FENOMENI

MALA ZEMLJA ZA VELIKU JURNJAVU Navala luksuznih relija na hrvatske ceste!

Masovni dolazak relija rijetkih automobila naveo nas je da istražimo kako funkcioniraju četiri u nas trenutno najaktualnija te zašto njihovi organizatori sve češće odabiru, a potom se i vraćaju u Lijepu našu

Posljednjih dana svjedoci smo sve većeg broja superautomobila na našim cestama. Najčešće su sa stranim pločicama, oblijepljeni raznim naljepnicama i voze u koloni. O čemu je riječ? O relijima luksuznih, supersportskih auta, koji su sve popularniji, a ruta im je sve češće upravo Lijepa naša. Tako su samo u zadnja dva mjeseca, kroz Hrvatsku, uz oldtimerski Styrian Classic Car Club Rally i Croatia Highlights Tour, već prošle superkolone Gran Turismo Adriatica, Hoefnagels Grand Tour, OneLife Rally, Lion’s Run i Pink Wing, dok u srpnju stiže Dreamdrive - The Loudest, a potom kao kruna i ona globalno najslavnija, Gumball 3000. A premda se te karavane najčešće nazivaju relijima, riječ je zapravo o organiziranim cestovnim putovanjima u kojima najčešće nema nikakvog natjecanja, nego je cilj uživanje u vožnji skupog auta te u svim ekskluzivnim popratnim sadržajima koji se nađu na zadanoj mu putanji.

 

Koja, eto, sve češće zahvaća i Hrvatsku, danas očito gotovo neizostavnu destinaciju tih ekskluzivnih relija. Razlog? Prema riječima organizatora s kojima smo razgovarali, prije svega odlične ceste, lijepa priroda, ali i sve veći broj kvalitetnih luksuznih restorana, klubova i hotela. Pri čemu sudionici često bivaju toliko oduševljeni onim što se kod nas danas nudi da se odmah požele vratiti, bilo kao kolona, bilo pojedinačno. A koliko će ih stići tek kad otkriju da je kod nas snimana i jedna epizoda nove sezone Grand Toura, možemo samo nagađati...

Lion’s Run

Reli s gostima koji nisu na paštetama

Njemački autoentuzijasti Manuel Hübner i Babak Shahverdi osnovali su Lion’s Run nakon studija 2013. i brzo ga pretvorili u jak međunarodni reli. Zamišljen kao jedinstveno sedmodnevno kružno cestovno putovanje najprestižnijim europskim destinacijama održava se dvaput godišnje, a na ovogodišnjem ljetnom izdanju početkom lipnja zaobilazno voženom od Beča do Monaca najveći dio rute otpao je upravo na Hrvatsku. U Zagrebu su Lavovi u trku sredinom lipnja odsjeli u hotelu Esplanade, a potom se prebacili u hotel Le Meridien Lav u Splitu, gradu u kojem su uzeli i dan odmora od vožnje. Nakon Splita skoknuli su do Nacionalnog parka Krka te u “hrvatski Monako”, bajnu Opatiju, iz koje su nakon jurnjave po stazi Grobnik, preko Trsta odjezdili u pravi Monako.

 

Valja znati i kako je ovo već drugi put da Lion’s Run dolazi u Hrvatsku, a zanimljivo je da su 2014. posjetili samo Zagreb, dok su ove godine odlučili istražiti i obalu. Broj mjesta na reliju već tradicionalno ograničavaju na 70 superautomobila, a startnina je 6700 eura (za dvije osobe u jednom autu). Lista superauta koji su našli u koloni uistinu je bila impresivna. Predvodio ih je jedan leopard plavi Bugatti Veyron, hiperauto kojeg pokreće motor sa 16 cilindara snage 1001 KS i koji je u stanju pojuriti i brže od 400 km/h. Osim toga, našla su se tu i čak dva od svega 11 proizvedenih Ferrarija F12 N-Largo, prerade modela F12berlinetta koje je potpisala tuning kuće Novitec (te im uz povećanje snage na 781 KS i proširila cijelu karoseriju, sprijeda za 7, a straga za 14 centimetara). Ništa manje impresivni nisu bili ni Lamborghinijevi Aventadori LP 750-4 SuperVeloce, koji su sami po sebi izuzetno rijetka pojava, a na ovogodišnjem ih se Lion’s Runu moglo vidjeti čak dva, a pažnju domaćih automobilskih zanesenjaka plijenio i Mercedes SLS AMG pojačan od strane Brabusa na 700 KS.

 

Među vozačima se našao i Andreas Milovac, Hrvat iz Banskog Kovačevca nastanjen u Njemačkoj, gdje je otvorio salon u kojem prodaje upravo sportske automobile. Njemu je ovo prvo sudjelovanje na Lion’s Runu, a kako je rekao, najdraži dio rute bio mu je prolazak kroz rodnu Hrvatsku. Raspoloženje mu pritom, priznao je, nije pokvarilo ni to što je na putu prema Zagrebu zbog prekoračenje brzine u Austriji morao platio je kaznu od priličnih 2180 eura. Napominje kako je prije samog starta od većine vozača čuo kako se najviše vesele dolasku u Split, gdje je za njih organiziran izlet luksuznim jahtama do Brača. Ističe i kako su baš dolasci ovakvih gostiju koji “nisu na paštetama” ne samo sjajna prilika za dobru zaradu, nego i za daljnju promociju Hrvatske. I to kao jedne od najprestižnijih svjetskih turističkih destinacija...

OneLife reli

Luksuzna karavana s mirisom jugonostalgije

S obzirom na to da se u startu deklarirao kao “balkanski reli” nimalo ne čudi da je OneLife u svom premijernom izdanju krajem svibnja na putu od Ljubljane do Beograda prošao i kroz Hrvatsku. Konkretno - kroz Zagreb, Selce, Ston i Dubrovnik. Sedmodnevno događanje okupilo je ljude koji žive ili su podrijetlom iz Hrvatske, Slovenije, Srbije i Albanije te nekoliko sudionika iz Balkanu udaljenijih zemalja, iz Engleske i Ukrajine, a za ulaz u reli bilo je potrebno izdvojiti 3800 eura za dvije osobe u jednom autu.

 

Zanimljivo je i da su tu 1840 km dugu vožnju organizirali Slovenac Nick Papis i Trogiranin sa švicarskom adresom Gabrijel Jozić, koji nam je otkrio i da je većini vozača najbolji dio cijelog relija bila dionica do Dubrovnika. Toliko da su mnogi sudionici napomenuli kako bi se tu svakako voljeli vratiti i u sljedećem izdanju relija.

 

UKRATKO

Reli za kojeg organizatori kažu da je namijenjen Balkancima koji žive u inozemstvu u svom je prvom izdanju prošao kroz Albaniju i baš sve ex-Yu države

Prvi “Ballkan Gumball” odvozilo je 16 supersportskih automobila među kojima su se najviše isticali Aston Martin DBS te Lamborghinijevi modeli Huracan i Aventador

Gumballa 3000

Najduža i najbahatija superkolona luda za hrvatskim cestama

U iznimno bogatoj ovosezonskoj ponudi relija superautomobila u Hrvatskoj vrhunac će ipak biti novi dolazak onog u svijetu najvećeg i najpoznatijeg - Gumballa 3000, kojeg očekujemo već početkom srpnja. Tad će, naime, sa svojih 128 automobila na 4828 km i 7 dana dugom putu od Rige do Mykonosa projuriti kroz Zagreb i Dubrovnik. I dok će Zagreb Gumballovce ugostiti na svega par sati u sklopu pauze za ručak, u Dubrovniku će svi sudionici i popratno osoblje odraditi i zatvoreni party i noćenje. Gumballovci vole naše ceste, a i našu policiju, koja im često gleda kroz prste, kao i niske iznosi kazni s obzirom na njihov standard, pa stoga ne čudi da se stalno vraćaju.

dubrovnik180505
gumball na stradunu
snimio mateo rilovic
-pok-
 

Ipak, treba spomenuti i da su se posljednjih nekoliko godina “smirili”, dijelom i zbog novih “kućnih pravila”. Što, naravno, ne znači da voze sporo, ali ne i onako ludo kao prije, primjerice, deset godina. Pa neki veterani Gumball taj reli čak više ni ne žele voziti, jer smatraju da je sve postalo previše medijski eksponirano, kao i da je sve usmjereno partijanju i pokazivanju, a ne vožnji. Ovaj po svemu najatraktivniji reli naši su novinari pratili prije šest godina na ruti od Venecije preko Zagreba do Beograda te se tri dana družili s najneobičnijim likovima iz cijelog svijeta, dok će i ovogodišnju paradu pratiti naš reporter od Zagreba do Mykonosa u Grčkoj.

Photo: Oskar Bakke
2014 Rally
Scotland
 

Ukratko

Britanski Gumball najstariji je i najpopularniji od svih egzotičnih auto relija, ali i najskuplji - po autu se plaća startnina u iznosu od 40.000 eura. Gumball se u Dubrovnik zaustavio 2005. i 2007., a u Zagrebu 2011., tad ispred muzeja Mimara, dok se mjesto ovogodišnjeg zaustavljanja još drži u tajnosti...

Maximillion Cooper osnovao je svoj megapopularni reli još 1999. i do danas ga već triput doveo u Hrvatsku

Pink Wing

Hrvatski auto-gastro proizvod

Automobilistička avantura koja za sebe tvrdi da nije tipični Gumballovski reli nego turističko-gastronomski projekt startala je prošle godine kao trodnevna vožnja na relaciji Zagreb - Šibenik - Zadar - Plitvička jezera - Zagreb u kojoj su sudjelovali menadžeri i vlasnici kompanija iz Hrvatske te svih zemalja s kojima graničimo, ali i Rumunjske, Češke, Slovačke, Njemačke, Švicarske, Španjolske, Irske, Izraela…

 

Kao i lani, i ove je godine broj auta ograničen na 65, no ove se godine reli održao rastegnut na pet dana te je prošlogodišnjoj ruti pridodano skretanje do Opatije i staze na Grobničkom polju, gdje se moglo stati na papučicu gasa (jer se cijeli ostatak Pink Winga vozi iza safety cara i policijskih presretača), a posebno iznenađujuća novost bio je izlet na Obonjan, otok koji se iz zapuštenog kampa u kojem su nekoć boravili izviđači i izbjeglice nedavno premetnuo u glamurozni resort za imućnu partijanersku mladež. Od prijavljenih automobila ove godine vrijedi izdvojiti KTM X-Bow, McLaren 570S, Porsche GT3 R, dva Rolls Roycea (Ghost i Dawn) i čak tri Lamborghinija - dva “obična” Aventadora LP 750-4 i jedan LP 750-4 SuperVeloce Roadster. Robert Bajs, uz Kristijana Semulića i Marka Fratrića glavni organizator eventa, ispričao nam je da je prijava moguća isključivo po preporuci ljudi iz poslovnog svijeta te da ulazak u reli stoji 2850 eura za dvije osobe u jednom autu, kao i da ukupna vrijednost ove godine prijavljenih automobila premašuje iznos od 20 milijuna eura.

 

UKRATKO

Ekskluzivni partijanerski auto event u cjelosti je brandiran kao izvorno hrvatski projekt s naglaskom na promociju Hrvatske kao destinacije elitnog turizma

Domaća verzija Gumballa puno je pitomija od originala - karavana stalno vozi pod policijskom pratnjom, pa se sudionici potpuno mogu razuzdati samo pri trosatnoj posjeti Grobniku

Izdvajamo

Iz drugih medija