2. POKUŠAJ PRIVATIZACIJE

PRODAJA NACIONALNE AVIOKOMPANIJE Američki milijarder George Soros kupuje Croatia Airlines

Arhiva

Američki milijarder vlasnik je gotovo petine udjela u kineskoj kompaniji koja je iskazala interes za kupnju

Vlada ponovo pokreće novi postupak potrage za strateškim partnerom Croatia Airlinesa, saznaje Jutarnji list. Prema dostupnim informacijama, Vlada bi tijekom listopada treba donijeti odluku po kojem će modelu biti privatizirana nacionalna aviokompanija. U proces privatizacije kreće se godinu dana nakon što je u prvom pokušaju propala prodaja tvrtke jer se nitko nije javio na natječaj. U Ministarstvu prometa pri završetku je prijedlog odluke o privatizaciji tvrtke. Prema nacrtu odluke, od budućeg partnera tražit će se širenje prometne mreže i povećanje tržišnog udjela, održavanje domaće i inozemne mreže letova, dokapitalizacija tvrtke, obnova flote te daljnji razvoj odjela tehnike Croatia Airlinesa. Glavni je uvjet i nadalje da kompanija izvan EU može kupiti do 49 posto tvrtke, a tvrtka unutar EU do 100 posto vlasništva.

Natječaj za savjetnike

Ono što nije definirano jest model traženja strateškog partnera. Jedan prijedlog je dvostupanjski natječaj. Taj je model bio primijenjen prije godinu dana i nije bilo zainteresiranih. Drugi mogući model je angažiranje vanjskih savjetnika koji bi pronašli ulagače, a oni bi se potom javili na raspisani natječaj. Posao savjetnika bio bi priprema dokumentacije, procjena potencijala tvrtke te pronalazak ulagača.

Naši sugovornici tvrde da bi se u tom slučaju natječaj objavio tek kad bi postojale čvrste garancije da će se potencijalni investitori na njega javiti. Očekuje se da bi nakon Vladine odluke savjetnici mogli bili izabrani do kraja godine, a istraživanje tržišta moglo bi trajati oko tri mjeseca. Stoga se očekuje da bi natječaj mogao biti raspisan negdje u kasno proljeće 2015. godine.

A tko su mogući investitori? Nakon prošlogodišnje blamaže s velikim najavama o zainteresiranosti dalekoistočnih aviokompanija danas malo tko želi spekulirati o imenima. No, neslužbeno saznajemo da postoji određeni interes kineske aviokompanije Hainan Airlines.

Promjene u regiji

Prema našim izvorima, iz kompanije su se u nekoliko navrata interesirali o Croatia Airlinesu. Riječ je o aviokompaniji koja ima 135 aviona i putuje u 90 svjetskih odredišta. Jedan od suvlasnika ove kompanije je George Soros koji je posjeduje 18,6 posto dionica kompanije.

Pojedini izvori nam tvrde da bi za Croatia Airlines interes mogla pokazati i Lufthansa koja je u fazi preustroja. Mogući interes i promjena strategije daljnjeg razvoja temelji se na snažnom ulasku kompanije Etihad Airways iz Ujedinjenih Arapskih Emirata te Turkysh Airlinesa na europsko tržište. Etihad je kupio JAT, Air Italiju, vlasnik je Airberlina te su osnovali Etihad Regional za letove unutar Europe. Time Etihad snažno ulazi na tržište Lufthanse te se pozicionira na ovim prostorima.

Nesigurna budućnost

Tvrtka Croatia Airlines u fazi je restrukturiranja te je prošlu godinu prvi put nakon dugo vremena završila u financijskom plusu. Proces restrukturiranja treba završiti krajem sljedeće godine. S obzirom na kapacitete, upitno je kako će se nakon toga kompanija samostalno, bez financijske pomoći države, održati na tržištu. Činjenica je da je riječ o kompaniji koja ima 12 zrakoplova i koja u svjetlu daljnjeg okrupnjavanja aviotržišta teško može opstati bez ozbiljnog strateškog partnera.

CA planira gradnju nove upravne zgrade na Plesu

Croatia Airlines ipak planira gradnju nove upravne zgrade na svom zemljištu na Plesu. Nedavno je izmijenjena građevinska dozvola te bi zgrada bila manja od ranije planirane. Zgrada bi se gradila na zemljištu koje je bivša uprave tvrtke kupila 2003. za 17,9 milijuna kuna. Dio tog zemljišta ustupljen je za gradnju novog terminala, no ostalo je dovoljno za gradnju nove upravne zgrade. Izgradnjom tog objekta tvrtka bi se iselila iz Buzina.



Izdvajamo