NAGRADNI NATJEČAJ JE ZAVRŠIO

PRVO STOLJEĆE MAZDE U 10 SLIKA Imamo dobitnika, saznajte tko je osvojio tjedan dana vožnje u novoj Mazdi CX-30!

 

Prije točno stotinu godina, 30. siječnja 1920., u Hirošimi je osnovana tvrtku za proizvodnju čepova, ploča i drugih proizvoda od umjetnog pluta Toyo Cork Kogyo (Toyo Koruku Kogyo), koja se zbog loše procjene poratnih tržišnih uvjeta već godinu kasnije našla u stečaju.

No, tad ju preuzima Jujiro Matsuda, lokalni tajkun koji se prije toga obogatio na proizvodnji pumpe Matsuda koju je sam dizajnirao, ali i pušaka koje je radio za japansku vojsku.

Matsuda odmah odustaje od pluta i u tvrtki čije je ime 1927. skratio u Toyo Kogyo kreće s proizvodnjom bušilice za kamenje i drugih alata i alatnih strojeva, a 1930. i motocikla kojeg su uspjela sklepati i prodati u svega 30 primjeraka.

Točno deset godina nakon osnivanja tvrtke iz nje izlazi prvo ozbiljnije cestovno vozilo - otvoreni „kamion” nazvan prvo Type DA, a potom Mazda-go, u osnovi tek malo veći motocikla sa tri kotača i solidnim teretnim prostorom, savršenih za transport robe po nevjerojatno uskim japanskim cestama.

Bio je vrlo popularan u Japanu i Kini, a mnogi ga smatraju prvom svjetskom auto-rikšom. U raznim verzijama štancan je do kraja rata u tvornici koja je, nije šala, nekim čudom ostala gotovo neokrznuta čak i nakon što je na Hirošimu bačena atomska bomba.

Mazda je „već” 1940. izradila i prototip svog prvog auta, no tad je cijelu priču ipak zaustavio rat, pa se na tvrtkino prvo pravo putničko vozilo na četiri kotača čekalo još puna dva desetljeća, sve do 1960. i lansiranja 380 kg teške Mazde R360.

Bio je to ne mini nego mikro automobil simpatičnog dizajna, koji je sa svoja dvoja vrata, volanom na dva kraka, V-2 motorom sa 356 ccm i tad nevjerojatno niskom cijenom od 300.000 jena odmah postao i najprodavaniji automobil u Japanu.

Mazda 1961. započinje tehničku suradnju s njemačkim NSU-om koji im šalje nepouzdani i rastrošni jednokomorni rotacijski Wankel motor koji je šokirao japanske inženjere i zbunjivao ih punih sedam godina.

No, na koncu su baš oni najbolje ovladali tom tehnologijom i stvorili ono što su mnogi smatrali nemogućim - prvi pouzdani automobilski rotacijski motor, dvokomorni R10 koji su prvo stavili u model Mazda Cosmo Sport, malog sportaša s kojim je pod imenom 110S godinu kasnije Mazda započela i svoj uspješni pohod po europskom tržištu.

S prvim izvoznim modelom čije su boje karoserije i materijala u unutrašnjosti mogle natjerali i Andyja Warhola da porumeni Mazda RX-7 bila je 1978. godine prava senzacija, no još je šarenija bila njezina kasnija ponuda jer je stizala kao cabrio i coupé, s trokomornim rotacijskim motorom, dvokomornim s turbopunjačem i u više posebnih izdanja nego bilo koja Mazda dotada, a i kasnije.

Brzo se proslavila i na pistama pobijedivši 1979. u GTU seriji na utrci 24 sata Daytone, BTCC prvenstvu 1980. i godinu kasnije na 24 sata Spa, gdje je pomela i grupu moćnih BMW-a.

Godine 1989. rođeni cijenom pristupačni dvosjed iznimno zabavan za vožnju, koji je sa spuštenim krovom nudio svima pogled i na vozača i suvozača ili suvozačicu, zvan Miata i MX-5 bio je instantni bestseler koji je svijetu jasno pokazala da je klasični roadster sve samo ne mrtav. U sljedeća tri desetljeća ne samo da mu slava nije nimalo potamnila nego ga je i skoro svaki svjetski proizvođač automobila pokušao imitirati.

Svoj sportski vrhunac Mazda je dosegla 1991. kad na utrci 24 sata Le Mansa s modelom Mazda 787B s rotacijskim motorom i unatoč znatnom manjku snage u odnosu na konkurente prva prošla kroz cilj postavši tako prva japanska (i azijska) marka koja je pobijedila na Le Mansu, ali i jedina u povijesti kojoj je to uspjelo bez korištenja klasičnog klipnog motora.

Tvrtku koja je u svojoj bogatoj povijesti promijenila deset logotipa (i tek se 1984. dosjetila svoje ime iz Toyo Kogyo i službeno promijeniti u Mazda Motor Corporation) ipak nećemo pamtiti samo po rotacijskim motorima, premda su po tom pitanu doista šampioni.

Jer svoju su revolucionarnost pokazali i 2009. godine kad su predstavili laganu kombinaciju motora, šasije, ovjesa, mjenjača i karoserijskih komponenti Sky, i tako promovirali svoja vozila posve nove generacije. Dakako, i to su ime u međuvremenu promijenili, pa istu sjajnu tehnologiju sad poznajemo pod imenom SkyActive...

Najnoviji tehnološki iskorak Mazda je načinila lani, kad je na sajmu u Tokiju predstavila najnovijeg člana svoje MX obitelji - Mazdu MX-30 - svoje prvo električno vozilo za masovno tržište, U njemu se, doduše, možda na scenu vrati i rotacijski motor, najjači adut iz bogate tradicije tvrtke.

S modelom MX-30 Mazda je na neki način zatvorila i svoj povijesni stoljetni krug jer se u tom automobilu našao jedan vrlo zanimljivi znak bogatog tvrtkinog naslijeđa.

Konkretno - njegova je središnja konzola prekrivena plutom, materijalom s kojim je tvrtka i započela svoj život, a u ovoj ga je novoj verziji prigodno nazvala Heritage Cork... Sjajan je to kraj prvog i još bolji start drugog Mazdinog stoljeća...

_______________________________________________________

Nagradni natječaj je završio.

Dobitnik je:

  • Željko Marković, Zagreb

Čestitamo dobitniku na osvajanju nagrade 'Tjedan dana vožnje u novoj Mazdi CX-30'. Obavijest dobitnika slijedi na e-mail adresu navedenu u prijavnom obrascu. Svim sudionicima zahvaljujemo na odazivu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 10:30