URADI SAM

Izrada fotograma biljaka

Upoznajte divnu fotografsku tehniku imena cijanotipija. To je zapravo jednostavan kemijski proces, na kraju čega dobijete fotografiju karakteristične cijan boje, dodajući umjetničku notu reproduciranom materijalu

Dolazak sunčanih i toplijih dana izvukao nas je iz zimskog brloga i pokrenuo naše kreativne sokove koje smo ovaj put odlučili pretočiti u jednu predivnu fotografsku tehniku - cijanotipiju. To je jednostavan kemijski proces koji je otkrio Sir John Herschel 1842. godine, koristeći ga za stvaranje preslika bilježaka i dijagrama. Specifičnost je tog postupka da se na kraju procesa dobiva fotografija karakteristične cijan boje, dodajući pomalo umjetničku notu reproduciranom materijalu.

Istom se tehnikom koristila i engleska botaničarka i fotografkinja Anna Atkins koja je taj postupak iskoristila za stvaranje fotograma biljaka. Bavila se proučavanjem paprati i algi čije je fotograme poslije koristila kao ilustracije u svojoj knjizi “Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions” 1843. godine. Ta se knjiga smatra prvom fotografski ilustriranom knjigom.

Karakteristična pruski plava boja

Jeftina i netoksična cijanotipija je prvi potpuni fotografski proces koji ne koristi srebro i koji daje trajnu pozitivnu sliku u različitim tonovima plave boje. Tehnika se temelji na emulziji dviju kemikalija, amonijeva feri citrata i kalijeva fericijanida, kojima se premaže papir ili tkanina. Ljepota je cijanotipije što se radi o jednostavnoj, jeftinoj, netoksičnoj i lako dostupnoj fotografskoj tehnici.

Pruski plava boja smatra se jednim od prvih sintetički dobivenih pigmenata koji je bio popularan među slikarima i umjetnicima. Pigment je stvorio 1706. godine njemački proizvođač boje Johann Jacob Diesbach koji je slučajno, eksperimentirajući oksidacijom željeza, dobio pruski plavu boju. Dotad su se u umjetnosti koristili prirodni pigmenti plave boje koji su bili izrazito rijetki poput azurit prirodnog minerala bakra.

Kemijski proces cijanotipije
  • Za izradu fotograma biljaka postupkom cijanotipije treba koristiti emulziju izrađenu od dvije kemikalije, a to su amonij feri (III) citrat i kalij fericijanid (III).
  • Emulzija se nanosi na podlogu koja može biti papir ili neki drugi materijal (staklo, tkanina, kamen, želatina).
  • Osnovne komponente emulzije potrebne za izradu cijanotipije su komponenta A, koja predstavlja 20-postotnu otopinu amonijeva feri citrata u destiliranoj vodi, i komponenta B, 8-postotna otopina kalijeva fericijanida u destiliranoj vodi.
  • Kemikalije se pripremaju odvojeno, a emulzija se pravi miješanjem jednake količine komponente A i komponente B u omjeru 1:1.
  • Dakle, za otopinu od 100 ml komponente A potrebno je 20 g amonijeva fericitrata, a za otopinu od 100 ml komponente B potrebno je 8 g kalijeva fericijanida.
Priprema materijala za cijanotipiju

1. Cijanotipija se može izrađivati na papiru, ali i tkanini koja se sastoji od prirodnih materijala, poput 100-postotnog pamuka ili svile. Da biste dobili što kvalitetniji fotogram biljke, treba izabrati papir koji može podnijeti dugotrajnu obradu u vodi. Mi smo se odlučili za rižin papir zbog njegove čvrstoće koja je postojana u dodiru s vodom. Osim papira, koristili smo se staklenom posudom, pripremljenim emulzijama komponenta A i B te kistom.

2. Budući da su obje kemikalije osjetljive samo na ultraljubičasto svjetlo, prilikom rukovanja njima ne treba koristi crvenu žarulju, nego normalno sobno svjetlo. Emulzija se treba potrošiti u roku od dva sata.

3. Nanošenje emulzije na materijal - u ovom slučaju papir - može se izvesti različitim pomagalima. To mogu biti kistovi različitih oblika što veće širine radi lakšeg nanošenja na papir, pri čemu treba paziti da metalni dio kista ne dolazi u doticaj sa senzibilnom emulzijom.

4. Emulzija se nanosi u zatvorenom prostoru bez prozora ili sa zasjenjenim prozorima nakon čega se odlaže i suši. Nikako se ne smije izložiti izvoru UV svjetla jer će doći do kemijske reakcije.

Priprema materijala za fotogram

Osim prešanih sušenih biljaka, za izradu fotograma mogu se koristiti i svježe ubrane biljke. Koje ćemo biljke koristiti, isključivo je na nama, bilo da se radilo o sitnim cvjetićima geranija, maćuhice ili tratinčica do busena trave, listova sobnih paprati i različitih biljnih primjeraka iz kućnog herbarija. U izradi fotograma mogu se koristiti i drugi kućni predmeti: igračke, škare, pribor za jelo, pisaći pribor, nakit i ostali prozračni ili neprozirni zanimljivi predmeti.

Za izradu fotografije poslužit će svježe ubrane biljke, poput geranije, maćuhice, tratinčice ili pak busena trave i listova sobnih paprati

Izrada fotograma biljaka

Nakon što smo pripremili fotoosjetljivi papir i biljni materijal, zabava može početi. Kreiranje umjetničke kompozicije na papiru isključivo je proizvoljno i vlastiti je kreativni proces.

Da bi se izbjeglo dobivanje neoštre preslike koja se pojavljuje kada materijal nije dovoljno pritisnut na emulziju papira, papir i biljke treba pritisnuti između dvije staklene plohe. Tako će se uradak zaštititi od naleta vjetra koji će najvjerojatnije poremetiti kompoziciju.

Zatim se pripremljena podloga osvjetljava izvorom ultraljubičastog svjetla - prirodno svjetlo ili umjetna rasvjeta. Kao rezultat reakcije kemijske emulzije nastaje prusko plava boja, odnosno nakon osvjetljavanja željezo u svjetlu dostupnim dijelovima je reducirano i papir poprima sivo-plavu boju.

Što koristiti?

Cijanotipija se može izrađivati na papiru, ali i tkanini koja se sastoji od prirodnih materijala

Područja na svjetlu dostupnim mjestima sadrže željezo koje nakon osvjetljavanja nije sudjelovalo u reakciji te se ono ispire tekućom vodom, dok u vodi netopiva plava boja ostaje na papiru.

Koliko će vremena proći do željenog rezultata fotograma biljke, ovisi o različitim parametrima i može varirati od 10 do 30 minuta. U ovom dijelu procesa slobodno možete eksperimentirati.

Dobro je znati...

1. Kemijska emulzija komponenti A i B vrlo je stabilna ako je adekvatno skladištena u neprozirnu ambalažu.

2. Fotoosjetljiv papir također se može skladištiti i dobro zaštititi od UV zraka.

3. Fotogrami biljaka su postojani, no nakon nekog vremena mogu izblijedjeti ako su izloženi ultraljubičastom svjetlu, ali ostavljanjem slike na tamnom mjestu nekoliko dana slika se u potpunosti može vratiti, što je jedinstvena osobina ove fotografske tehnike.

4. Printovi cijanotipije uvijek su plavi, no boja se može mijenjati u završnom dijelu procesa kada se dobiveni print ispire u vodi. Toniranje se dobiva dodavanjem različitih komponenti u vodu za ispiranje, poput kave i crnog čaja za smeđi toner ili limunske kiseline za tamnjenje printa koji je podeksponiran.

5. Vrijeme osvjetljavanje papira ovisi o nekoliko faktora: vrsti papira, debljini nanosa emulzije, broju nanosa emulzije, omjeru kemikalija u emulziji, vlažnosti i temperaturi prostora u kojem se odvija proces, o količini i vrsti ultraljubičaste svjetlosti te o udaljenosti papira od izvora svjetlosti.

6. Ako u vodu za ispiranje dodamo 3-postotni vodikov peroksid, istog trenutka dobivamo tamnije tonove, a u suprotnom treba pričekati da se fotografija osuši.

7. Umjesto vode iz vodovodnih cijevi, koja je tvrda, koristi se destilirana voda.

Foto: Berislava Picek/Hanza Media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. travanj 2024 23:27