PUTOPIS Mazda MX-5 Icon

U kultnom roadsteru Mazdi MX-5 obišli smo Island, zemlju crnog makadama, vatre i leda

Zvonimir Jurčić

Japansku sportsku ikonu provezli smo na ruti dugoj 696 kilometara južnim dijelom islandskog Ringa 1, najljepšom i najneobičnijom panoramskom cestom na svijetu koja prolazi uz prijeteće vulkane, nestvarne vodopade, ledenjake i golemi Atlantik i ponovo se uvjerili zašto MX-5 zapravo i nema pravu konkurenciju

Vožnja Mazdom MX-5 po Islandu? Kad je stigao poziv iz Mazde za ovu cestovnu avanturu, u prvom nam je trenu ta kombinacija zazvučala kao kobasice s Nutellom, vožnja tegljačem po Indianapolisu ili pak odlazak na utakmicu Dinama u dresu Hajduka... Pa kud s roadsterom po Islandu, tom negostoljubivom otoku smještenom na samom sjeveru Europe na čijem je surovom tlu porazbacano više od 200 vulkana i 120 ledenjaka (najveći je Vatnajökull). Tamo, pomislili smo, neki kultni roadster poput Mazde MX-5 zapravo nema što tražiti čak ni ljeti, jer je vrijeme, baš kao i teren, surovo i nepredvidivo tijekom cijele godine... Još ako tad štucne i povremeno vrlo živahni vulkan Hekla, nema nam nazad tko zna koliko dana dok se sav pepeo ne slegne kako bi se uspostavio normalan zrakoplovni promet... A uza sve to, prema dosadašnjim iskustvima na Islandu je najbolje sjediti za volanom za ozbiljnu vožnju pripremljenog terenca naoružanog vitlima, lopatama i ogromnim gumama.

Foto: Zvonimir Jurčić, Mazda

No, bez obzira na sve to ili baš zato, iz Mazde su nam obećavali nezaboravno vozačko iskustvo! A tako je i bilo... Od glavnog grada Reykjavika, u kojem stanuje polovica od 332.000 stanovnika Islanda, čekao nas je put od 696 kilometara do grada Egilsstaðira smještenog na drugoj, istočnoj strani otoka i vožnja najljepšom panoramskom cestom na svijetu u Mazdinom najpoznatijem modelu svih vremena.

 

Inače, Route 1 ili po islandski Pjóðvegur 1 naziv je 1332 kilometra duge asfaltirane dvotračne ceste koja prolazi oko cijelog otoka i povezuje najzabačenije dijelove Islanda, a naša je ruta zahvaćala vožnju njezinom južnom stranom. Inače Island ima ukupno 13.034 km cesta od čega je tek 4617 km asfaltirano! Sve ostalo su makadamski seoski putevi...

Kad smo u prohladno i kišno jutro stigli u Reykjavik doznali smo koje ćemo sve atrakcije vidjeti putem, a tad su za nas to bili tek nepamtljivi i neizgovorivi nazivi poput vodopada Seljalandsfoss i Skógafoss, vulkana Grímsvötn ili lagune Jökulsárlón... Srećom, čim smo napustili Reykjavik, striktno se držeći ograničenja brzine od najviše 90 km/h na otvorenim dijelovima ceste (jer znamo da je tamošnja policija vrlo rigorozna i da se kazne za prebrze kreću i do 1250 eura za najgore prekršitelje, što uglavnom treba platiti na licu mjesta), granulo je sunce, temperatura se sa 10 stupnjeva popela na bitno ugodnijih 16, pa smo potezom ruke spustili platneni krov i složili se kako bi na Islandu i prekaljena prognozerska njuška Milan Sijerković kapitulirao s prognozama, jer se vrijeme u toku dana promjeni i po nekoliko puta, od kišnog do sunčanog.

Nimalo dosadno, premda čovjeku i bez troga za volanom Mazde MX-5 jednostavno nikad ne može biti dosadno. Posljednja, četvrta generacija mitskog otvorenog dvosjeda je i najbolja dosad, a mi smo sjeli u na Festivalu brzine Goodwood predstavljenu posebnu limitiranu izvedbu Icon sa slabijim 1,5 litrenim SkyActive-G benzincem od 131 KS i upravljač za britansko tržište smješten na desnoj strani.

S obzirom na ograničenje brzine nismo mogli baš divljati, no nije bilo ni prilike, a ni potrebe, jer se cesta često iznenada zna pretvoriti u jednotračni drveni ili željezni most kojim prolazi automobil koji se prvi pred njim pojavi... No, zato se možemo pohvaliti da smo trošili tek 6 litara na svakih 100 od gotovo 700 prijeđenih kilometara i tek se jednom zaustavili da dotočimo gorivo.

A i to je trebalo dobro planirati, jer je bilo dijelova ceste gdje i po stotinu kilometara nije bilo baš ničeg živog osim prekrasnog i na svijetu stvarno jedinstvenog pejsaža, uglavnom pustinja lave prekrivene mahovinom i travom. Kad je već počeo padati mrak dočekalo nas je posljednjih osamdesetak kilometara makadamske ceste, no to iskustvo vožnje ovaj put nećemo pobliže opisivati kako bi ponešto od svih tih doživljenih užitaka zadržali i samo za sebe, no sve vam je jasno - ipak smo sjedili za upravljačem kultnog roadstera sa stražnjim pogonom koji se pokazao najboljim dosad, ovaj put i na nestvarno neobičnom i lijepom Islandu...

Izdvajamo

Iz drugih medija