Početkom godine događa se najveća mijena na tržištu vina jer vina iz protekle berbe (kad su bijela i ružičasta u pitanju) počinju masovno zamjenjivati ona iz berbe ranije i na vidjelo dolazi kvaliteta lanjskih odluka. Ona sa slabom izvedbom vjerojatno neće dobiti novu šansu, a ona koja su redovno praznila police i podrume dobit će još više prostora. Koji su trendovi obilježili lanjsku godinu i kojima se možemo nadati u sljedećoj?
ROSE
Ružičasta vina emancipirala su se u potpunosti. Muškarci i žene ih piju podjednako i Hrvati polako hvataju neke internacionalne standarde kad je taj tip vina u pitanju. Sve je manje slatkastih, a sve veći udio suhih, svježih i mirisnih s jakim asocijacijama na crveno jagodičasto voće, kao i onih provansalskog karaktera, s vrlo blijedom bojom i naglašenom svježinom. U 2019. rose će i dalje rasti kao kategorija, ali bi ponuda mogla nadmašiti potražnju jer količina raznih rosea raste brže od potražnje.
UVOZNA VINA
Od ulaska Hrvatske u EU količina uvoznih vina stalno je rasla zbog ukidanja carinskih prepreka, ali i zbog nekoliko količinski tankih berbi zaredom. Uvoz je ponajviše rastao u razredu najjeftinijih vina, a kao glavni izvor tih vina pojavljuju se zemlje Makedonija, Kosovo, Italija i Španjolska. Najveći dio jeftinih vina koje susrećete na policama u plastičnim i drugim velikim pakiranjima je zapravo iz uvoza. S druge strane, nakon dugih deset kriznih godina konačno se oporavlja segment visokokvalitetnih vina iz uvoza, kao i onih lukrativnih, preskupih.
Međutim, taj je segment još uvijek količinski zanemariv zbog snažne pozicije domaćih vina koja su u međuvremenu narasla i stekla povjerenje kupaca. Velikom udjelu prodaje domaćih vina pomažu i turisti koji pri boravku u našoj zemlji žele iskusiti lokalno vino. U 2019. će uvoz masovnih jeftinih vina stagnirati i najvjerojatnije padati, a segment visokokvalitetnih vina blago rasti.
PLASTIČNA AMBALAŽA I BAG IN BOX
Plastična ambalaža u sigurnoj je silaznoj putanji, a bag in box se sve više prepoznaje kao najpouzdanije pakiranje za veće dimenzije ambalaže, koje je jedino u stanju zadržati kvalitetu vina na istoj razini cijelo vrijeme tijekom upotrebe. U 2019. plastična ambalaža i dalje će padati, a bag in box ustabiliti svoje udjele s tendencijom rasta, osobito u segmentu restorana i hotela.
PJENUŠCI
Rastući trend pjenušaca u 2018. i prije se najviše oslanjao na popularnost talijanskog prosecca koji je zbog povoljnih cijena omogućio dostupnost pjenušaca najširoj populaciji i gotovo u svakoj prilici. Otkad čaša pjenušca u baru ili restoranu više nije stvar luksuza, nego dobrog ukusa, ta kategorija raste. Međutim, uspjeh prosecca najviše su platili drugi tipovi pjenušaca, poput španjolske cave i nekih jakih domaćih brendova koji su razmjerno izgubili udjele.
U 2019. pjenušci će blago rasti, osobito prosecco čiji se vrhunac očekuje upravo u toj godini, a u sljedećim godinama stagnacija i okretanje trenda za prosecco. Zablistati bi mogao domaći odgovor na prosecco, dakle ista tankovska metoda, ali od grožđa domaćeg porijekla kao što su to Grasecco i Francesca inventivne vinarije iz Feričanaca.
SUPERMARKETI
U ovoj su godini ostali prvi izbor za nabavu vina, a u godini koja slijedi njihov će udio nastaviti rasti jer su rukovoditelji nabave bacili oko i na više cjenovne razrede i kvalitativne kategorije te sada privlače i te kupce koji su tradicionalno kupovali samo u vinotekama. Ponuda u supermarketima je sve bolja, ne zatrpavaju police samo vlastitim robnim markama nego nude vina iz svih važnih vinskih regija Hrvatske i solidan izbor uvoznih. U 2019. još će pojačati svoju znatnu stečenu prednost.
PRIRODNA VINA
Dok u svijetu bilježe vrhunce, u nas su još podzastupljena. Trend je dobar i očekuje se nastavak rasta i zastupljenosti i u 2019., ali rast će biti skroman, sukladan rastu broja vinara posvećenih konceptu prirodnih vina.
PLAVAC MALI
Vina od ove sorte kao da je zadesilo španjolsko petstogodišnje prokletstvo. Iako je i dalje vodeća crna sorta Hrvatske, nesklad cijena i kvaliteta koji je vladao među vinima od plavca malog prije jednog desetljeća nekim je kupcima očito ostavio dovoljno gorak okus da mu se teško vraćaju. Stagnira u 2018., iako je situacija po pitanju omjera cijene i kvalitete danas puno povoljnija. Najoptimističnija moguća prognoza glasi mogući blagi oporavak u 2019. godini.
GRAŠEVINA I MALVAZIJA
Sorte lideri koje ne pokazuju znakove posustajanja. I u 2019. zadržat će svoje premoćne pozicije. Svaka druga boca bijelog vina na restoranskom tržištu je od te dvije sorte i taj trend ne pokazuje znakove umaranja.
BIJELA DALMATINSKA VINA
Za razliku od patnje kroz koju prolazi plavac mali, bijele dalmatinske sorte, točnije vina, novi su atraktivan trend, osobito na dalmatinskoj gastronomskoj sceni. Pošip je već izrastao u nacionalnu ikonu, dok su se sorte poput maraštine, debita, grka gegića, malvasije dubrovačke i drugih iz statusa prezrenih prometnule u status cijenjenih.
Osobito sjajne rezultate pokazuju bijela macerirana vina koja u slučaju dalmatinskih sorti daju vrlo autentična, neponovljiva vina. Najbolji primjer su mali gastronomski biseri poput Wild Skins s Hvara ili maceriranog gegića Ocu s Paga.
MALI NEZAVISNI DISTRIBUTERI
Bez njih nema napretka na vinskoj sceni jer oni hrabrije donose novitete i začetnici su promjena trendova. U Hrvatskoj ih ima sve više i, što je još važnije, veći dio njih je konačno financijski stabilan, što u prošlosti nije bio slučaj. Enozoik, Lu-ma, Fine Wines, Vintesa i drugi su samo neki od malih trgovaca koji donose osvježenje i ukazuju na vina vrijedna pažnje bilo iz Hrvatske ili iz uvoza. U 2019. njihova će važnost nastaviti rasti zajedno sa zastupljenošću njihovih vina na tržištu.