KONFERENCIJA JUTARNJEG I HGK

GRABAR KITAROVIĆ: Gospodarska diplomacija mora biti na vrhu vanjske politike; HGK I MINISTARSTVO: Imenovat će se trgovinski atašei na sedam lokacija

Kolinda Grabar Kitarović
 HANZA MEDIA

Konferencija “Izazovi hrvatske gospodarske diplomacije” danas je održana u Muzeju Mimara u organizaciji Jutarnjeg lista i Hrvatske gospodarske komore.

- Nakon panel rasprave za komentar se javio Mate Granić, posebni savjetnik predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović. On je naglasio da je danas predstavljeni model najbolji za Hrvatsku, po uzoru na model austrijske gospodarske komore Austria Advantage. No, kaže, bitno je stvoriti pravi okvir, što se tiče suradnje institucija i gospodarstvenika, kod poticanja izvoza, ali jednako tako i u privlačenju novih investicija u Hrvatsku.

Franjo Gregurić, bivši predsjednik Vlade, izrazio je poštovanje tvrtkama koje su se probile na rusko tržište, a kao svijetli primjer istaknuo je Podravku i uspjeh njezine Vegete na policama ruskih trgovina. Hrvatski gospodarstvenici još uvijek, kaže, imaju problema oko rješavanja međunarodnih sporova, a te bi se prepreke oko gospodarske diplomacije trebale rješavati brže. Tu kao ključno rješenje vidi ulogu HGK. Mali izvoznici bi se trebali povezati radi nastupa na zajedničkim projektima. Prema njegovom iskustvu dok je bio predsjednik Vlade, stari partneri ne zaboravljaju vjerne partnere i upravo se na povjerenju trebaju zasnivati međunarodni odnosi.

Na raspravu se nadovezao Marin Pucar, predsjednik Uprave Podravke, a smatra da je inicijativa HGK i MVEP oko pomoći u nastupu hrvatskim kompanijama u inozemstvu dobra platforma, da te tvrtke na stranim tržištima imaju međusobne susrete na kojima će raditi na promociji zemlje. Podravka ulaže u osvajanje tržišta Kine, a žele se probiti i u Teheran, glavni grad Irana.

- Na godišnjoj razini riječ je od preko 2 milijuna eura, a u prvih tri do pet godina ne možemo očekivati povrat ulaganja – istaknuo je Pucar.

Luka Burilović, predsjednik HGK, rekao je da bi se turistička zajednica trebala uključiti u rad predstavništva komore. Na upit iz publike što HGK radi na tome da se mali poduzetnici ujedine, Burilović je kazao da komora pomaže kompanijama svih veličina da se probiju na nova tržišta. Pozvao je sve zainteresirane kompanije da dođu na strana tržišta. Komora će u suradnji s MVEP svakako dati potporu hrvatskim izvoznicima.

- Austrija nam može biti primjer. Imamo dobru suradnju s njima i njemačkom komorom. Slavimo 65 godina utemeljenja i baziramo se na kontinentalnom germanskom modelu. Sada ovu priliku želimo značajnije institucionalizirati kroz sporazum s MVEP-om, slično kao što to radi Advantage Austria – rekao je Burilović.

Marija Pejčinović Burić, državna tajnica u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova, poručila je da ministarstvo intenzivno radi na promjeni investicijske klime kako bi ulagači u Hrvatsku ne bi otišli razočarani. Za malu i otvorenu ekonomiju poput Hrvatske, ističe, bitno je poticati ulaganju u zemlju i izvoz. Tri ključne stvari gospodarske diplomacije su, dodaje, promocija izvoza, privlačenje ulaganja i zaštita hrvatskih gospodarskih interesa.

- Vrata HGK su širom otvorena za sve gospodarstvenike. Naša najveća šansa je u olakšavanju investicija, privlačenju istih, i poticanju izvoza – istaknuo je Burilović.

Premda se kao jedno od rješenja tijekom rasprave nametnulo korištenje EU fondova, Zvonimir Viduka je skeptičan prema toj ideji.

- Hrvatska je postala ovisnička država o novcima iz EU fondova. Umjesto toga, izvoz bi trebao postati centralna tema. Kako bi se to ostvarilo, dio novčanih sredstava iz proračuna trebalo bi prebaciti na organizaciju gospodarskih sajmova.

Tom je prilikom Viduka naglasio kako je najmanji problem dosadašnji rad HGK. Međutim, svi poslovi u Hrvatskoj završavaju kod državnih poduzeća, a problem je i u nedostatku konkurentnosti hrvatskih proizvoda.

Tomislav Mazal, predsjednik Uprave Đuro Đaković grupe, napomenuo je da je vojna industrija veoma specifična jer je potrebna promocija na najvišim razinama. Radi boljeg nastupa na stranim tržištima, kaže, potrebno je utvrditi s kojim proizvodima je Hrvatska konkurentna, kako bi se usmjerili na te proizvode.

------

11:40 U panel raspravi o izazovima hrvatske gospodarske diplomacije Luka Burilović, predsjednik HGK, otkrio je rezultate istraživanja HGK o ulozi gospodarske diplomacije u internacionalizaciji poslovanja.

Gospodarstvenicima nije lako od vremena krize, rekao je Burilović. Oni nisu imali dobru institucionalnu pomoć u izlasku na vanjsko tržište. Tvrtke su naglasile nedovoljnu financijsku potporu od strane domaćih institucija, žale se i na visoke kamatne stope hrvatskih banaka. Čak 79% izvoznika smatra da porezi nisu dobro prilagođeni izvoznoj politici. Hrvatska još nema kristalno jasnu izvoznu strategiju, a 63% izvoznika ističe nepovoljan tečaj kune; 50% ispitanika istaknulo je neadekvatnu strukturu i preveliku cijenu radne snage.

- Smisao diplomacije je, uz poticanje izvoza, i privlačenje stranih investitora - izjavio je Burilović. Predsjednik HGK rekao je da je gospodarska diplomacija drukčija u pojedinim zemljama, poput zapadnih zemalja s jedne strane, i zemalja poput Azerbajdžana, s druge.

Marija Pejčinović Burić, državna tajnica Ministarstva vanjskih i europskih poslova, objasnila je da Sporazum s HGK predviđa trgovinske atašee koji će na odabranim lokacijama (njih sedam) raditi na jačanju suradnje i ostvarivanja utvrđenih interesa. Jačat će se i B2B segment, a radit će se i na usavršavanju znanja.

Marin Pucar, predsjednik Uprave Podravke, komentirao je nedavni posjet Kataru. On je bio četvrti korak u osvajanju tog tržišta, gdje su bili u potrazi za distributerom; 300 tisuća dolara vrijedan ugovor je potpisan, tako da je ocijenio posjet uspješnim.

Ante Mandić, predsjednik Uprave IN2, rekao je da je za IT tvrtku također potrebna gospodarska diplomacija, iako je to globalna industrija. "Mlada smo industrija, a tvrtke su najčešće male, do 100 ljudi", rekao je Mandić. Nisu potrebna skladišta i industrija se ne prati na način kao i druge, tako da gospodarsku diplomaciju ne koriste toliko kao druge industrije.

Predsjednik Uprave AD Plastik, Marinko Došen, govorio je o zahtjevnosti dolaska na velika tržišta, poput Rusije. Došen je rekao kako bez investicija nema rasta, a gospodarska diplomacija je kotačić u tom radu. Smatra kako je najvažnija zadaća gospodarske diplomacije realizacija kapitalnih investicija u Hrvatskoj.

Zvonimir Viduka, predsjednik Uprave Altproma, naglasio je da je najteže ući na neko tržište. Nalaze agente i partnere koji im pomažu u tome, a podržao je ideju trgovinskih atašea.

Primjerice, Vegeta je brend za sebe i prepoznatljiva je diljem svijeta, rekao je Marin Pucar. Istaknuo je da dolaskom na strana tržišta, globalni politički odnosi moraju biti dobri (poput onih s Rusijom)

Marija Pejčinović Burić rekla je kako vjeruje da će se, primjerice, odnosi s Rusijom stabilizirati s dolaskom novog veleposlanika. Ona nije jedino takvo tržište, izjavila je, a u diplomaciji je potrebno balansirati političke stavove.

------

Goste i sudionike konferencije pozdravila je Kolinda Grabar Kitarović, predsjednica Republike Hrvatske.

"Na početku svog mandata obećala sam da ću biti prvi i najbolji hrvatski gospodarski diplomat RH i od tada se trudim to biti poticanjem razvoja malih i veliki tvrtki", izjavila je Grabar Kitarović.

"Otvorenost i dobri gospodarski odnosi se većinom, nažalost, uspostavljaju samo s tržišta u regiji. Druge države imaju dobre rezultate i s onima izvan svojih susjedstva, a oni su rezultat kvalitetne gospodarske diplomacije. Treba redefinirati rad veleposlanika koji se umjesto političkim pitanjima moraju baviti gospodarskim pitanjima. Nismo konkurentni", naglasila je predsjednica, "a na nekim tržištima koja su nam važna još nemamo veleposlanstvo. Politika MVEP posljednih godinu dana pokazuje da se gospodarska diplomacija stavlja na vrh vanjske politike, nakon nekoliko godina politike samodostatnosti. Pozdravljam Sporazum o suradnji HGK i MVEP", rekla je Grabar Kitarović.

"Promjene nije lako provesti, jednim dijelom zbog unutarnjih zapreka, ali i vanjskih utjecaja. Potrebno je pokazati snažnu političku volju i provesti ono što je nužno", rekla je, a u reformama će poticati hrvatske gospodarske institucije.

Zagreb, 050517. 
Hotel Esplanade.
Rasprava o zdravstvu u organizaciji americkog AMChem.
Na fotografiji: Mate Granic, Franjo Greguric, Kolinda Grabar Kitarovic,  Luka Burilovic, Marjan Hanzekovic
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
HANZA MEDIA
Konferencija Izazovi hrvatske gospodarske diplomacije: Mate Granić, Franjo Gregurić, Kolinda Grabar Kitarović, Luka Burilović i Marijan Hanžeković

U svom izlaganju, Michael Otter, zamjenik glavnog direktora sektora Advantage Austria Austrijske gospodarske komore, predstavio je austrijski model gospodarske diplomacije. U prilog tome najbolje govore brojke. Austrija je 2016. godine izvezla 131,2 milijarde dolara vrijednosti proizvoda i usluga te ujedno ima 56 tisuća izvoznika. Samo u razdoblju od 2002. do 2016. broj izvoznika narastao je za 294 %.

Sektor Advantage Austria ima više od 110 ureda u više od 70 zemalja, kao i 800 zaposlenika. Advantage Austria temelji se na znanju međunarodnih stručnjaka, izdaje članke i newslettere, njihova web stranica dostupna je na 28 jezika, organiziraju sajmove. Godišnje organiziraju 1200 događanja, a u svemu im pomaže 70 godina iskustva, otkrio je Otter.

Novi cilj za Advantage Austriju, otkrio je Otter, poticanje je inovativnosti i tvrtke spajati sa svjetskim tehnologijama koje će im pomoći u poslovanju. Poučnim putovanjima poput onog u Sillicon Valley ili Tokio, austrijske tvrtke uče od najboljih. Surađuju i s najboljim sveučilištima te svojim brendom i sloganima rade na uspješnom marketing, objasnio je Otter.

Iskustva HGK i Ministartsva vanjskih i europskih poslova

Konferencija okuplja vodeće gospodarstvenike, ekonomske stručnjake, akademike i Vladine dužnosnike, ima cilj sagledati i raspraviti moguće pomake prema najvažnijim izvoznim tržištima, kako u regiji, tako i na ostalim tržištima diljem svijeta. Bit će riječi i o iskustvima stranih trgovinskih komora, kao i o novoj ulozi i značenju Hrvatske gospodarske komore i Ministarstva vanjskih i europskih poslova u gospodarskoj diplomaciji.

Pozdravni govor održao je Goran Ogurlić, glavni urednik Jutarnjeg lista, koji je gospodarsku diplomaciju označio kao širok pojam. Jasno je kako je teško naglasiti važnost gospodarske gospodarske diplomacije, rekao je, a ova konferencija pridonosi tome. Ona će donijeti smjernice, pokazati iskustva HGK i MVEP, kao i Austrijske gospodarske komore.

Uvodni govor održao je Luka Burilović, predsjednik Hrvatske gospodarske komore. Burilović je rekao da je današnji gospodarski razvoj nezamisliv bez gospodarske diplomacije, koji je preuzela primat nad drugim vrstama diplomacije, s obzirom na to da utječe na gospodarsku stabilnost.

Zagreb, 050517. 
Hotel Esplanade.
Rasprava o zdravstvu u organizaciji americkog AMChem.
Na fotografiji: Goran Ogurlic
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
HANZA MEDIA
Goran Ogurlić, glavni urednik Jutarnjeg lista

Zagreb, 050517. 
Hotel Esplanade.
Rasprava o zdravstvu u organizaciji americkog AMChem.
Na fotografiji: Luka Burilovic
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
HANZA MEDIA
Luka Burilović, HGK

Samo 15% hrvatski tvrtki danas izvozi, što znači da postoji velik potencijal za njih, rekao je. Uspješnim austrijskim modelom, njihove austrijske investicije porasle su za 332 %, naglasio je Burilović, a Sporazumom o suradnji učimo od njih, tako da dolazi do nove ere gospodarske diplomacije. U razdoblju od 2011. do 2016. HGK je organizirala je 400 gospodarskih izaslanstava u Hrvatskoj, kao i u svijetu, otkrio je Burilović. Za uspjeh naše zemlje svi moramo ambasadori gospodarske diplomacije, zaključio je predsjednik HGK.

Zagreb, 050517. 
Hotel Esplanade.
Rasprava o zdravstvu u organizaciji americkog AMChem.
Na fotografiji: Marija Pejcinovic Djuric
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
Davor Pongračić / Cropix
Ministrica vanjskih poslova Marija Pejčinović Burić

U uvodnom dijelu konferencije prisutnima se obratila i Marija Pejčinović Burić, državna tajnica Ministarstva vanjskih i europskih poslova. 25 godina hrvatskog diplomatskog priznanja, naglasila je, malo je i puno vremena, u kojima smo se susreli s mnogo izazova, a globalizacija je bila najveći izazov, Hrvatska ima diplomatske odnose s 194 država i 87 konzularnih predstavništva.

Do sada se tražio optimalan model za predstavljanje Hrvatske u svijetu. Danas ćemo čuti dragocjena iskustva, poput austrijskog, rekla je Pejčinović Burić. Prilagodba diplomacije raznim promjenama s kojima smo se suočili, bila je neophodna. Istaknula je da do sada u Ministarstvu nismo imali tako širok djelokrug rada, poput poticanja investicijske politike. Kroz sveobuhatan proces gospodarske diplomacije treba raditi više, bolje, s manje resursa, tzv. pametnim upravljanjem i MVEP je bio vođen time. Suradnjom s HGK poticao se izvoz i jačao položaj hrvatskih tvrtki, s ciljem njihove intenacionalizacije.

Zagreb, 050517. 
Hotel Esplanade.
Rasprava o zdravstvu u organizaciji americkog AMChem.
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
HANZA MEDIA
Sudionici konferencije

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 01:48