ULAZIMO U SEDMI PIVSKI MILENIJ

BUDUĆNOST PIVA: "Pivopije su sve obrazovanije i zahtjevnije, pivari su im spremni ugađati, to je odrednica pivske scene danas i još više sutra."

 Getty Images/iStockphoto
Svjetska potrošnja piva od kraja prošloga stoljeća do danas gotovo se udvostručila. Taj je rast dosegao 2013. teško zamislivu količinu od gotovo dvije milijarde hektolitara. No, tu je prvi put zastao. Prema prognozama, potrošnja do kraja desetljeća ponovno će početi rasti po stopi od oko dva i pol posto pa će se premašiti i ta granica od dvije milijarde hektolitara.

Pivo je očigledno najpopularniji napitak od svih pića koja sadrže alkohol. A ako se statistike prošire na sva pića, samo se voda i čaj piju više od piva.

Najveće su svjetske pivovare sve veće i udružuju se. Pivo je ujedno najstariji napitak koji je čovjek dobio uz pomoć alkoholnog vrenja. Neki stručnjaci vjeruju da je čovjek uz pomoć žita i kvasaca prvo počeo proizvoditi pivo pa tek onda kruh. U svakome slučaju naziv "tekući kruh" i danas se koristi kad se opisuje fenomen piva koji je u Mezopotamiji stariji od pet tisućljeća. Najnoviji arheološki nalazi pokazuju tragove malog individualnog pivarstva u Kini koje datira iz petog tisućljeća prije Krista! Preci Kineza fermentirali su rižu i med, potentan dvojac koji je privukao kvasce iz zraka. Kvasci su škrob iz riže i šećer iz meda razgradili i preveli u alkohole, uz osvježavajuće perlanje ugljičnog dioksida. Fascinacija pivom nije prestala do današnjih dana.

Getty Images

U najmnogoljudnijoj zemlji danas se najviše proizvede piva, oko četvrtine ukupnih svjetskih količina, a najviše i popije. Veliki rast kineskog pivarstva još je jedna posljedica najvažnijeg demografskog fenomena na svijetu: izrastanja srednje klase u Kini koja broji stotine milijuna žednih potrošača. Taj je fenomen gotovo nezamjetno, ali vrlo snažno desetljećima rastao da bi se jasno spektakularno očitovao uoči Olimpijskih igara u Pekingu 2008. godine i za vrijeme njihova održavanja.

Otvaranje kineskog tržišta pivarima pretvorilo se u takozvani pivski rat. Kinez sredinom prošloga stoljeća u prosjeku nije popio ni litru piva godišnje, a danas popije više od 30 litara! Iako uz sav dramatičan rast kineski pivopije danas nisu ni do koljena Nijemcima i Ircima, a nekmoli Česima, ukupna veličina kineskog tržišta neodoljivo je privlačna pivskim poduzetnicima. Što se tiče navika, Česi po glavi stanovnika svaki dan popiju bocu piva od pola litre, odnosno kriglu iste zapremine ili godišnje oko 160 litara.

Male waiter holding a tray of filled beer tasting glasses inside a brewery.
Getty Images/iStockphoto

Naši su pivopije upola suzdržaniji od Čeha i otprilike su izjednačeni s američkom pivskom braćom. Kad se govori o količinama proizvodnje i potrošnje, onda su brojke prilično jasne. Koliko je novca u igri u svim tim količinama, i to je vidljivo. No, koji segment pivarstva je najisplativiji, to je već sasvim druga i puno složenija priča.

Pivska je scena početkom ovoga tisućljeća znatno dinamičnija nego što je bila krajem prošloga. Okrupnjavanje velikih proizvođača bila je najvažnija determinanta pivarstva prošle epohe. Taj se proces nastavlja i danas, no paralelno niče veliki broj malih pivovara u cijelome svijetu. Mali djeluju na velike. Nije riječ samo o tome da su mali uspjeli ugrabiti zamjetan dio tržišnog kolača. Veliki su bili i ostat će dominantni na tržištu. Bitno je što je šarolikost pivskih stilova koju potiču male pivovare djelovala i na mega pivare.

Hands of master brewer with Light and dark malt in micro brewery brew pub and beer copy-space.
Getty Images/iStockphoto

Veliki pivari, naravno, kupuju male i tako obogaćuju ponudu. Taj proces, srećom, ne ugrožava scenu minipivovara. Njihov broj se stalno povećava, što je vidljivo i na našoj sceni. U toj međuigri malih i velikih, ulaganje u nove pogone i proizvode i kupnju gotovih financijski je vrlo složeno na svim razinama. Danas je u Hrvatskoj na primjer vrlo zanimljivo pitanje koliko pivar hobist treba uložiti da bi se profesionalizirao. Još je teže odgovoriti na pitanje kada i kojim tempom treba rasti nakon početne tržišne afirmacije. A kad je najisplativije prodati velikim igračima uspješnu minipivovaru, najteža je poslovna odluka.

A view from behind an typical English pub bar
Getty Images/iStockphoto

Od našeg malog do nepreglednog kineskog tržišta pivo uzburkano vrije u doslovnom i prenesenom značenju. Pivska je publika sve zahtjevnija posvuda, od Zagreba do Hong Konga. Taj fenomen neće ugroziti najveće brendove, no analize pokazuju najveći omjer isplativosti na tzv. premium brendovima.

Ulagači i poduzetnici u pivskom biznisu danas se moraju baviti više projekcijama budućnosti, nego analizama postojećeg stanja. Donedavno je najvećima bilo najvažnije pridobiti najviše kineskih pivopija. Ta se slika mijenja i bit će sasvim drukčija krajem ovog desetljeća nego što je bila početkom. Kinezi će na pivo trošiti gotovo stotinu milijardi dolara, od toga čak trećinu na skuplje, premium etikete.

Processed with VSCOcam with c2 preset

Pivopije su sve obrazovanije i sve zahtjevnije, pivari su im spremni ugađati, to je ključna odrednica pivske scene danas i još više sutra.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 17:02