SERVIS

Injektori: novi stoje oko 2500, a reparirani već od 850 kuna

Ivan Lacković

Kod novijih automobila injektorima upravljaju piezo kristali koji su puno brži i precizniji od nekadašnjeg magnetnog upravljanja, ali znaju imati problema s nekontroliranim propuštanjem nafte u cilindar

Uvjerljivo najčešći uzrok problema s injektorima, koji se manifestiraju tako da se auto trese, lupa, dimi, troši više nego što bi trebao, da se gasi ili da uopće ne može upaliti, krije se u gorivu. Problemima s injektorima podložni su svi relativno noviji common rail automobili, dakle oni proizvedeni negdje od 2000. naovamo. Baš kao i dizelske pumpe, izrađuje ih četiri proizvođača - Denso, Delfi, Siemens i Bosch. Kod novijih auta njima upravljaju piezo kristali, puno brži i precizniji od nekadašnjeg magnetnog upravljanja, ali znaju imati problema s nekontroliranim propuštanjem nafte u cilindar.

 

Injektor, naime, funkcionira tako da ubrizgava gorivo nakon što za to putem impulsa dobije nalog od računala. No, kad dođe do kvara, injektor ubacuje gorivo i kad nema spomenutog impulsa, pa nakon toga auto počne nekontrolirano dimiti, dolazi do izgaranja katalizatora, FAP filtera, klipova...

Moguće rješenje problema u tom se slučaju nerijetko krije u ulošcima odnosno diznama u injektoru, a njih kao rezervnih dijelova vrlo često nema na tržištu. Kod onih koje je moguće kupiti, međutim, treba računati na druge vrste ograničenja. Primjerice, kod Denso i Delfi injektora, poput onih za Ford Mondeo 2.0 TDCi, specifičnost je to da se prilikom reparature gubi tvornički kod, pa je nužno upisivanje novoga, koji se mora provesti kroz softver da bi auto uopće mogao funkcionirati. Razlog za to leži u superfinoj preciznosti na kojoj se i temelji rad svakog injektora. Sve mjere i sva podešenja na njemu, ističe, moraju se poklapati doslovce do mikrona, jer će u suprotnom svaki odmak od propisanih vrijednosti dovesti do nove katastrofe.

Zbog svega toga pregled dijelova injektora u radionici se gotovo u pravilu obavlja pod mikroskopom, a najvažniji dio popravka svodi na podešavanje postavki rada kako bi one bile posve u skladu s tvorničkim vrijednostima. Za taj je posao zadužen računalno upravljani univerzalni uređaj TrickyTec, nakon čega je potrebno odraditi još samo završno testiranje na ispitnom stolu za dizelske pumpe i injektore. Cijeli taj postupak traje u pravilu jedan do dva dana. Svoj stari, odnosno pokvareni injektor, dakako, treba istodobno ostaviti u servisu, gdje će biti rastavljen, popravljen, testiran i potom pušten natrag u prodaju. Cijene mu tad počinju na 850 kuna (za jedan injektor), dok isti takav novi, usporedbe radi, može stajati dvije i pol, tri, pa i više tisuća kuna...

Ukratko

Zbog superfine preciznosti pregled dijelova injektora u radionici se gotovo u pravilu obavlja pod mikroskopom. U slučaju kvara problem se manifestira tako da injektor ubacuje gorivo u cilindar i kad ne dobije impulsni nalog iz računala. Nakon toga, auto počinje nekontrolirano dimiti, dolazi do izgaranja katalizatora, FAP filtera, klipova. Kod nekih injektora specifičnost je tvornički kod koji se s reparaturom gubi te zahtijeva upisivanje novoga koda te njegovo provođenje kroz softver bez čega auto naprosto ne može funkcionirati...

Izdvajamo

Iz drugih medija