Pranje svjetala

Za dva sata ponovo do sjajnih farova

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 11.04.2016. u 11:10

Ivan Lacković

S godinama se farovi zaprljaju i zamute, a kad ne pomažu sapunica, destilirana voda i krpica, problem će riješiti radionički fen, silikon, zidarska lopatica i spretne ruke

Sol i kamenčići za posipanje cesta zimi, kondenzacija vlage u proljeće i jesen, sunčevo zračenje ljeti... Sve to moraju podnijeti automobilska svjetla, pa nije čudno da s vremenom stradaju. Problem je relativno lako riješiti izvana, jer je uglavnom riječ o zamućenju. Poliranje i pranje kratkotrajno, a lakiranje spacijalnim lakovima izvana rješavaju taj problem dugotrajno. Međutim, nečistoće se s vremenom nakupljaju i u unutrašnjosti fara. A do unutrašnjosti, nažalost, vodi tek uzak otvor za žarulju kroz koju ne možete provući ništa čime biste ih temeljito očistili. Dodatni je problem što farovi više nemaju metalno tijelo i staklo kao pred tridesetak godina, nego su izrađeni od plastike i polikarbonata. Srećom, tomu se može doskočiti, barem kad su u pitanju manja zaprljanja.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU

Skinite far i prvo pokušajte vodom u koju ste stavili malo deterdženta za pranje posuđa. Ulijte decilitar ili dva i dobro promućkajte. Isperite dva-tri puta i vidjet ćete poboljšanja. Svakako se preporuča da za najbolji rezultat ispirete destiliranom vodom da ne ostanu tragovi kamenca. Ako imate sreće, riješit ćete problem. Dok supruge nema kod kuće stavite farove u pećnicu na 50 °C, uključite ventilator i sušite ih 20 minuta uz povremeno otvaranje pećnice da iziđe vlaga. Ne pomogne li sve to, svatko tko se ne boji alata i kućne radinosti lako će i sam rastaviti far.

Za početak, odvojite kopče koje drže staklo za tijelo fara odvijačem. Budite oprezni ako radite na hladnoći, jer plastika je krta, a staklo krhko i jednim krivim potezom možete slomiti far. Na toplom je rizik manji, ali također postoji. Između tijela i stakla uvijek se nalazi silikon kojem je talište na otprilike 100 °C. Fenom za kosu stoga ga ne možete dovoljno zagrijati, ali problem ćete riješiti radioničkim fenom za skidanje boje sa stolarije (u specijaliziranim trgovinama stoji 80 kuna). Pripremite i zidarsku lopaticu (špahtlu) i spremni ste za rastavljanje. Laganim pokretima zagrijte silikon u procjepu i zatim pokušajte lopaticom zaći između stakla i tijela fara. Ne idite fenom preblizu da ne rastopite plastiku. Kad uspijete otvoriti procjep, jednostavno se malo po malo pomičite i u potpunosti rastalite ljepilo kojim se dijelovi drže skupa. Oprezno rastavite sve dijelove i spremni ste za čišćenje.

Ivan Lacković
 

Voda uz tek kap deterdženta sasvim je dovoljna za osjetljivu zrcalnu površinu, čija je uloga da svu svjetlost žarulje usmjeri u željenom pravcu. Već dvadesetak godina zrcala farova izrađuju se od plastike na koju je navučen tanki sloj visokog sjaja. Stoga ni slučajno nemojte koristiti alkohol, benzin, razdrjeđivače i slične kemikalije, jer ćete trajno oštetiti zrcalo i skinuti osjetljivi sloj, a isto vrijedi i za sva sredstva za poliranje kroma, pa zaboravite Purol pastu. Polikarbonat također nemojte prati ničime nego blagim deterdžentom, a grublja sredstva smijete koristiti samo za staklo. U našem slučaju, zbog metalnog zrcala i vode naslage hrđe uklonili smo benzinom za čišćenje. Kad vam je već fen pri ruci, osušite sve dijelove i po potrebi do kraja očistite tragove starog ljepila. Ne morate nužno stavljati novo ako ste bili temeljiti pri skidanju, ali ako želite biti sigurni u rezultat sve dobro zagrijte fenom i skidajte ljepilo prstima dok ga u potpunosti ne odstranite, a zatim stavite novo.

Sasvim će dobro poslužiti masa za brtvljenje automobilskih stakala, jer dobro brtvi, a ne stvrdnjava se. Možete koristiti i kupaonski silikon, ali ćete sljedeći put teže rastaviti far, jer se puno teže topi fenom. Masu ravnomjerno nanesite po rubu i far je uz lagani pritisak stakla o tijelo spreman za postavljanje kopčica koje će ga dodatno učvrstiti. Kad stavite kopčice, još malo zagrijte čitavi far da sve sjedne. Nakon montaže novih žaruljica svjetla su spremna za montažu na automobil. Cijeli posao traje oko dva sata, a na sav materijal nećete potrošiti više od 200 kuna. A sav uloženi trud isplatiti će vam se čim sljedeće večeri sjednete za upravljač i izađete na cestu...

Tagovi

Izdvajamo

Iz drugih medija