KOJA JE NAJBOLJA?

TEST 5 POPULARNIH BESPLATNIH APLIKACIJA ZA NAVIGACIJU: kao spas od lutanja i gužvi najboljim se pokazao Waze

Ivan Lacković

 

Nema dvojbe, Waze je prvak među aplikacijama za navigaciju. Rezultat je to našeg testiranja kojim smo željeli doznati ono što najviše zanima prosječnog vozača – kako najbrže, najlakše i najsigurnije doći do željenog odredišta te usput, ima li sreće, zaobići učestale ljetne gužve izazvane najezdom turista i čestim prometnim nesrećama, ali i građevinskim pothvatima koji, čini se, svakoga dana zatvore neko novo gradsko raskrižje. Barem u Zagrebu… Kako bi dobili odgovor na ta pitanja preuzeli smo pet popularnih, za korištenje besplatnih aplikacija dostupnih u trgovini Google Play. Uz spomenuti Waze i već otprije na naš pametni telefon instaliran Google Maps, na testu su se tako našli HERE We Go, Maps.me i Navigator.

Ivan Lacković
 

Rezultat? Pokazalo se da baš svaka aplikacija ima svojih jakih strana, ali i nekih “mušica” koje ju čine neprikladnom za korištenje u određenom trenutku. Primjerice, inače najzastupljeniji Google Maps ponudio je nevjerojatno brzo i precizno pretraživanje po točkama interesa, no pokazalo se da je više upoznat s kino programom nego s mjestima gdje prijete policijski radari ili promet priječe građevinski radovi. Maps.me i Navigator, dvije aplikacije koje se naslanjaju na besplatnu kartografiju Open Street Map, često nisu poznavale željene adrese, a kamoli nudile neku dodatnu informaciju s rute, no zato su nas kroz njima poznate ulice često vodile bez greške. Nadalje, sitne kartografske manjkavosti su pokazali i skupocjeni HERE We Go, kojega su Daimler, BMW i Audi kupili za 2,8 milijardi eura od Nokije, pa i Waze (Google ga je platio 1,15 milijardi dolara), no obje aplikacije su se pokazale iznimno učinkovite pri izbjegavanju gužvi.

Ivan Lacković
 

Najbolji dojam, međutim, pokazao je upravo Waze, što i ne čudi previše. Ustrojen dobrim dijelom poput društvene mreže, jedini u stvarnom vremenu donosi informacije s ceste, zahvaljujući tisućama revnih korisnika spremnih otkriti drugim vozačima gdje se nalaze policijske patrole ili promet usporava netom izazvana nesreća. Samim time jedini ima mogućnost brze izmjene rute, čime vozaču može uštedjeti jako puno vremena. Pritom je posebno intrigantna mogućnost uvida u lokaciju na kojoj policija mjeri brzinu. Poznato je, naime, da zakon o Sigurnosti prometa na cestama zabranjuje korištenje uređaja za ometanje ili otkrivanje uređaja za mjerenje brzine, no ta odredba se ne odnosi i na aplikacije, jer antiradar i sustav za informiranje o kontroli brzine nisu ista stvar. Problem u cijeloj priči je pouzdanost dojave, no u praksi smo se uvjerili da priča itekako dobro funkcionira. A sigurno će biti još uvjerljivija, kako broj korisnika raste.Jedini veći problem koji smo primijetili kod Wazea je što brzo troši bateriju, pa je dobro uvijek sa sobom imati punjač. Zaključno, niti jedna od testiranih aplikacija ne zauzima uzalud prostor na mobitelu, a ugodno nas je iznenadilo što su baš sve brzo i učinkovito radile i na Samsungu J3, za koji se ne može reći da je pametni telefon posljednje generacije.

Ivan Lacković
 

Aplikacije

Waze

Vozačima štedi živce i dragocjeno vrijeme, ali jednako tako i novac

Google je 2013. platio čak 1,15 milijardi dolara kako bi kupio izvorno izraelsku aplikaciju Waze i tako zacementirao svoju prevlast na tržištu navigacijama. Kakve su mogućnosti inovativnog koncepta, koji uz klasične podatke o ruti, brzini vožnje i ograničenjima brzine osigurava i vrijedne prometne informacije samih korisnika, uviđa se već šetnjom po izborniku – nevjerojatno dugačak popis dostupnih upozorenja uključuje i ona na policijske patrole, prometne nesreće, opasnosti na cesti… Kako sve skupa već sada, s relativno malim brojem domaćih korisnika, sasvim dobro funkcionira uvjerili smo se na Radničkoj cesti, gdje nas je slikom i zvukom Waze upozorio na policiju, taman na vrijeme da usporimo prije nego ćemo proći pored dobro skrivenog policajca s radarom. Koristeći princip društvene mreže, Waze ne locira samo zastoje, već “vidi” i dionice koje su zatvorene zbog radova ili prometnih nesreća. Koristeći se njime, u koloni nismo stajali niti sekunde što je s obzirom na broj raskopanih cesta nevjerojatan uspjeh. Ugodne su i jasne govorne upute Matije Lovreca na hrvatskom jeziku, no potrebno je poraditi na pisanom dijelu. Aplikaciju, naime, muče znakovi š, č... Nudi se tako mogućnost “tednje baterije” - kad je baterija pri kraju i na dionici nema skretanja, Waze će prigušiti osvjetljenje zaslona. Zbunjuju pomalo i prijedlozi za parkiranje, koji vozača znaju bez razloga poslati prilično daleko od odredišta, a pronašli smo i grešku na samoj karti. Muzej automobila Ferdinand Budicki ondje se nalazi na staroj adresi u Branimirovoj, iako se još prije pola godine preselio u West Gate. No, riječ je o sitnim propustima, dok su koristi ove aplikacije nemjerljive.

HERE We Go

Ne samo da zna gdje je trgovački centar, nego i gdje je koja trgovina

Aplikaciju svojedobno poznatu kao HERE Maps razvila je švedska Nokia, a ime je promijenila u HERE We Go nakon što su je za 2,8 milijardi eura kupili današnji vlasnici - njemački Daimler, BMW i Audi. Kad se tako ugledni konkurenti u automobislkoj industriji premium kategorije udruže radi kupnje i plate tako velik iznos za aplikaciju, to znači da jmora biti riječ o nečemu jako dobrom. I zbilja, HERE We Go u praksi funkcionira zbilja dobro, u nekim stvarima čak i bolje od Google Mapsa. Upis adrese je intuitivan i brz, željena adresa se nudi gotovo u sekundi, a spojen na internet dojavljuje i moguće gužve po putu. No, pokazalo se da ne preusmjerava automatski u slučaju zastoja. Posebno je dojmljiv u navigaciji bez interneta, pri čemu nudi iznimno precizne karte država koje prethodno treba preuzeti. Nama već prilikom prijave predlaže preuzimanje karte Hrvatske, što će nam oduzeti priličnih 534,6 MB prostora na našem pametnom telefonu. Grafika je, međutim, nešto skromnija nego na Wazeu, pa i na Google Maps, no to ima i svojih prednosti. Smjer vožnje je jasno naglašen i vozaču ništa ne oduzima koncentraciju. Pomaže i što aplikacija prepoznaje fiksne radare i na vrijeme upozorava na skretanja. Idete li u neki od trgovačkih centara, čak će vam otkriti i raspored dućana, kako bi se u šumi trgovina lakše i brže snašli. S druge strane, aplikacija ponekad ne prikazuje stvarno ograničenje brzine pa te informacije treba uzeti sa zadrškom. Osim toga, isključivo se razgovara na engleskom jeziku, a nema niti dojava o policijskim patrolama kao Waze.

Google Maps

Dobro zna gdje su gužve, ali i kakav je kino program u gradu

Najrasprostranjenija aplikacija za navigaciju neprestano se razvija i poboljšava od 2004. Nudi iznimno brzo pretraživanje po točkama interesa, uz izravne pristupe internetskim stranicama, telefonskim brojevima, informacijama o radnom vremenu … Zahvaljujući Street Viewu jedina donosi i fotografiju izabrane lokacije. To se pokazalo posebno korisnim u slučaju kad je kućni broj zgrade koju smo pokušavali pronaći u naselju Maksimir bio skriven drvećem. No, daleko od toga da je to jedina prednost aplikacije čije su upute od ove godine dostupne i na hrvatskom jeziku. Grafički iznimno dotjerana, bojama pokazuje intenzitet prometa na određenoj prometnici te nudi alternativne rute s vremenom vožnje. No, nije nas upozorila na radove u središtu Zagreba, a i same karte se nisu pokazale nepogrešivima. Primjerice, aplikacija vozače i dalje šalje u rotor na Bukovačkoj, iako ga tamo nema već godinu dana. Osim toga, nedostaje i upozorenje za kontrolu brzine, izostalo je i upozorenje na fiksne radare.

MapFactor Navigator

Najavljuje gotovo svaki zavoj, no prilično kreštavim glasom

Aplikaciju MapFactor Navigator potpisuje TomTom. Ne nudi mogućnost navigacije preko interneta, a besplatan dio navigacije naslanja se na javne kartografske podatke Open Street Map, slično kartografskoj Wikipediji. Nakon instalacije same aplikacije, stoga treba preuzeti karte uglavnom posložene po državama. Hrvatska, primjerice, zauzima dodatnih 32 MB, Bosna i Hercegovina 20 MB… No, tko želi preuzeti kartu Njemačke treba rezervirati 1 GB prostora. Sama aplikacija radi brzo, uglavnom i precizno, ali uz mnoga ograničenja. Željena adresa, primjerice, često bude nepoznata, a neuspješna zna biti i pretraga po točkama interesa. Naravno, ne treba računati niti na upozorenja na radove, policijske patrole, ali niti na fiksne radove. S druge strane, prikazuju se ograničenja brine – ne uvijek točna – i zvuk dojavljuje kad vozač pretjera s papučicom gasa. Glasovne upute u vožnji pritom su iznimno česte i pravovremene, no cijelu priču kvari pomalo iritantan ženski glas na engleskom.

Maps.me

Mi bismo u Osječki zavoj, a ona nas uporno šalje u osječki zatvor...

Baš poput aplikacije MapFactor Navigator, i Maps.me se oslanja na besplatne kartografske podatke Open Street Map. Tamo još 2014. Google play ju je proglasio aplikacijom godine, a nudi niz korisnih mogućnosti. Primjerice, moguće je rezervirati hotelski smještaj izravno iz aplikacije, a zahvaljujući suradnji s Booking.com informacije o hotelima su dostupne i bez internetske veze. No, u praksi se nije pokazala bezgrešnom. Već prilikom pristupanja ponudila nam je preuzimanje karte Croatia - Centre (38 MB), no pokazalo se da su joj brojne adrese nepoznate, u Samoboru nam je predložila skretanje u pogrešan smjer, a glasovne upute bile su relativno rijetke i često zakašnjele… Očekivano, nije nas upozorila niti na radove koji su bili na križanju Držićeve i Branimirove, koji su u potpunosti blokirali promet. Osim toga, ne prikazuje ograničenja brzine, ne upozorava na prekoračenje brzine, a niti prikazuje pozicije radara. Uglavnom, riječ je o korektnoj aplikaciji, ali zapravo ništa više od toga…

Izdvajamo

Iz drugih medija