DOBRO JE ZNATI

Kontrola tlaka u gumama: Detektor direktnog sustava u sekundi otkriva kako pneumatik ‘diše‘

U upotrebi su dva sustava, direktni i indirektni. Direktni koristi detektor ugrađen u svaki kotač te putem njega prati razinu pritiska
Tlak u gumama
 Željko Puhovski/CROPIX

Iako je sustav za kontrolu tlaka u gumama implementiran u automobile još prije 30-tak godina, zakonska obaveza stigla je tek prije pet godina kada je Europska unija naredila ga svi novi automobili na EU tržištu moraju imati. Razloga je obaveznu ugradnju je bezbroj, kao najvažnije istaknuti ćemo da nepravilan tlak u gumama negativno utječe na rok trajanja, na držanje ceste, buku, zaustavni put kočenja i potrošnju goriva, a u krajnjem slučaju dolazi i do oštećenja gume, pa čak i do pucanja.

image
Tlak u gumama
Željko Puhovski/CROPIX

Sustav nosi skraćenicu TPMS (Tire pressure monitoring system), a glavna funkcija je da upozori vozača i putnike na eventualni gubitak tlaka u gumi. U pravilu se radi o svjetlećoj žaruljici na kontrolnoj ploči. Europska regulativa ni na koji način ne određuje tehnologiju kojom će se kontrolirati tlak u gumama, ali zato određuje učinkovitost i brzinu sustava. Propisano je da u automobilu koji putuje brzinom većom od 40 km/h, TPMS mora u roku od deset minuta registrirati i dojaviti pad tlaka (jedne ili više guma) od najmanje 20 posto u odnosu na najniže vrijednosti koju je propisao proizvođač automobila, ili se, bez obzira na deklaracije proizvođača, aktivirati kada tlak padne ispod 1,5 bara.

image
Tlak u gumama
Željko Puhovski/CROPIX

Trenutno su u upotrebi dva sustava, direktni i indirektni. Direktni koristi detektor ugrađen u svaki kotač te putem njega prati razinu pritiska, između ostaloga pruža i informacije o temperaturi gume pa se svi ti podaci pohranjuju u bazu koja ih analizira i upozorava vozača ukoliko je potrebno. Uređaji za praćenje tlaka nalaze se u gumi, na zračnim ventilima, a svaki od njih ima senzor tlaka, radijski odašiljač i malu bateriju. U usporedbi sa indirektnim, direktni su mnogo precizniji, sofisticiraniji i funkcionalniji, ali pri zamjeni gume zahtijevaju dodatan oprez da ne dođe do oštećenja. No, ne treba previše brinuti, svaki vulkanizer znati će o kojem se sustavu radi.

Indirektni sustav pak procjenjuje pritisak u gumama mjerenjem brzine okretanja kotača i efekta frekvencije putem senzora i upravljačke jedinice ABS/ESP sustava u koji su integrirani. Temelje se na stopi broja okretaja svakog kotača budući da računalo između ostaloga mjeri veličinu gume i kada se kotači počnu okretati brže od predviđenog, sustav prepoznaje grešku te alarmira vozača. Također, jeftiniji su i ne zahtijevaju previše opreza prilikom mijenjanja guma.
U svakom slučaju, sustav kontrole tlaka u gumama više nije opcija nego obaveza, a prednosti poput bolje upravljivosti, stabilnosti i boljeg kočenja vozaču će pružiti neophodnu sigurnost za upravljačem. Ne treba zanemariti niti financijsku stranu priče, idealno napumpane gume donose i duži životni vijek gume kao i osjetno nižu potrošnju goriva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. listopad 2020 12:11