SERVIS

Najčešći problemi sa ksenonima: umjesto zamjene u tisućama kuna, popravci kreću već od 250 kuna

Ivan Lacković

Najveći problem za vlasnike auta s ksenonima nije kvar, nego činjenica da ovlašteni servisi u većini takvih slučajeva uopće ne predviđaju mogućnost njegova popravka nego samo zamjenu čitavog fara. Spas nude Branimir Tubikanec i njegova radionica u Gornjem Vrapču

Prednosti ksenona u odnosu na klasična halogena svjetla poznate su većini vozača, no neki od njih imali su prilike, nažalost, na svojoj koži iskusiti i činjenicu da je sanacija kvarova, kada do njih dođe, u pravilu također i znatno skuplja. A do njih itekako dolazi, pri čemu broj i učestalost raste proporcionalno vremenu korištenja.

Najveći problem za vlasnike takvih automobila, dakako, nije sami kvar, nego činjenica da ovlašteni servis odnosno proizvođač u većini takvih slučajeva – i to bez obzira radilo se o manjem ili većem kvaru – uopće ne predviđa mogućnost njegova popravka nego samo zamjenu čitavog fara. U praksi to često znači izdatak od pet, šest, pa i preko deset tisuća kuna, i to bez uračunatih radnih sati!
Srećom, rješenje koje si može priuštiti i prosječni vozački džep ipak postoji, imali smo prilike vidjeti u specijaliziranoj radionici u Horvatnici u zagrebačkom Gornjem Vrapču. Vlasnica jednog Seata Altea primijetila je da biksenonski farovi na njezinom automobilu ne funkcioniraju kako bi trebali te da se pri uključivanju dugih svjetala podiže snop samo jednog, a ne oba fara, a ni nivelacija pri startanju ne odrađuje se kako bi trebala. Stručnjak za svjetla i auto elektroniku Branimir Tubikanec s takvim se problemima u radu susreće često, a prvi korak pritom je demontirati prednji branik, skinuti svjetlosni sklop i pronaći točan uzrok kvara.

Ivan Lacković
 

Može ih biti nekoliko, objašnjava dok otvara far, no u ovom konkretnom slučaju krivac je, kao što je i pretpostavio, jedna od žičica koje povezuju leću i motorić koji je pokreće. Budući da je ona vrlo često u pokretu, s vremenom je i u ovom slučaju došlo do zamora materijala te je žičica pri jednom od bezbrojnih zakretanja leće jednostavno – pukla. Nakon toga je svjetlo, ništa čudno, otkazalo poslušnost.

Foto: Ivan Lacković

Rješenje za Alteu je, dakle, brzo pronađeno: žičica je sanirana tako da ju je majstor prije ponovnog spajanja produžio kako bi se smanjila napetost i eventualno novo pucanje i cijeli je posao bio gotov za 30-ak minuta, uz trošak od 300-tinjak kuna. U odnosu na oko 6000 kuna, koliko bi prema Branimirovoj procjeni vlasnicu stajala zamjena fara u servisu, to je gotovo zanemarivo. Slična bi se priča, inače, ponovila i u slučaju drugih vrsta kvarova koji pogađaju ovakva vrsta svjetla…

Ukratko:
Prvi korak pri dijagnosticiranju kvara i njegovog uzroka sama je demontaža fara, za što je obično potrebno skinuti cijeli prednji branik. U suprotnom se sklopu može pristupiti tek ograničeno ili čak - nikako

Za uspješan popravak najčešćih vrsta kvarova na ksenonima radionica uvijek na raspolaganju ima niz raznih rezervnih dijelova

Trošak od tristotinjak kuna za popravak gotovo je zanemariv u odnosu na oko 6000 kuna, koliko bi u ovlaštenom servisu, prema procjeni, vlasnicu stajala zamjena cijelog fara novim originalnim

Do pucanja nosača unutarnjeg sklopa dolazi s protokom vremena, nakon što plastični materijal izgubi elastičnost i popusti pod težinom fara

U nekim je slučajevima moguće obaviti popravak ili zamjenu pregorenih namotaja unutar motorića, a u nekima ne

Unutarnji nosači sklopa: kad popuste, svjetla tuku ili u pod ili šaraju na sve strane

Unutarnji nosači cijelog sklopa fara kod nekih modela znaju puknuti, također zbog protoka vremena i slabljenja (plastičnog) materijala od kojeg su izrađeni. U tom slučaju mehanizam propadne i svjetlosni snop više nije pravilno usmjeren na cestu i tuče u pod ili može šetati na sve strane i tako još i smetati ostalim vozačima na cesti. Cijena zamjene nosača novima u tom slučaju iznosi oko 300 kuna.


Zamućena stakla: nisu kvar, ali mogu skriviti pad na tehničkom

Premda se ne radi o klasičnom kvaru, glavobolju pa i pad na tehničkom mogu prouzročiti i zamućena i zatamnjena stakla farova. Stvar se rješava poliranjem, ali pritom je osim izvana za kvalitetan posao far potrebno očistiti i iznutra. Zato će uz svaki od navedenih zahvata majstori iz Gornjeg Vrapča obaviti i to (ako je moguće) jer, kažu, ako već otvaraju far, bilo bi ga blesavo odmah i ne očistiti. Poliranje s keramičkim premazom izvana stoji 125 kuna, za oba fara.

Žica motorića: ionako prekratki vod s vremenom se dodatno umara i puca

Jedan od najčešćih uzorka problema s biksenonima, kao što je to bio slučaj s Alteom, krije se u pucanju žice koja povezuje leću i motorić za pokretanje. Budući da je ona vrlo često u pokretu, s vremenom dolazi do zamora materijala i pucanja žičice. Problem se sanira tako da je majstor prije ponovnog spajanja malo produži – na nju se zalemi odgovarajući dodatak - kako bi se smanjila napetost i izbjeglo novo pucanje. Cijena zahvata je 312,50 kuna.

Neispravni motorić: nakon određenog broja radnih sati otkazuje poslušnost

Problemi s motorićima također su posljedica dugotrajne eksploatacije, jer većina njih ima određeni broj radnih sati koje može odraditi, nakon čega otkazuju poslušnost. Popravak odnosno zamjena pregorenih namotaja u nekim je slučajevima moguć, a u nekima ne, a cijene novih motorića ovise o dostupnosti i modelu. U svakom slučaju, okvirno se može računati s troškom od 250 do 500 kuna.

Pregoreni reflektori: krivac je toplina žarulje, a mijenjaju se uvijek u paru

Ovaj problem s vremenom pogađa većinu automobila s lećom, a krivac za to je toplina žarulje. Koliko brzo i koliko snažno dolazi do pregaranja ovisit će o učestalosti korištenja te materijalu od kojega je reflektor izrađen, što se razlikuje i među modelima i među proizvođačima. No kad reflektor izgori, tu nema mogućnosti popravka, mora se staviti novi. Cijena okvirno iznosi 1875 kuna, ali se odnosi na oba fara, jer se promjena uvijek obavlja u paru.

Neispravni senzori položaja: prestanu raditi pa ih je potrebno zamijeniti ili popraviti

Mehanizam za pomicanje farova kod dinamičkih svjetala koja prate zavoj između ostaloga ima senzore koji u svakom trenutku moraju znati u kojem je položaju ostao reflektor i zahvaljujući kojima se može vratiti u početni, središnji. Često se dogodi da ti senzori nakon nekog vremena prestanu raditi pa ih je potrebno zamijeniti ili, ako je moguće, popraviti. Trošak pritom iznosi od 500 kuna. Opet povoljnije od novog fara...

Izdvajamo

Iz drugih medija