IMAJU PUNO NAMJENA

NE, NIJE U PITANJU DEKORACIJA! Svi ste ih primijetili, a jeste li se ikad zapitali čemu služe malene crne točkice na rubovima automobilskih stakala?

 
 Zvonimir Jurčić

Koliko puta su vam zapale za oko, ali na njih možda uopće niste obraćali pažnju kad ste se vozili automobilom, ili autobusom.

Malene crne točkice na rubovima automobilskih fiksnih stakala i vjetrobrana ili autobusnih stakala, svi vozači su sigurno vidjeli, a jeste li se ikad zapitali koja je njihova svrha i zašto su postavljene uz rubove vjetrobrana?

Ne nisu tamo zbog dekoracije… Njihova svrha ima nekoliko razloga, a jedan od njih vezan je uz način na koji su se nekad radila automobilska stakla.

Od 1950-ih i 1960-ih proizvođači su počeli koristiti ljepilo prilikom spajanja stakala na okvire karoserije, a kromirani obrubi koje su u to doba imali svi automobili, više nisu bili u modi, a i takva je izrada automobila postajala sve skuplja.

Nakon što bi se staklo zalijepilo na okvir , bez metalnih lajsni estetski je to djelovalo dosta loše pa su se okviri stakala počeli bojati mat crnom keramičkom bojom, zapečenom s unutarnje strane stakla koju je nemoguće skinuti, a sve kako bi taj prijelaz imao bolji dojam i kako se kroz staklo ne bi vidjelo ljepilo.

Ilustracija

Usto crna traka okvira sprječava da ultraljubičaste sunčeve zrake ne pogoršaju stanje uretanskog brtvila koje drži staklo na mjestu - sigurno je posljednje što biste poželjeli da sunce skuha ljepilo te sa se staklo odvoji primjerice dok vozite autocestom.

Što se tiče samih točkica one su tu kako bi prijelaz iz debele crne trake do prozirnosti stakla bio oku što ugodniji i nisu postavljene nasumično već prelaze iz većih u manje što je poznato kao “polutonski uzorak”.

Optički postaju sve manje i udaljenije što su dalje od crne trake sve do potpune prozirnosti stakla.

No to nije sve, njihova druga svrha, osim vizualnog učinka, jest osiguravanje kontrole temperature.

Da bi se stakla prozora i vjetrobrana u tvornici savila prema želji staklo se zagrijava, a pritom se vanjski rubovi stakala obojenih u crno zagrijavaju brže od ostatka prozora.

Točkice su tu da raspodijele toplinu malo ravnomjernije, što sprečava da se vjetrobransko staklo ne iskrivi od vrućine.

Kod novijih automobila postoji još jedna grupa točkica vizualno smještenih između retrovizora i sjenila za sunce a služe kako bi blokirale sunčeve zrake u tom nepokrivenom dijelu koje smetaju vozačevim očima...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 01:05