REKORDNI PRIHOD

VELIKA BITKA TRGOVAČKIH LANACA Lidl želi preteći Plodine i imati čak 120 trgovina u Hrvatskoj

    AUTOR:
    • Gordana Galović,
    • Petra Bulić

  • OBJAVLJENO:
  • 13.01.2015. u 23:49

Jadran Babić/CROPIX

U sadašnje 86 trgovine lani su imali rekordan bruto prihod od 4 milijarde kn

Poslovnu godinu koja im završava krajem veljače 2015. godine Lidl Hrvatska zaključit će s bruto prometom od čak 4 milijarde kuna i rastom od oko 8 posto u odnosu na prethodnu godinu. Predsjednik Uprave Lidla Hrvatska Boris Lukšić u konačnici očekuje neto dobit 100 posto veću u odnosu na planiranu.

Lidl je tako od ulaska na hrvatsko tržište 2006. godine sa 13 trgovina i 700 milijuna kuna prometa narastao na 86 trgovina i 1700 zaposlenih, a ukupni je promet u tom razdoblju narastao šest puta. Prosječna bruto plaća trgovaca u Lidlu trenutno je oko 6200 kuna.

Prema ukupnim prihodima, Lidl je u 2013. godini bio treći maloprodajni lanac na hrvatskom tržištu, a s ovakvim rastom očito će biti vrlo tijesna borba za drugu poziciju u 2014., što su je dosad držale Plodine, koje su lani također narasle na 74 trgovine. Lidl je u 2013.godini imao prihod od tri milijarde kuna i te je godine imao rast od 14 posto.

Novi dućani u 2015.

Premda predsjednik Uprave Lidla Hrvatska Boris Lukšić najavljuje i daljnji rast bez konkretnih brojki koliko trgovina planiraju otvoriti već u ovoj godini, u tom najvećem diskontnom lancu na hrvatskom tržištu interno, kako doznajemo, planiraju dugoročni rast i do 120 trgovina.

Taj će daljnji rast ovisiti o ukupnom razvoju tržišta maloprodaje, oporavku kupovne moći i pronalasku dobrih lokacija za otvaranje novih dućana.

Očito je, međutim, da je od prvih skeptičnih reakcija hrvatskih kupaca Lidl Hrvate naučio na diskontne formate.

- Prosječno je u Lidlovim trgovinama oko milijun kupaca tjedno - otkrio je jučer Boris Lukšić odgovarajući na pitanja novinara nakon predstavljanja posebnog projekta personaliziranog usavršavanja voditelja Lidlovih trgovina.

Lidl, zajedno s drugim njemačkim konkurentom, Aldijem, ove godine dramatično mijenja i odnose na britanskom tržištu.

Štoviše, analitičari i mediji daju im status jednog od najvećih remetitelja u britanskom gospodarstvu u 2014. godini, zahvaljujući tempu rasta i žestokom ratu cijena na koji su natjerali svoje veće konkurente u borbi da sačuvaju tržišne udjele.

Bum u Velikoj Britaniji

Kad su Lidl i Aldi ušli na tržište početkom devedesetih, zbog koncepta neuobičajenog za britansko maloprodajno tržište i imidža jeftinog dućana vrlo im je teško bilo probiti se na šire tržište. No, prilagođavajući ponudu okretanjem premium proizvodima - Lidlova božićna ponuda posebno je bila uspješna - uspjeli su izbrisati osjećaj srama kod prosječnog britanskog kupca kad ulazi u njihove trgovine, koji je prije bio jasno vidljiv u anketama.

Krajem godine polovica svih britanskih kućanstava barem je jednom kupovala u Lidlu ili Aldiju, pokazuje istraživanje konzultantske tvrtke Kantar Worldpanel. Lidl je rast osigurao, među ostalim, i svojom linijom premium proizvoda.

U 12 tjedana zaključno sa 4. siječnja, pokazuju jučer objavljeni podaci Kantar Worldpanela, Aldi i Lidl svoje su prihode u odnosu na isto razdoblje prethodne godine povećali za 22,6 odnosno 15,1 posto u usporedbi sa 0,6 posto, koliko je raslo cjelokupno tržište.

Najvećih pet trgovaca, koji drže 80 posto britanskog maloprodajnog tržišta, istodobno su zabilježili pad po stopama između 0,7 i 2,4 posto. Aldi i Lidl po tim podacima drže sedmo odnosno osmo mjesto na britanskom maloprodajnom tržištu, s udjelom od 4,8 odnosno 3,5 posto.

Širenje i u SAD-u

Aldi i Lidl se, međutim, okreću američkom tržištu te uz najavljeno širenje neki analitičari očekuju sličnu disrupciju i tamošnjih tržišnih odnosa. Čak i veliki Wallmart mogao bi biti prisiljen na obranu, izjavio je za Financial Times Mike Paglia iz Kantara.

Lidl, naime, planira 2018. ući na američko tržište, gdje su već prisutna oba Aldija (dvije sestrinske kompanije osnivača Thea i Karla Albrechta, koji su među sobom podijelili europsko tržište).

Aldi Süd, koji posluje, među ostalim, u Austriji i Velikoj Britaniji, već ima više od tisuću trgovina u SAD-u, a pripremajući se za dolazak Lidla, najavili su ulaganje tri milijarde dolara u širenje te planiraju do 2018. godine imati čak dvije tisuće dućana. Usto, kupili su i lanac Bottom Dollar. Aldi Nord je, pak, na američkom tržištu prisutan kroz brend Trader Joe’s.

Educiraju 10 tisuća voditelja u Europi

Njemački diskontni lanac Lidl krenuo je u međunarodni projekt ulaganja u zaposlenike “Razvoj potencijala”, kojim će biti obuhvaćeno 10.000 voditelja trgovina u Europi. Među njima je i 86 voditelja hrvatskih trgovina, koji će proći individualnu procjenu postojećih znanja, sposobnosti i vještina te će im biti ponuđen individualni program stručnog osposobljavanja s ciljem razvoja kompetencija. Cijeli projekt počeo je prije dvije i pol godine u Njemačkoj, a projekt u Hrvatskoj vrijedi između četiri i pet milijuna kuna i bit će završen u ožujku 2016. godine.

- U 40 godina jako smo rasli, u posljednjih deset gotovo smo udvostručili prosječne prihode po trgovini - rekao je predsjednik Uprave Lidla Hrvatska Boris Lukšić.

Nakon razvoja niza akcijskih koncepata na red su došli i zaposlenici, a procjenjuje se da su za rast ključni voditelji trgovina. Voditelji trgovina dobiti će nove ugovore o radu. Imat će bodovni prag i ovisno o rezultatima ostvarivat će pravo na povišicu, a svi će dobiti i službene automobile. Istodobno će biti odgovorni za cjelokupno poslovanje svoje trgovine.



Izdvajamo