HIT SVIH HITOVA

VREMPLOV: VOLKSWAGEN GOLF GTI u tajnosti stvarana kompaktna jurilica preko noći je postala bestseller

    AUTOR:
    • Marijan Projić

  • OBJAVLJENO:
  • 28.10.2016. u 13:31

Paolo Carlini

Sportska verzija Golfa na tržište je poslana prije točno četiri desetljeća, a čim je stigla na tržište izazvala je neočekivani interes praćen sa čak 50.000 narudžbi u prvoj godini

Za sve kojima je vožnja zabava - bila je jedan od uvodnih rečenica u materijalima podijeljenim novinarima 1976. na predstavljanju Golfa GTI. Fraza koja uvelike rasvjetljava genezu modela s kojim je Volkswagen uveo novi segment automobila i prisilio konkurenciju na prestrojavanje. No, razvoj sportskog modela nije bio u službenim koncernovim planovima, bar ne u početku.

 

Foto: Paolo Carlini

Sve je pokrenuo Alfons Löwenberg, strastveni inženjer sklon eksperimentiranju, koji je u ožujku 1973. svoju ideju iznio najbližim suradnicima. U mjesecima koji su uslijedili Löwenberg je okupio kolege iz raznih tvrtkinih odjela i oformio ekipi koja je u potaji radila na prototipu Scirocca. Spustili su ovjes, ukrutili karoseriju, a iz benzinskog motora od 1500 ccm izvukli 100 KS. Uskoro su svoj uradak predstavili profesoru Ernstu Fialu, voditelju razvojnog odjela koji je bez puno dvoumljenja odbacio mogućnost serijske proizvodnje. No, to Löwenbergovu ekipu nije obeshrabrilo i na proljeće 1975. na test stazi Ehra-Lessien upravnom odboru predstavljaju poboljšanu verziju prototipa. Impresioniran viđenima Fiala je tad od Löwenberga ipak zatražio sportsku verziju Golfa sa sličnim karakteristikama i u manje od pet mjeseci nastalo je šest prototipa. U međuvremenu je definiran i vizualni aspekt - osmišljen je crveni okvir na prednjoj rešetki, povećan prednji spojler, dodane crne plastične obloge na lukove blatobrana, a mat crna zavladala je dijelovima koji su kod standardne verzije bile načinjene od kroma ili brušenog metala. Unutrašnjost je dobila crnu podstavu krova, sjedala s presvlakama sa škotskim uzorkom, dok je na ručici mjenjača osvanula loptica za golf. Pod haubom je bio novi četverocilindrični 1.6 atmosferski benzinac s mehaničkim ubrizgavanjem Bosch K-Jetronic nastao u suradnji s Audijem. Dodavanjem stabilizatora ovjes je postao otporniji, ali i zadržao pristojnu dozu udobnosti, dok je kočioni sustav nadograđen samoventilirajućim diskovima sprijeda. Konačni model prototipa nazvan Golf GTE debitirao je u Frankfurtu 1975. praćen natpisom - Najbrži Volkswagen svih vremena. Ogroman interes javnosti uvjerio je čelnike Volkswagena u pokretanje serijske proizvodnje, ali ipak su krenuli tek s ograničenim izdanjem od 5000 primjeraka.

Kad se početkom 1976. pojavio na tržištu novi auto dobio je oznaku GTI i cijenu od 13.850 njemačkih maraka. Standardna verzija s oznakom LS, pet vrata i 1.5 motorom koji je razvijao 70 KS stajala je 10.790 DM, ali unatoč razlici u cijeni tržište je odmah reagiralo iznad očekivanja i do kraja godine dileri Volkswagena naručili su 50.000 primjeraka, nakon čega je priča o ograničenoj seriji zauvijek pospremljena u ladicu.

Uz estetske detalje definirane već na prototipu GTE, prve serije Golfa GTI bile su dostupne samo u izvedbi sa tri vrata i dvije boje karoserije, crvenoj i srebrnoj, obije praćene mat crnim bočnim prugama. Time je dodatno naglašen sportski karakter, ali na odmjeren i diskretan način, što će postati jedna od osobine svih budućih GTI-a. Dodatnu razliku nosila su profilirana prednja sjedala, trokraki upravljač i brzinomjer sa skalom do 220 km/h, te pokazivač okretaja i temperature vode, a na središnjoj konzoli sat i termometar za ulje. No, ključni detalj bio je motor koji se već pojavio u Audiju 80 GTE sa modificiranim usisnim i ispušnim kolektorima. Sa 110 KS i težinom tek malo većom od 800 kg performanse Golfa GTI bile su izvanredne, potrošnja neočekivano niska, a zahvaljujući sustavu ubrizgavanja motor je bio uglađen i bez rupa. Mjenjač sa 4 stupnja prijenosa bio je identičan običnom modelu, ali je elastičnost motora dobro pokrivala izostanak pete brzine.

 

UKRATKO

Crveni okvir prednje maske jedan je od prepoznatljivih simbola prvog Golfa GTI koji se provlači i kroz sve naknadne serije. GTI je pažnju privlačio i jako izbačenim spojlerom u podnožju odbojnika, podijeljenim u dva dijela, što je zamjenu u slučaju oštećenja činilo jeftinijom i jednostavnijom

 

Motor sa 110 konjskih snaga u autu koji teži tek 810 kila jamčio je stizanje do stotke za 8,2 sekunde i maksimalnih 182 km/h, a jaki aduti bili su robusnost, pouzdanost i umjerena potrošnja. Prva serija Golfa GTI bila je dostupna samo u izvedbi sa tri vrata, koju su u Wolfsburgu držali idealnom za sportske verzije

 

Škotski uzorak na presvlakama sjedala donio je živosti interijeru u kojem su dominirali crni tonovi. Poput svih ostalih verzija Golfa i GTI je do redizajna s konca 1979. godine imao metalne odbojnike s plastičnim rubnjacima

 

Izdvajamo

Iz drugih medija