RIJEČ PSIHOLOGA

ZAVLADAJ ASFALTNOM DŽUNGLOM: Renault ekspedicija otkriva psihologiju bezobzirne vožnje

 

Voziti nekad i danas nije isto. Nekadašnji automobili bili su koliko spori toliko i nesigurni. Dizali su buku i plašili prolaznike, i smatrali su ih tolikom opasnosčću da su u prvim danima ispred njih morali hodati pješaci sa zastavicom u rukama kako bi prolaznike upozorili na nadolezeću opasnost. Gume su bile tvrde i pucale su, kočnice su slabo hvatale, upravljačem se teško održavao smjer u zavojima, po kiši ili na poledici. Zvučna truba i dobar sluh bili su najbolji način aktivne zaštite. Stvari su se otad stubokom promijenile.

Današnji su automobili toliko tehnološki uznapredovali da su sposobni preživjeti svaku asfaltnu džunglu. Pogledajte samo Renault i njihove SUV automobile; Captur, Kadjar i Koleos imaju sustave za pomoć u vožnji koji nadziru brzinu, zadržavaju smjer vožnje, provjeravaju mrtvi kut, pomažu pri parkiranju ili automatski uključuju dug ili kratka svjetla. Tu je i aktivno kočenje u nuždi, pomoć pri kretanju na uzbrdici, inteligentna kartica koja otvara vrata i pali motor kad se približite automobilu... Vaše je samo da sjednete za upravljač i budete dobar vozač. Renault je učinio svoje; odluka da budete dobar vozač ostaje na vama.

Agresivci za upravljačem: razilke postoje, ali su male

Agresivna vožnja glavni je okidač za 30 do čak 80 posto prometnih nesreća, pokazala je studija provedena u nekoliko europskih zemalja. Pratilo se kako vozač reagira na pješaka na cesti: zaustavlja li se ili nastavlja vožnju, viče li, trubi, pokazuje prstom, psuje, ili ubrzava kao da će pregaziti pješaka. Promatrana je reakcija tisuću vozača automobila, i pokazalo se da je svaki četvrti bio agresivan, na ovaj ili onaj način. Neočekivano, muškarci (28%) su bili tek malo agresivniji od žena (24%). Očekivano, mladi (31%) su bili agresivniji od starijih vozača (21%). Najagresivniji su bili mladi muškarci (33%), a najmirnije gospođe u godinama (19%). Čak su i mlade žene (26%) bile agresivnije od starije gospode (21%). Uz to, vozači su bili dvostruko agresivniji prema muškim pješacima, baš kao što su agresiju više pokazivali poslijepodne, a manje ujutro.

Vozači su poput jabuka: loša će pokvariti dobre

Čak se i najbolji vozači znaju pokvariti kad se nađu u okruženju onih s lošim navikama, pokazalo je istraživanje. Naime, velika većina vozača vjeruje da su baš oni dobri, da poštuju propise i uljuđeno se ponašaju u svakoj situaciji, ali da su okruženi vozačima loših manira. Pa se onda i ovi dobri lako pretvaraju u loše čim se suoče s vozačima koji im dišu za vratom, oduzimaju im prednost ili im ulijeću u škarice. Vozači dobrih manira tad postaju gnjevni pa pritišću trubu, blicaju ili psuju kako bi iz sebe izbacili frustracije i ljutnju. Kontradiktorno, dobri vozači koriste se nepristojnim i agresivnim ponašanjem kako bi loše vozače upozorili da se trebaju ponašati bolje. Poruka bude krivo shvaćena i vozača kojem je poruka upućena učvršćuje u uvjerenju da se oni drugi vozači ponašaju loše. U takvom se ponašanju krije i velika opasnost: vikanjem i psovanjem vozači izbacuju frustracije, ali ujedno povećavaju rizik od nesreće za čak 40 posto, pokazala je studija koja tvrdi da je vozačka agresija povezana s time kako doživljavamo druge sudionike u prometu. Loša je vijest da je problem u nama, a dobra da ga sami možemo riješiti tako da se naučimo postati bolji.

Riječ psihologa

SUV Renault izazov je završio i asfaltna džungla uspješno je savladana uz pomoć Renault Captura, Kadjara i Koleosa. Paralelno sa zagrebačkim ulicama, asfaltna džungla odigravala se i na ulicama Ljubljane i Beograda. Na isti način, sa tri modela Renaulta, tri vozača i tri psihologinje: Vesnom Radonjić Miholič, Milicom Novkov i mr. Snježanom Kovač, školskim psihologom na Školi za cestovni promet u Zagrebu. Zagreb, Ljubljana, Beograd... koliko se razlikuju sudionici u prometu? Postoji li neki nacionalni karakter vozača? - Ne vjerujem da postoji nacionalni vozač ili profil nacionalnog vozača, ali zacijelo postoji nešto što diktira tempo kad je gužva i vlada netrpeljivost. Ako toga ima previše, u nekom trenutku na nekom području može biti više sličnih reakcija, premda mislim da nacionalnog karaktera nema, uvjerena je psihologinja Vesna Radonjić Miholič. - Moguće da u određenoj mjeri tempo diktiraju veličina grada i količina prometa. Voziti u milijunskom i u manjem gradu nije isto. Kontekst diktira način vožnje, objašnjava psihologinja Milica Novkov. - Temperament nas sigurno određuje. U svakom okruženju postoje misrni, smireni, staloženi, hladni i oni koji su, kako bi rekli moji učenici, lako zapaljivi, upozorava mr. Snježana Kovač.

Na koje toksične vozače najčešće nailazimo u asfaltnoj džungli? - Postoje i temperamentni vozači kojima se žuti, agresivni su i smatraju kako su značajniji od ostalih, kaže Novkov. - Impulzivnima su se neki možda i rodili, ali način na koji će reagirati, kako će pokazati svoje emocije, na to se može utjecati, kaže Kovač. - Geste su svakako neprimjerene. No još je neprimjerenije i nametljivije kad ti se netko približava straga. Iza vozimo djecu, i to nam se doista ne sviđa, precizira Radonjić Miholič.

Zašto za volanom mijenjamo svoj karakter? - Automobil nam nudi zaštitu, uspostavlja distancu od drugih vozača, smatra Novkov. - Ako smo u auto zato jer vozimo na nešto nama važno, onda i sve što što se događa oko nas doživljavamo kao ugrožavanje te naše potrebe, objašnjava Kovač. - Veoma je važno znati da nitko ne radi pogreške s namjerom i da mi možemo ublažiti posljedice tih pogrešaka, kaže Radonjić Miholič.

Asfaltni savjeti

Kako u asfaltnoj džungli postati strpljiv vozač? Poslušajte savjete Renaultovih psihologa

Asfaltni savjet br. 1

Za volan uvijek sjedni smiren i poštuj ostale sudionike u prometu

Sigurno je dobro da smo smireni kad idemo na vožnju, da znamo ocijeniti svoja emocionalna raspoloženja te da poštujemo druge vozače. Moramo biti svjesni da u prometu sudjelujemo sv.

Asfaltni savjet br. 2

Istraži osobnu tehniku za umirenje; ponekad pomažu humor ili pjesma

Ponekad će pomoći humor, a pomaže i glazba. Ako ne znate pjevati, to vam je idealno okruženje u kojem možete pjevati da vas nitko ne čuje. tako se možete opustiti.

Asfaltni savjet br. 3

Nervozu ostalih vozača ne doživljavaj osobno

Važno je da budemo savjesni i preuzmemo odgovornost za naše emocije i ponašanje: nisu nas drugi razbjesnili, nego smo sami sebe dodatno uznemirili. Moramo biti svjesni da smo sami odgovorni za to gdje se nalazimo i što ćemo poduzeti.

Asfaltni savjet br. 4

Ključ mirnog ponašanja uvijek je u tebi

Ne smijemo prebacivati odgovornost na druge, misliti ako su oni bahati onda možemo biti i mi. Dakle, moramo preuzeti odgovornost za naše ponašanje u vožnji.

Asfaltni savjet br. 5

Ponekad je tiha primjedba dobar ventil za ljutnju

Ponekad se može dogoditi da se netko ubaci ispred vas ili napravi nešto što vas može uznemiriti. Tiha primjedba, osobito ako su u autu i suputnici, trenutno vas može rasteretiti.

Asfaltni savjet br. 6

Ne regiraj na svaku sitnicu, relativiziraj stvari

Disati duboko dobar je savjet. Neka stvari jednostavno ne možemo promijeniti pa pa ih treba pustiti da idu, neka prođu što prije mimo mene jer ću onda biti sigurniji.

Asfaltni savjet br. 7

Ako situacija zahtijeva, pokaži zahvalnost drugom vozaču

Ponekad mi pogriješimo, nekoga neugodno izguramo ili napravimo nešto neprimjereno, i to netko drugi riješi. Mislim da je u redu da mu iskažemo zahvalnost, kaže Radonić Mihalič. Lijepo je vidjeti znak zahvalnosti; kad ti zahvale jer smo nešto napravili za njih. To je jako dobar osjećaj.

Asfaltni savjet br. 8

Ako želiš promijeniti ponašanje drugih, prvo promijeni vlastito ponašanje

Staro pravilo kaže: budi promjena koju želiš vidjeti.

Moralni IQ Test

Koliko ste doista dobri na cesti?

Koje vas situacije u prometu najviše izbacuju iz takta i zbog čega ste spremni na verbalni obračun s drugim sudionicima u prometu?

U velikoj gužvi pokušat ću se na bilo koji način probiti i ubaciti ispred drugih vozača DA / NE

Primijetim li da se drugi vozač pokušava ubaciti u moju traku, ubrzavam kako bih smanjio razmak između vozila, samo da ne uđe u moju traku DA / NE

Kad mi se žuri postajem nestrpljiv i lijepim se na stražnji dio automobila ispred sebe DA / NE

Kad me netko pretekne i onda uspori dobijem želju da da se zaletim u njega DA / NE

Kad mi se drugi vozač ubaci bez upozorenja, svakakve mi ružne misli padaju na pamet DA / NE

Kad sam s prijateljima, vozim riskantije nego kad sam sam za upravljačem DA/ NE

Kad slušam glasnu glazbu brzog ritma noga mi sama jače stišće gas DA / NE

U kasnim noćnim satima, na praznim cestama, obaram brzinske rekorde DA / NE

Kad naiđem na pješaka koji sporo prelazi preko ceste dobijem želju da ga izguram s puta DA / NE

Kad mi se netko zalijepi za gepek, namjerno usporavam, samo da mu napakostim DA / NE

Kad me neka situacija izbaci iz takta, istresam se na druge vozače i pritom ne biram riječi DA / NE

Ako netko kritizira moju vožnju, uzvratim mu istom mjerom DA / NE

Kad se drugi vozači ponašaju kao da su sami na cesti, preplavi me val mržnje DA / NE

Kad vozač signalizira da će skrenuti i nastavi voziti ravno, psujem mu sve po spisku DA / NE

Kad mi se netko naglo ubaci, tako da moram naglo zakočiti, najradije bi se punom brzinom zabio u njega, samo da mu očitam lekciju DA / NE

Kad mi se nekud žuri, kad sam uznemiren i kad mi se čini da gubim vrijeme na cesti, pretičem sve koji mi se nađu na putu i ne prezam od prolaska kroz žuto svjetlo DA / NE

Ako ste na većinu ovih izjava odgovorili potvrdno, i vi ste opasan vozač. Razmislite malo o svojim postupcima i promijenite način vožnje. Sve da ste i najveći egoist na svijetu, učinite to barem za vaše dobro. I ne zaboravite: stvari koje na cesti drugi čine vama i vi činite njima. I nemojte si umišljati da ste lav, kralj džungle, jer lavovi ionako ne žive u džungli. Majmuni žive.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 19:31