COUPE IZ WOLFSBURGA

VREMEPLOV: VOLKSWAGEN SCIROCCO Bio je sportskiji Golf Jedinica koju i danas pamte generacije vozača

VW

Sa sveukupno više od milijun prodanih primjeraka Scirocco je teško nazvati neuspješnim, no unatoč svim svojim dobrim stranama nikad do kraja nije ispunio ono što se od njega očekivalo pa već drugi put odlazi u ropotarnicu povijesti. Ovaj put, čini se, zauvijek

Mlađe generacije danas će si to teško moći i zamisliti, no početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća koncern Volkswagen bio je na doslovno na rubu propasti, sa zastarjelom gamom i sve slabijom prodajom Bube i njenih derivata. Štoviše, bio je u tako lošem stanju da su mnogi smatrali čak i da neće preživjeti desetljeće. No, tad su, usred jedne od najvećih kriza u povijesti svjetske autoindustrije, izazvane naftnom krizom, novi vjetar u leđa tvrtki dali modeli nazvani po vjetrovima i morskim strujama koji će iz temelja promijeniti imidž tvrtke i postaviti temelje njezine današnje tržišne dominacije. Riječ je, dakako, o neuništivim modelima Golf, Passat i Polo, ali i ovih dana već po drugi put, a sad vjerojatno i zauvijek umirovljenom Sciroccu, imenovanom po toplom mediteranskom vjetru koji se i u nas isto tako zove - široko (ili širok, šilok), premda ga zapravo puno češće zovemo jugo.

 

Foto: VW, Getty

A ako je vjerovati zgodnoj legendi, Scirocco zapravo uopće nije postojao u Volkswagenovim planovima, bar ne sve dok talijanski maestro Giorgetto Giugiaro nije radeći na potencijalnom nasljedniku legendarne Bube uočio priliku za izradu coupé varijante koja će zamijeniti ne manje kultni Karmann Ghia 2+2 coupé. Po toj priči Giugiaro je iznenadio šefove Volkswagena već gotovim konceptom coupéa, kojeg su oni potom objeručke prihvatili, te prvotno ime Scirocco dali Golfu, dok se novi coupé trebao zvati Scirocco Coupé.

VW
 

No, nasljednik Ghije ubrzo je ipak dobio vlastito ime, a zanimljivo je i da je, baš kao i prethodnik, bio sklapan isključivo u Karmannovom pogonu u Osnabrücku. No, premda je u njemu Golfova mehanika bila prilagođena za sportsku vožnju u ulaznoj verziji dobio je tek skromni 1,1-litarski motor koji je razvijao 50 KS. No, jači modeli (s motorima 1.3, 1.5, 1.6 i 1.7 (u SAD i 1.8) ipak su bili iznenađujuće blizu konkurenciji utjelovljenoj u Fordu Capri i Opelu Manta.

VW
 

Pa je i premda ne baš cjenovno najpovoljniji u klasi zabilježio i dobar tržišni uspjeh. No, ubrzo mu je najveći problem postala neočekivana i ne baš posve planirana konkurencija iz vlastite kuće - za manji novac dostupni kvalitetniji i brži Golf GTI, koji se, premda je prvotno trebao biti proizveden u maloj ograničenoj seriji, brzo prometnuo u veliku svjetsku uspješnicu. No, Scirocco je ipak do kraja proizvodnje u svoje dvije generacije (druga je smijenila prvu u travnju 1981.) nabrojao lijepih 795.650 sklopljenih primjeraka, dok je 1988. godine predstavljeni model Corrado, na čiji je račun Scirocco 1992. i umirovljen, potrajao tek tri godine duže, prodavši u osam godina postojanja manje od sto tisuća primjeraka. No, punih šesnaest godina nakon prvog umirovljenja Scirocco je ipak uskrsnuo. Ponovno, dakako, kreiran na platformi Golfa, ovog puta njegove pete generacije. Nažalost, bio je manje žestok no što se to po konceptu IROC dalo naslutiti, kao da ga je na putu do serijskog izdanja u skladu s imenom gadno opalila južina pa je na cestu stizao tek s benzinskim motorima 1.4 i 2.0 sa 122, 160 i 200 KS (tek kasnije i sa 265 KS te 296 KS u R izvedbi), pa čak i s dizelašima (2.0 sa 140 i 170, a potkraj i 177 KS).

VW
 

A publika je očekivala nešto poput Audija TT RS s VW značkom... Tu negdje vjerojatno se krije i stvarni razlog zašto je moćni koncern Volkswagen, u doba kad još jako pati od posljedica skandala Dieselgate, umjesto da mu podari ne tako davno najavljivanu četvrtu generaciju, Sciroccu ovih dana ipak odlučio dodijeliti tužni kraj i zauvijek ga poslati u ropotarnicu povijesti. Jer unatoč svim uspjesima kroz pune 44 godine svoje povijesti, pa čak i pokojim sportskim, na koncu ipak možemo jasno reći da Scirocco jednostavno nikad nije u potpunosti ispunio ono što se od njega zapravo očekivalo...

VW
 

Ukratko

Prvom izdanju Scirocca nisu bili strani ni sportski uspjesi - nabrijana trkaća verzija sa 170 KS je 1976. među ostalima osvojila i Trans Am prvenstvo kategorije 1 (klase u kojoj se natječu auti s motorima zapremnine do dvije litre). Scirocco je napravljen na osnovi Golfa, kao njegova ušminkanija te niža, agresivnija i sportskija izvedba, a zanimljivo je i da je javnosti predstavljen čak pola godine prije njega

Premda je ukinut, Scirocco bio projekt odrađen gotovo bez mane, što bi doktori rekli - operacija uspjela, pacijent umro, odnosno da nije ukinut zbog nekvalitete pokazuje i podatak da je izvedba 16V iz 1986. do stotke stizala za samo 8,1 sekundu, brže i od Porschea 944. Stari Scirocco dizajnirao je Giorgetto Giugiaro, posve u duhu vremena, dok su bitno zaobljeniji novi, također u "talijanskom stilu" oblikovali Walter de Silva i Marc Lichte

VW
 

Novi Scirocco nastao je iz koncepta IROC kojeg je Wolfgang Bernhard naveliko promovirao u SAD, no Martin Winterkorn odlučio ga je tamo ipak ne prodavati. Scirocco je u zadnjoj generaciji sklapan u portugalskoj Pameli i u samo dvije godine probio granicu od 100.000 primjeraka, a 2013. je, ako se uračunaju i 795.650 primjeraka prve i druge generacije, nabrojao milijun sklopljenih primjeraka te do zaključenja proizvodnje stigao do sveukupno više od 1,1 milijuna...

Ključne godine

1973.

Prvo izdanje Scirocca, sklopljeno na bazi prve generacije Golfa, lansirano je kao globalni model i to usred naftne krize samo s benzinskim motorima (snage od 50 do 110 KS), a u devet godina proizvodnje sklopljeno je 504.153 primjeraka.

1981.

Drugu generaciju Scirocca obilježili su agresivniji dizajn, jači motori (1.3 do 1.8, sa 60 do 139 KS), bogatija oprema i više izvedbi, no tržišno je slabije prošla od prve, do kraja proizvodnje nabrojavši točno 291.497 primjeraka.

2008.

Točno 35 godine nakon premijere originalnog modela, 27 godina nakon prezentacije druge generacije i 16 po gašenju njezine proizvodnje, VW je ponovo prikazao svoje viđenje pristupačnog sportskog modela stvorenog na bazi svemoćnog Golfa...

2017.

Treću generaciju Scirocca magazin Top Gear odmah je 2008. proglasio autom godine, no ni to, kao ni facelift iz 2014. mu nije pomoglo da potraje duže od ovog listopada, kad je VW i službeno objavio da za njega više ne prima narudžbe...

Izdvajamo

Iz drugih medija