LEGENDE

VELIČANSTVENI PORSCHE 928 je bio neshvaćeni genije i najbolji auto na svijetu, ali ga nitko nije želio

Ivan Lacković

Kad se Porsche 928 pojavio u prodaji nedvojbeno je bila riječ o najboljem autu na svijetu, ali i slabo prodavanom, pa se, premda se u proizvodnji održao punih 18 godina, na koncu pokazao skupim promašajem. Jednog tog neshvaćenog, 27 godina starog genija iz Zuffenhausena u top stanju pronašli smo i u Splitu

Izgleda kao leteći tanjur! Djeluje poput kapljice vode na kotačima! Fantazija! To je stvarno Porsche? Sve što ste dosad pročitali tek su neke od glasnih reakcija koje su izlazile iz usta ljubitelja automobila kad su u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća na cesti ugledali Porsche 928. Jer u to doba tako atraktivno i uzbudljivo nije izgledao ne samo ni jedan dotadašnji Porsche, nego ni jedan dotadašnji automobil uopće.

Možete li uopće zamisliti da je od predstavljanja automobila s fotografija na ovim stranicama prošlo točno 40 godina? Jer, javnosti je veličanstveni 928 predstavljen davne 1977. godine, na Salonu automobila u Ženevi, gdje su se stručnjaci i novinari s neskrivenim simpatijama odmah počeli natjecati tko će ga više nahvaliti. Redala su se i službena priznanja, a najveće koje je kapljičasti Porsche pobrao bila je titula Europskog auta godine 1978.! A u povijesti tog cijenjenog izbora nikad prije, pa ni kasnije, to nije pošlo za rukom ni jednom jedinom sportskom automobilu.

 

Foto: Ivan Lacković

A osim što je bio dizajnersko remek-djelo, s nepogrešivim Porscheovskim DNK nastalim iz crtaćih pera genijalnog latvijskog dizajnera Anatolea Lapinea i tadašnjeg Porscheovog šefa dizajna Wolfganga Möbiusa, novi Porsche bio je i prava riznica najbolje tehnologije na kotačima. Za razliku od klasičara s boxerom iza stražnje osovine, Elfera kojeg je prema prvotnoj zamisli trebao naslijediti, 928 je imao sprijeda smješten aluminijski V8 motor hlađen tekućinom, dok su mjenjač i pogon bili straga, po koncepciji transaxle, što mu je osiguravalo sjajan raspored masa od 51 posto sprijeda i 49 posto straga te posredno vrhunska vozna svojstva.

Po pitanju motora, taj rafinirani 2+2 Grand Turismo coupé, velik i brz, ali istovremeno i vrlo udoban te sa svom opremom koju je to doba poznavalo, uvijek je ispod poklopca imao atmosferski V8, koji je kroz godine rastao obujmom sa 4,5 litara na 5,4 litre i snagom sa 240 do 350 KS u zadnjim godinama proizvodnje, u izvedbi 928 GTS. S nešto manje od četiri i pol metra dužine i tek tonu i pol mase na cesti je bio prava napast, a u prodaji se održao kroz čak tri desetljeća, točnije punih 18 godina. A da taj Porsche i danas može puno pružiti vozaču uvjerili smo se i osobno na savršeno očuvanom primjerkom iz 1990. godine, u izvedbi S4 sa 320 KS, s kojim smo se družili posredstvom i dobrom voljom ljudi iz splitske tvrtke Jolly Autoline.

Fantastično očuvan i održavan, taj domaći Porsche 928 S4 uživo danas izgledom možda oduševljava i mrvicu više no kad se pojavio, jer ih je i manje na cestama, a premda u Hrvatskoj postoji nekolicina dobrih 928-ica, baš za njega slobodno možemo ustvrditi kako je možda i najbolji među njima, jer je u potpunosti tvornički i u sjajnoj kondiciji.

Ivan Lacković
 

 

I danas taj 4S uz huk moćne osmorice iz stajanja do stotke stiže za 6,2 sekunde i kroz četiri brzine automatika lako hvata maksimalnih 265 km/h. Uz snažan motor odmah vas osvajaju i precizno vođenje, stabilno kočenje i upravljanje, dakle svojstva kojima je 928 osvajao vozače i prije 27 godina. Nedvojbeno, već je danas riječ o istinskom sportskom klasiku koji se k tome i još uvijek može nabaviti za ne prevelik novac. A kojem će cijena u budućnosti (za posve originalne primjerke poput ovog splitskog) samo rasti, pa mu je sudbina sad zapravo puno blistavija no kad je silazio s proizvodne trake. Sad ćete se zapitati zašto, ako je sve u njemu bilo tako savršeno, no istina je da je s rađanjem tog automobila od početka sve krenulo naopako i da je 928 na koncu karijeru završio kao golemi financijski promašaj tvrtke iz Zuffenhausena.

Naime, još u vrijeme početka planiranja Porschea 928, dakle još kasnih šezdesetih, brojni svjetski, a naročito američki sigurnosni propisi svako malo su propisivali nove i sve strože norme, pa su proizvođači zatečeni već donesenima zakonima počeli puhati na hladno i po pitanju onih zabrana za koje su vjerovali da su sljedeće na redu. Što je u velikoj mjeri uzrokovala i knjiga Nesiguran pri svakoj brzini iz 1965., u kojoj je američki politički aktivist i pravnik Ralph Nader kritički secirao autoindustriju, posebno se obrušivši na straga pogonjeni Chevrolet Corvair, pa je nastala i bojazan da će jedna od stvari koje će zakonodavci uskoro izričito zabraniti biti i motor smješten straga.

Ivan Lacković
 

A u tom slučaju ni jedan proizvođač ne bi se našao u većim problemima od Porschea, koji u ponudi tad uopće nije imao model s motorom ispred stražnje osovine. Pa su, premda je model s oznakom 911, koji je još sredinom šezdesetih zamijenio model 356, imao auru istinskog sportskog automobila i bio vrlo dobro prodavan, u Porscheu već početkom sedamdesetih počeli preventivno raditi na njegovom nasljedniku te zbog spomenute paranoične atmosfere i neizvjesnosti po pitanju američkih zakona odmah odlučili da će imati moderni vodom hlađeni motor smješten sprijeda.

Razvoj 928 pod pokroviteljstvom tadašnjeg izvršnog direktora Porschea Ernsta Fuhrmanna je, naravno, bio njemački temeljit, a rezultat fantastičan. Premda je 928 bio skuplji od 911 i bitno veći potrošač vjerovalo se u njegovu dobru prodaju, no pritom se očito nije se računalo na njegovu najveću manu, koja je, pogađate - bio upravo sjajni i jeftiniji Porsche 911… Novi 928 se tako mnogima sviđao, a premda ga je Porsche iz godine u godinu unaprjeđivao do savršenstva, gotovo nitko ga nije kupovao, pa je do kraja proizvodnje 1995. prodan u svega 61.056 primjeraka.

U međuvremenu je, dakako, posve napušten plan gašenja modela 911 i tako spašena kompletna tvrtka, a 911 opstao sve do današnjih danas i ostao model koji i malo dijete odmah identificira s Porscheom. S druge, pak, strane, lijepi i visoko kvalitetni ali neshvaćeni 928, kojeg su šefovi Porschea tvrdoglavo održavali u proizvodnji znatno duže no što bi to bilo koja racionalna tvrtka činila, unatoč svojoj negdašnjoj nepopularnosti, ili možda baš zbog nje, danas postaje sve skuplji i traženiji automobil, mnogima jednako zanimljiv kao i Elfer, ako ne i zanimljiviji od njega...

Ukratko

Prema širokim karakterističnim stražnjim svjetlima i kupolastoj zadnjici moglo se nadaleko identificirati model 928, a znak raspoznavanja su bili i okrugli pop-up farovi

Performanse 5,0-litrenog V8 motora od 320 KS u splitskom modelu S4 iz 1990. i danas su impresivne - do stotke stiže za 6,2 sekunde i kroz četiri brzine automatika lako hvata maksimalnih 265 km/h

Auto godine 1978., jedinstven, neponovljiv, formalno i tehnički besprijekoran, 928 predstavlja istinski Porsche sa samo jednom manom. Ona se zvala Porsche 911... Za razliku od njega, 928 kao 2+2 Gran Turismo model nije ostvarivao rezultate na utrkama, jer je bio namijenjen ugodnom brzom krstarenju, ali je njegova brzina prolaženja kroz zavoje naizgled prkosila zakonima fizike

Danas su ovako očuvani i originalni primjerci Porschea 928 S4 rijetkost, a cijene im se kreću oko 25.000 eura. Kad je bio nov stajao je 98.000 njemačkih maraka, odnosno 43.000 više no što je prvi 928 stajao 1978. i 58.000 manje no što je 1995. stajala njegova zadnja, GTS izvedba

Izrada i kvaliteta materijala kod modela 928 bitno je bolja nego kod 911, jer su, kad se on stvarao, inženjeri i dizajneri držali riječ, a računovođe šutjele... Samo najbolje i sva moguća oprema, tako je bilo od početka, a uz kožu, klima-uređaj i potpunu elektrifikaciju, od 1989. je tu i putno računalo

Prvi Porscheov GT automobil imao je mjesta za četiri putnika i njihovu prtljagu i na taj se način sjajno suprotstavio Mercedesu 560 SEC i Jaguaru XJ-S

PORSCHE 928 S4 (1977. - 1995.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, 4957 ccm

Snaga 235 kW/320 KS pri 6000/min

Moment 430 Nm pri 3000/min

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Dimenzije 452 x 184 x 128 cm

Osovinski razmak 250 cm

Pogon na stražnje kotače

Masa 1632 kg

Brzina 265 km/h

0 do 100 km/h 6,2 sekunde

Potrošnja 12,8 litara

Cijena novog (1990.) 98.200 DEM

Izdvajamo

Iz drugih medija