DOBRA STRANA EU

HRVATI, SPUŠTAJTE CIJENE! Zimska salama, sir, jogurt, maslac i kava moraju pojeftiniti

    AUTOR:
    • Gordana Galović

  • OBJAVLJENO:
  • 18.10.2012. u 22:51

Vojko Bašić / CROPIX

S ulaskom Hrvatske u EU stranci će moći spustiti cijene svojih proizvoda. Što će učiniti domaći?

S ulaskom Hrvatske u Europsku Uniju pojedini hrvatski prehrambeni proizvodi, poput čokolade, vode, sladoleda i salame, naći će se pred ozbiljnim pritiskom snižavanja cijena zbog ulaska jeftinijih inozemnih marki na tržište.

S druge strane, otvorit će se prilika za rast i izlazak pojedinih hrvatskih proizvoda na inozemno tržište, pri čemu bi najveći dobitnici mogli biti domaći pršut, mlijeko i čaj. Pokazalo je to istraživanje konzultantske kompanije A. T. Kearney o utjecaju skorašnjeg ulaska u EU na hrvatsku prehrambenu industriju.

Hrvatskim proizvođačima ostalo je malo više od devet mjeseci za prilagodbu, a jasno je da nekima u žestokoj konkurenciji tržišta EU neće biti nimalo lako. Suprotno uvriježenom mišljenju, pokazalo je istraživanje, većina hrvatskih prehrambenih proizvoda za sada je jeftinija od europskih konkurenata. Ulaskom u EU za mnoge će se situacija promijeniti.

Promjena ponašanja

- Zbog niže kupovne moći u odnosu na zemlje EU 27, i najmanja promjena u cijeni može uzrokovati značajne promjene u ponašanju hrvatskih potrošača. Ulaskom Hrvatske u EU nestat će trgovinske barijere, čime će inozemnim proizvođačima prisutnima na domaćem tržištu biti olakšan uvoz i otvorit će im se prostor za smanjenje cijena. Iako će Hrvatska, kad uđe u Uniju, prestati biti dio CEFTA-e, čime se postavljaju određene barijere prema ostalim članicama, to će ipak manje utjecati na naše proizvođače nego velika konkurencija s tržišta EU - objašnjava Srećko Debelak, viši direktor u A.T. Kearneyju i stručnjak za prehrambenu industriju.

Domaća prehrambena industrija priprema se za ulazak Hrvatske u EU, međutim, od toga zasad vide više štete nego koristi. Prokuristica Kraša Marica Vidaković kaže da su kriza i pad potrošnje već gurnuli cijene na sam rub održivosti pa je teško očekivati daljnji pad.

- S aspekta cjelokupnog hrvatskog gospodarstva, prilično nepripremljeni ulazimo u EU. Mi ćemo ići na jačanje brendova prema domaćim potrošačima marketinškim kampanjama, a što se tiče otvaranja europskog tržišta, već smo prisutni u većini tih zemalja - kaže Marica Vidaković.

Pivac se ne boji

Neno Pivac, vlasnik mesne industrije Pivac, tvrdi da pretpostavke o dobroj poziciji pršuta na EU tržištu prve godine padaju u vodu.

- Mi smo već sada u neravnopravnoj poziciji jer je pršut proizvod koji se radi godinu dana. Dakle, mi bismo sada trebali kupiti sirovinu 35 posto skuplju od Talijana i svjesno ići u gubitak. Zato za tržište EU nećemo raditi ništa za iduću godinu, nego s godinom zakašnjenja - kaže Neno Pivac.

Ulazak na EU tržište dugoročno jest u planu mesnoj industriji Pivac, a borit će se kvalitetnim i cjenovno prihvatljvim proizvodom.

- Slikovito, 1. srpnja hrvatskim će se proizvođačima dogoditi situacija kao da pustite malu djecu u more pa tko ispliva, isplivao je - kaže Pivac.

Zato je iznimno važno da hrvatska prehrambena industrija odmah poduzme sve što može kako bi preduhitrila konkurenciju.

Hrvatske prehrambene kompanije, ovisno o trenutačnoj poziciji, ističe u analizi A. T. Kearney, imaju dvije mogućnosti: povećati operativnu učinkovitost ili ići na strategije rasta i repozicioniranja.

Izdvajamo