Što je dvomaseni zamašnjak

Sve češći dio koji zamjenu spojke čini VRLO skupom

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 11.04.2016. u 15:08

Željko Puhovski

Danas već i stariji auti imaju dvomaseni zamašnjak koji se često treba zamijeniti već kod prve ili, u najboljem slučaju, druge zamjene spojke, a trošak cijele operacije tad se lako može popeti i preko 10.000 kuna

Dvomaseni zamašnjak vlasnici vozila uglavnom proklinju, jer im u servisu preporuče zamjenu, a cijene im se kreću od 2000 do 5000 kuna. Jasno, to je dodatni trošak prilikom zamjene spojke, koja za većinu auta stoji od 1500 do 5000 kuna. To onda ukupno može skočiti i preko 10.000 kn! A nije tu najveći problem ni to što vlasnici napuštaju servise s ovećom rupom u džepu, već u činjenici da se mnogi od njih osjećaju prevareno, jer im serviseri najčešće ne znaju uopće objasniti čemu dvomaseni zamašnjak služi i što se može dogoditi ako ga ne promjene.

Da bismo shvatili rad dvomasenog zamašnjaka, prvo trebamo pojasniti okretni moment. Tijekom rada motora okretni moment je najveći u trenutku kad je najveći tlak u cilindru i opada kako se klip kreće prema donjoj mrtvoj točki. Izmjereni okretni moment kojeg vidimo u tehničkim podacima zapravo je prosječan okretni moment izmjeren tijekom cijelog radnog ciklusa. Kako bi se spomenuti nagli izboj okretnog momenta malo rasporedio, jedan dio zamašnjaka uz pomoć opruge skladišti tu kinetičku energiju i vraća ju na drugi dio zamašnjaka. Time rasterećuje koljenasto vratilo (radilicu), mjenjač i sve pokretne dijelove auta. Proizvođači su upravo zahvaljujući dvomasenim zamašnjacima počeli upotrebljavati lakše, manje i konstrukcijski slabije mjenjače. Njima to štedi novac u proizvodnji, a vozačima gorivo na cesti...

Dvomaseni zamašnjak može se konstrukcijski izbjeći stavljanjem puno težeg običnog zamašnjaka, ali motor je onda inertan, sporije reagira na gas, a ako ne kočite sa stisnutom spojkom čak vam se produljuje zaustavni put.

Kako su u posljednje vrijeme u nas posebno zanimljivi mlađi polovnjaci iz uvoza, mahom ih očekuju veliki servisi, jer rijetko tko uvozi aute s manje od 50.000 km. Prepoznavanje problema s dvomasenim zamašnjakom lako je ako je stanje već akutno i za zamjenu, ali načeti zamašnjak teško ćete prepoznati. Uglavnom, osluškujte lupa li što kad upalite i ugasite auto te trese li spojka kad lagano krećete. Ako je odgovor da, pripremite se na zamjenu. U većini slučaja potrebno je mijenjati i dvomaseni zamašnjak i spojku zajedno, ali to ćete saznati tek kad se u servisu sve demontira. Zbog pregleda i zamjene motor ili mjenjač moraju van, a to za sobom vuče puno radnih sati. Na stolu će serviser mjeriti zračnost zamašnjaka na okret i u usporedbi s njegovom osi. Uz sve to, za dvomaseni zamašnjak koristi se skupi i rijetki specijalni alat, pa zaboravite kućnu radinost i djedovu grabu na kojoj je servisirao Fiću. Platite koliko seriseri traže i zamijenite ga ako vam to preporuče ili riskirate kvar mjenjača, teži kvar motora (ležaji) ili motoru skraćujete vijek. Imajte na umu: kod auta novijih datuma veliki servis je prema zamjeni zamašnjaka i spojke doslovno - čista kamilica.

Izdvajamo

Iz drugih medija