VLASNIČKA PROMJENA

Agrokor: Samo smo privremeno vlasnici 20% Zvečeva zbog duga

    AUTOR:
    • Dragana Radusinović

  • OBJAVLJENO:
  • 18.05.2016. u 12:23

Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Zdravko Alvir, većinski vlasnik Zvečeva, jučer je bio iznenađen vlasničkom promjenom u tvrtki

Agrokor d.d. upisan je kao vlasnik 74.562 dionice konditorske kompanije Zvečevo, udjela koji je u zamjenu za dokapitalizaciju dobila tvrtka Ultima ulaganja pod vodstvom Tonija Kozine nakon što je u Zvečevo 2014. godine uložila 40 milijuna kuna. Podatak je zabilježen u Središnjem klirinškom depozitarnom društvu.

Dionice ZVCV-R-B

Agrokor je tako upisan kao vlasnik novih, odnosno zasebnih dionica Zvečeva, pod oznakon ZVCV-R-B, izdanih samo u svrhu dokapitalizacije, a predstavljaju nešto manje od 20 posto ukupnog udjela u Zvečevu, čije redovne dionice kotiraju na Zagrebačkoj burzi pod oznakom ZVCV-R-A, a većinski vlasnik Zvečeva je Zdravko Alvir, koji posjeduje 62 posto redovnih dionica.

Alvir je jučer bio iznenađen podatkom iz SKDD-a. - Ne znam ništa o tome - rekao je kratko. Međutim, Kozina je sa službenog puta u SAD-u potvrdio da je Agrokor upisan na dionice Ultima ulaganja, no za dodatna obrazloženja nije bio dostupan. Ultima ulaganja su u kolovozu 2014. dokapitalizirala Zvečevo uplativši kompaniji 39,9 milijuna kuna. Od tog iznosa, za 14,9 milijuna kuna povećan je temeljni kapital Zvečeva, sa 61,5 milijuna kuna na 76,4 milijuna kuna, a 25 milijuna kuna uplaćeno je u kapitalne rezerve kompanije. Na taj način novo izdanje dionica Zvečeva vrednovano je znatno skuplje od redovne dionice, i to čak sedam puta. Naime, cijena dionice novog izdanja vrednovana je na 536,46 kuna, a redovnom dionicom na burzi sada se trguje po cijeni nešto većoj od 90 kuna.

Iz Agrokora su jučer kratko poručili: “Prijenos dionica na Agrokor izvršen je u svrhu osiguranja tražbine te će po namirenju iste dionice biti vraćene prijašnjem vlasniku”. No, nisu pojasnili tko od koga potražuje koliki iznos novca i za što.

Detaljan uvid

Analitičari koji prate Agrokor, ograđujući se činjenicom da nemaju detaljan uvid u sve segmente njihova poslovanja, ističu da se takav odgovor koncerna može tumačiti dvojako.

Prvo je tumačenje da je Agrokor udio u Zvečevu preuzeo zbog potraživanja od Ultima ulaganja, ali i od samog Zvečeva preko Ultima ulaganja s obzirom na to da dvije kompanije veže prodaja proizvoda Zvečeva na policama Konzuma, ali i proizvodnja Konzumove robne marke u Zvečevu.

Druga mogućnost je obratna, odnosno da su Ultima ulaganja, s obzirom na značenje Agrokora u cjelokupnom poslovanju Zvečeva, tom koncernu stavila na raspolaganje vlasnički udio u Zvečevu kao dodatni zalog za Agrokorove kredite kojima pokušavaju refinancirati stari dug i tako ga smanjiti. U tom kontekstu Agrokor ne ostvaruje pravo glasa u upravljanju Zvečevom, nego su mu dionice posuđene. Početkom ovog mjeseca ruski Sberbank Agrokoru je odobrio novih 350 milijuna eura kredita za refinanciranje postojećih obveza.

Agrokor je, prema posljednjim neslužbenim informacijama, u poslu planiranja objedinjavanja svojih prehrambeno-proizvodnih kompanija kako bi dionicu tako objedinjenog biznisa ponudio ulagačima kroz inicijalnu javnu ponudu. Međutim, iz Agrokorova obrazloženja njihova upisa u vlasništvo dionica Zvečeva proizlazi zaključak da nemaju namjeru ulaziti u konditorski biznis i baviti se njime.

Stanje na sceni

Zvečevo je na domaćoj, za konditore tijesnoj tržišnoj sceni najmanji od tri veća igrača. Lani je ipak taj najmanji igrač u prodaji rastao 6,76 posto, na 161,8 milijuna kuna, ostvarivši ipak gubitak od 9,2 milijuna kuna. Proizvodi i robnu marku za globalni trgovački lanac Tesco. Kandit Osijek u vlasništvu Mirka Grbešića također je lani poslovao s gubitkom, i to od 11 milijuna kuna, ali je ostvario rast prihoda od 26,6 posto, na 253,6 milijuna kuna, te na tržište lansirao 69 novih proizvoda. Kraš kao najveći igrač, dvostruko veći od Zvečeva i Kandita zajedno, imao je stagnaciju prihoda, koji su iznosili 892 milijuna kuna, i pad neto dobiti od 23 posto, na 15,9 milijuna kuna. Konditorsku industriju posljednjih godina najviše opterećuje rast cijene sirovina i sve veća prodaja trgovačkih robnih marki na štetu njihovih vlastitih brendova.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo