PET MINUTA

NAJVEĆI IZVOZNICI MOBILNIH APLIKACIJA Tako im dobro ide da odbijaju 9 od 10 klijenata, a radnici imaju dobre plaće koje će rasti zbog porezne reforme

Osim jednog u Irskoj, svi ostali klijenti su im u Sjedinjenim Državama, a 2016. će završiti s prihodom od oko 44 milijuna kuna, što je rast od 30 posto u odnosu na prošlu godinu
Luka Abrus i Viktor Marohnić, Pet minuta i Shoutem
 Arhiva / HANZA MEDIA

Tvrtka Pet minuta, na stranim tržištima pod imenom Five, najveći je hrvatski izvoznik mobilnih aplikacija, a biznis joj snažno raste - ove godine 30 posto.

No, nema tu velikih ugovora koji se potpišu pa se onda duže razdoblje radi i mirno traži dalje. Poslove uglavnom dobivaju preko preporuka klijenata, kaže Luka Abrus, suvlasnik i direktor, a veliku ulogu ima i newyorški ured. Rezultat? Trenutno odbijaju čak devet od 10 ponuđenih projekata. Prihod Pet minuta, nimalo iznenađujuće, 100 posto dolazi iz izvoza; osim jednog u Irskoj, svi ostali klijenti su u Sjedinjenim Državama, pa su Abrus i ekipa često s druge strane Atlantika. Kod klijenata je lani, veli, bilo pola zaposlenika.

Arhiva / HANZA MEDIA
Tim koji u Pet minuta radi na najvažnijem projektu ove godine, aplikacijama za Rosetta Stone

Svakako, u pitanju je uspješna IT tvrtka, ujedno tipična po tome da bi većina njenih zaposlenika na svom džepu trebala osjetiti najavljenu poreznu reformu ministra Zdravka Marića jer bi, zbog drukčijeg sustava poreza na dohodak, trebala dobiti veće neto plaće.

U dvije tvrtke 140 zaposlenika

A nije ih malo. Nakon devet godina na tržištu, tvrtka Pet minuta je dogurala do 100 zaposlenih, s uredima u Zagrebu, Osijeku i New Yorku, i stalno traje potraga za novim radnicima kojih u Hrvatskoj svima kronično nedostaje. Kad se u 'jednadžbu' doda Shoutem, tvrtka koju su također pokrenula dvojica vlasnika Pet minuta, Abrus i Viktor Marohnić, zapošljavaju ukupno 140 ljudi, od čega osam u SAD-u.

Abrus ne otkriva kolike su konkretno plaće, tek da su 'iznadprosječne' (za ICT industriju je prosjek oko 20 tisuća bruto, navela je nedavno ekonomistica Katarina Litvan), a na pitanje kako stoje u usporedbi sa SAD-om, odgovara da su tamo tri do četiri puta veće. Smatra, međutim, da život i rad u Hrvatskoj za mlade IT-evce ima niz prednosti, a pogotovo ako su im zadaci atraktivni i izazovni kao u bilo kojoj uspješnoj newyorškoj agenciji za digitalne proizvode. To je Abrusov cilj.

'Želimo najbolje plaćene zadržati ovdje i moći im ponuditi još bolje uvjete. Zato planiramo svoje centre za dizajn i razvoj poslovanja držati u Hrvatskoj i ulagati tu i dalje', kaže.

Pitamo ga kako su se oporavili od kadrovskog potresa koji ih je zadesio 2014. godine, kada im je Real Networks, s kojim su surađivali skoro šest godina, preuzeo velik broj ljudi.

'Real Networks je tada akvizirao tim od 20-ak programera i dizajnera koji su radili na njihovim strateškim proizvodima i osnovao Real Networks Hrvatska. Cijela ta stvar nama je pomogla da investiramo u daljnji rast, novi uredski prostor, zapošljavanje u SAD-u i u novu verziju Shoutema', kaže Abrus, uz opasku da je sve bilo 'prilično prirodno'.

Odlazaka iz Pet minuta nakon toga nema mnogo. Ove godine imali su 3-4 takva slučaja, preseljenja u Irsku, Dansku i Švicarsku, što zbog novih poslovnih izazova što zbog obiteljskih razloga, ali zaposlili su 25 novih radnika.

Naravno, za konkurentnost tvrtke na američkom tržištu prilično je bitan manji trošak koji predstavljaju hrvatske plaće, ali Abrus naglašava kako svoj poslovni model ne temelje na iznajmljivanju jeftine developerske radne snage; daleko su ambiciozniji i u fazi kada vrlo pažljivo biraju nove poslove, te grade svoj portfolio i cijene.

Od 100 tisuća dolara naviše

Financijski gledano, godišnji budžet prihvatljivog projekta je minimalno 100 tisuća dolara. Pet minuta, ili Five, se vidi kao butik IT stručnjaka koji će smišljati inovativna digitalna rješenja za druge kompanije, zahvaljujući čemu će one imati bolje poslovne rezultate. Efekt digitalnog razvoja se, naime, vrlo jednostavno izmjeri i na to Abrus računa kao njihovu najbolju tržišnu preporuku.

'Kao klijente sada želimo velike brendove ili nekog tko nam donosi dobar PR', kaže. Primjer takvog klijenta, velikog brenda, je Rosetta Stone, vjerojatno najveća platforma za učenje stranih jezika na engleskom govornom području. Za nju je Pet minuta ove godine napravio iPhone aplikaciju. Primjer drugog klijenta, koji nosi PR efekt, je nova aplikacija za Winq, projekt u kojem je jedan od značajnijih ulagača megapopularna Khloe Kardashian. To im je, dodaje uz osmijeh, i 'financijski zanimljiv projekt', ali u njegove detalje nije želio ulaziti, tim više što je aplikacija lansirana relativno nedavno.

Rast od 30 posto u 2016.

Za ilustraciju njihova uspjeha najbolje se, naravno, okrenuti brojkama. Prošlu su godinu završili s oko 69 posto rasta u odnosu na 2014. godinu, a ovu će završiti s prihodom od oko 44 milijuna kuna s rastom od 30 posto, procjenjuje Abrus. O planu za 2017. još je neodređen – plan je uzimati poslove newyorškim konkurentima, dolazeći do sve većih klijenata.

'Postanemo li agencija koja je Rosetti zaradila milijune dolara, to će nam biti jako važno za dalje. Na tom poslu trenutno radi 20-ak ljudi, a donosi nam oko 15 posto prihoda', kaže Abrus. Rosetta Stone je na američkom tržištu 'stari igrač', ali bila je pomalo ugrožena njena tržišna pozicija, te je njih odabrala da im omoguće rast prodaje usluga. Nova aplikacija za iPhone i iPad, kaže Abrus, odlično prolazi, a upravo rade na novoj za Android i web.

Početkom iduće godine, napominje, velika se pak vijest očekuje iz Shoutema, koji će lansirati novu verziju svoje platforme za izradu aplikacija kojoj je u pozadini tehnologija Facebooka. Očekuju stoga i neki vid suradnje s tom društvenom mrežom, a na razgovorima s njihovim developerima su već bili. 'Facebook će nam svakako biti jedan od kanala za nove klijente Shoutema', kaže Abrus.

Tu tvrtku, koja ima 40 zaposlenih, vodi Viktor Marohnić. U nju je 2010. godine 1,2 milijuna dolara investirao i slovenski fond rizičnog kapitala RSG Kapital, a u međuvremenu je narastao u stabilan biznis, kaže Abrus, na čijoj platformi je izrađeno i objavljeno više od 5000 mobilnih aplikacija. Jedan od većih i poznatijih klijenata im je USA Today, koji platformu koristi za aplikacije koje nudi američkim koledžima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 02:00