HRVATSKA I UJEDINJENO KRALJEVSTVO

'Brexit bi mogao dovesti i do otpuštanja u Lipiku'

Pakrac 280506
Generalni direktor Lipik dipl ing. Glasa Danijel Zadjelovic s neprobojnim staklo
snimio Dusko Klicek
dnevnik
Dusko Klicek

U analizi uglednog EIU posebno se ističe pitanje britanske automobilske industrije koja bi mogla biti jedna od djelatnosti koja će pretrpjeti teže posljedice, što bi negativno djelovalo na tvrtku Lipik Glas

Odjeci Brexita napeto se analiziraju i u dijelu hrvatske poslovne zajednice, posebno u onim tvrtkama čije je poslovanje vezano uz britansko tržište. Dođe li do pada narudžbi britanskih poslovnih partnera, kažu nam u dijelu hrvatskih tvrtki, dio naših kompanija teško će izbjeći novi val otkaza.

Jedna od takvih tvrtki je Lipik Glas koja čak 42 posto svog izvoza plasira na britansko tržište. U Lipik Glasu proizvode automobilska stakla koja potom europska autoindustrija ugrađuje u svoje automobile. Kad je riječ o britanskim vozilima, stakla Lipik Glasa ugrađuju se u Bentley, Aston Martin, Jaguar i McLaren.

- U ovom trenutku još ne znamo kako će se sve ovo što se događa s Brexitom odraziti na nas, no sasvim je sigurno da unosi veliku neizvjesnost i da se mogu očekivati brojni poremećaji. Ako dođe do većih poremećaja, ako padnu narudžbe za našim staklom, morat će, nažalost, doći i do otpuštanja dijela radnika i zaustavljanja investicija u Lipiku koje su u tijeku. Britansko je tržište za nas jako važno jer tamo ostvarujemo velik dio prihoda - upozorava Danijel Zadjelović, generalni direktor Lipik Glasa, tvrtke koja zapošljava 176 radnika.

Gledaj i čekaj

Dodaje kako u kompaniji pozorno prate što se događa s Brexitom i analiziraju situaciju. To je otprilike i maksimum koji u ovom trenutku mogu jer je razvoj događaja na relaciji između Londona i Bruxellesa još uvijek pun neizvjesnosti. U svakom slučaju, i hrvatskoj poslovnoj zajednici u interesu je da Velika Britanija, ako i kada napusti EU, što prije liberalizira trgovinu sa smanjenom Unijom.

- Dosad u trgovini s Velikom Britanijom nije bilo carina, a sada je to izgledna mogućnost - žali se Zadjelović.

Upravo bi britanska automobilska industrija, kako pokazuje novo istraživanje uglednoga The Economist Intelligence Unita (EIU), skupine stručnjaka vezanih uz tjednik The Economist, mogla biti jedna od djelatnosti koje će osjetiti posljedice Brexita. U izvješću EIU o Brexitu, naime, upozorava se na opasnost od poremećaja u dobavnom lancu. Ipak, ističe se kako je samo Ujedinjeno Kraljevstvo prilično veliko tržište, što bi lokalnim proizvođačima automobila, u slučaju smanjenja konkurencije s kontinenta, moglo otvoriti nove prilike.

Malo ulaganja

Novonastalu situaciju s Brexitom analiziraju i u hrvatskim tvrtkama koje nisu toliko vezane uz Veliku Britaniju i tamošnje tržište. Prema podacima državne statistike, Hrvatska je lani u Veliku Britaniju izvezla roba u vrijednosti nešto manjoj od 205 milijuna eura, što čini samo 1,8 posto hrvatskoga izvoza iskazanog u eurima, dok je iz te zemlje uvezeno roba u vrijednosti od oko 209 milijuna eura, što je jedva nešto više od jedan posto ukupnoga hrvatskog uvoza.

Ni britanski ulagači u proteklih 20-ak godina nisu bili značajnije prisutni u Hrvatskoj. Prema podacima HNB-a, u razdoblju od 1993. pa do kraja prošle godine Britanci su u Hrvatsku uložili nešto manje od 1,1 milijarde eura, što čini manje od četiri posto ukupnih stranih ulaganja u hrvatsko gospodarstvo, a glavnina ulaganja realizirana je lani.

Sigurne luke

- Moja je kompanija slabo vezana uz Veliku Britaniju, iz nje uvozimo nešto kozmetike u ukupnoj vrijednosti od 50.000 do 100.000 eura godišnje. Stoga se na naše poslovanje Brexit ne bi trebao odraziti. No, naravno da pratimo situaciju - kaže Branko Roglić, predsjednik Orbica, koji zapošljava ukupno 5000 ljudi u 19 zemalja.

Zagreb, 201215. Branko Roglic, vlasnik tvrtke Orbico.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / EPH

Branko Roglić

 

Posljedice odluke o izlasku iz EU već itekako osjećaju i britansko i svjetsko gospodarstvo. Pad vrijednosti funte i eura te burzovne turbulencije samo su neke od njih. Naličje priče je bijeg ulagača u “sigurne luke”, prema švicarskom franku i zlatu. Analiza EIU pokazuje da bi najveće štete od izlaska UK iz EU mogao imati financijski sektor: dio financijaša bi mogao napustiti City i svoje poslovanje preseliti negdje u ostatak EU. S problemima će se, ocjenjuje se u izvješću EIU, suočiti i trgovci, energetski sektor, telekomunikacije i zdravstvo jer će svima njima izlazak donijeti nove uvjete poslovanja.

Pravi udar na britansko gospodarstvo može se, tvrdi EIU, očekivati idućih godina. Za sljedeću godinu očekuju pad gospodarske aktivnosti u Velikoj Britaniji za jedan posto. U svakom slučaju, britansko će gospodarstvo biti slabije nego što bi bilo da se Brexit ne događa. Može se očekivati, ističu u EIU, i rast broja nezaposlenih te ubrzanje stope inflacije, iako ono ne bi trebalo biti značajnije.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo