Tri godine kasnije stigao je i model sa četiri okrugla fara koji se nudio i u Europi, pa se tih kasnih 1990-ih mogao nerijetko sresti i na našim cestama. Upravo tada imao sam priliku prvi puta voziti “almighty” Hondu koja je već tada, samim dolaskom na scenu, označila nešto doista posebno u svijetu jurilica. Moj prijatelj Krešo u tom je automobilu na cesti jednostavno preskočio sve u našem društvu u Alfama 145 1.7 16V, Astrama GSi i Fiatima Tipo Sedicivalvole, jer taj je prednjepogonaš 2+2 coupe s 1,8-litrenim atmosfercem na europskom tržištu snažnim 190 KS (JDM i do 220 KS) bio ozbiljno brz, na trenutke čak i divlji i to toliko da je doslovno gradske ulice pretvarao u trkalište. Snažnijim turbo konkurentima poput Fiata Coupea 2.0 20V Turbo krcatim momentom suprotstavljao se savršenim ponašanjem u vožnji i energičnim VTEC motorom.

Ugostitelj Stanislav Briškoski, vlasnik poznatog Ranch Fortuna Steak Housea, veliki je fan kultnih jurilica. Vlasnik je originalne Lancije Delte HF Integrale iz 1989. , ali i jedne od nekoliko domaćih Hondi Integri Type R. Negov je primjerak DC2 iz 1998. sa 180.000 prijeđenih kilometara i s pločicom s brojem No.00601, koja pokazuje da je njegov primjerak 601. sišao s proizvodne trake. Automobil je, doduše, prošao stanovitu kuru tuninga karakterističnog za japanske jurilice iz tog vremena, ali u biti je to potpuno originalan model. Uslijedio je skok u sportska sjedala i ponavljanje gradiva od prije točno 20 godina: sjajno ležanje i držanje Integre Type R i danas osvaja srca sportski nastrojenih vozača baš kao i precizan 5-stupanjski mjenjač, na pomoći je diferencijal s ograničenim proklizavanjem te sjajne kočnice. Ipak, buka u kabini i osjećaj udobnosti u iznimno sportski profiliranim sjedalima podsjećaju još jednom kako ovaj automobil korijene vuče iz motorsporta. Povezanost stroja i vozača zrači bliskošću - možete osjetiti okretanje radilice i čuti rad ventila. Integra Type R i danas plijeni osjećajem u vožnji “bez filtra” kad do izražaja dolazi trkaći karakter 1,8-litrenog motora, već tvornički gotovo fanatično dorađenog. Za Integru Type R je uzet poznati B18C četverocilindraš od 170 KS, koji je sam po sebi predstavljao nešto posebno i koji se vrtio do 8000 okretaja. Za ugradnju u Integru modifikacije su obuhvaćale nove klipove s molibdenskim omotačem, povećanu kompresiju, olakšane ventile s dvostrukim oprugama, protočniji ispuh i ručno poliranje usisne kanale. Te su izmjene omogućile povećanje snage od 190 KS i vrtnju motora do čak 8900 okretaja!

Posljedično, Integra Type R je u svoje vrijeme među serijskim automobilima postizala najveću snagu po litri obujma - veću od 100 KS. Upravo je taj “fini rad” i bio razlog što je s traka moglo silaziti tek 25 primjeraka dnevno. Integra Type R je bila samostalni model u ponudi, a kao baza je poslužio model Civic pete generacije kojem je skraćen razmak između osovina s 2620 na 2570 mm, a tvornički “tuning” osigurao je niži i tvrđi ovjes te veće diskove dok je karoserija ojačana kako bi bila otpornija na uvijanje. Pritom se gledalo i na smanjenje mase pa je olakšano sve što se moglo - zvučna i toplinska izolacija su izbačeni, a čak su i stakla 10 posto tanja od standardnih. U finalu, masa Integre Type R zaustavila se na brojci od 1125 kilograma. Nakon adrenalinskog druženja s japanskom ikonom, moje je mišljenje kako bi svaki ljubitelj automobila barem jednom u životu trebao voziti Hondu Integru Type R, premda je, ruku na srce, u njeno vrijeme prije 20 godina u ponudi bilo i drugih brzih, često turbo modela, ali niti jedan od modela iz klase u vožnji nije pružao toliko savršen, gotovo trkaći balans pa ne čudi da je upravo Integra Type R proglašena najboljim automobilom s prednjim pogonom na svijetu. Stanislav svakako zna što ima u garaži jer mu taj automobil, kako kaže, osigurava smiješak na licu za volanom od 0 do 9000 okretaja, njegovu vrijednost danas procjenjuje na nekih 15.000 eura, a već sada za idući broj najavljujemo još jednu auto poslasticu iz garaže ovog Rovinjanina...

Ukratko

Ratnički detalji: laki bijeli alu naplaci, veliki stražnji spojler i dvostruka prednja svjetla. Vlasnik je inače crvenu glavu motora polakirao u boje japanske zastave. Integra Type R mogla se kupiti samo crna, crvena, i bijela (te žuta u SAD), a s obzirom na to da je bijela japanska boja motorsporta po nama joj najbolje i pristaje

Motor od tek 1,8-litara bez turba je zahvaljujući VTEC sustavu i brojnim tvorničkim preinakama istiskivao 190 KS, ali pri trkaće visokih 8000 okretaja. Integra Type R jedan je od prvih automobila koji se pokretao pritiskom na crveni prekidač Start Engine, što je iz sna budilo VTEC monstruma

Nevjerojatno, ali istinito: bez obzira na karakteristike motora koji se vrti do gotovo 9000 okretaja, Honda je svejedno davala tvorničko jamstvo od tri godine ili 100.000 kilometara kao i na sve ostale modele

Vozačko mjesto iz snova: direktan upravljač koji sjajno leži u rukama, kratka ručica mjenjača kratkih hodova i crvena trkaća sjedala kao za grupu A. Domaći vlasnik Integre trenutno je u fazi potpunog vraćanja automobila u 100 posto tvorničko stanje, od originalnih naljepnica pa nadalje...

Integra Type R (1998. - 2001.)

TEHNIČKI PODACI

Motor       benzinski, 4 cilindra VTEC

Obujam       1797 ccm

Snaga       149 kW/190 KS pri 8000/min

Moment       178 Nm pri 7300/min

Mjenjač       ručni, 5 stupnjeva

Pogon       na prednje kotače

Dimenzije       440 x 169 x 132 cm

Masa       1145 kg

Brzina       235 km/h

0 do 100 km/h       6,7 sekunde

Potrošnja       10,2 l/100 km

Cijena novog (2001.)       38.000 DEM

Izdvajamo

Iz drugih medija