PAPER TOY ART

SKULPTURE OD PAPIRA Pogledajte društveno-kritički osvrt našeg jedinog paper toy artista Marka Zubaka

Jedini predstavnik paper toy scene u Hrvatskoj i jedan od 15 najboljih na svijetu, autor Marko Zubak radi igračke-skulpture od papira. U tijeku je njegova izložba koja je, kažu znalci, koncipirana kao društveno-kritički osvrt, ironija i satira, kritika društvenih odnosa i događaja te manipulacija u društvu

Marko Zubak, jedini predstavnik paper toy scene u Hrvatskoj i jedan od petnaest najboljih na svijetu, autor koji radi igračke skulpture od papira, do 22. ožujka ima izložbu u Galeriji ULUPUH pod nazivom "Blockhead: Disoriented Series".

Izložba je, najavljuje se, koncipirana kao "društveno-kritički osvrt, ironija i satira, kritika društvenih odnosa i događaja, manipulacija u društvu", što se i inače proteže cijelim dosadašnjim stvaralaštvom ovog umjetnika, a sastojat će se od dvije grupe radova. Prve su instalacije i scene kao što su "Anonimni službenici", radovi iz ciklusa "Krvavi postotak", "Izbijanje/Outbreak", "Padovi", "Kvadratna percepcija", "Kreator" te "Rulja mulja, tobože kultura": potonje su galerijski uokvirene, potrošačke, komercijalne sličice reljefa paperbota kao kritika odnosa u galerijama i odnosa u kulturi. Drugi dio, pak, čine samostalne paper skulpture, među kojima su "Samurai" (iz ciklusa "Free like a papertoy"), "Lonely Swordsman", "Thought Pilot" i "Čuvar boja".

Naslovni ciklus "Blockhead: disoriented series" odnosi se na, kako tvrdi Zubak, razne vrste dezorijentacije ukorijenjene u čovjeku. Kako, dalje, navodi autor: "Svaki rad iz ove serije ima vlastitu temu i nije ograničen nekom određenom vrijednošću, vremenom ni brojem 'kopija', budući da je osnova svakog rada u digitalnom obliku. U samoj srži nekih od tih radova, uz dezorijentaciju, leži uvijek aktualna tema slobode, kojoj pristupam s različitih strana."

Ovaj 39-godišnji umjetnik prvo je upisao studij slikarstva na Accademia delle belle arti u Bologni, nakon čega odlazi u Barcelonu, gdje je diplomirao umjetnost na Facultad de Bellas Artes 2006. godine. I međunarodno je priznat po svom radu u ovom području, njegov je rad uvršten u razne knjige i časopise u Europi, SAD-u i Indoneziji. Živi i radi u Zagrebu i Rovinju. Izlagao je na niz izložbi, posljednjih godina u Austrijskom muzeju papira, Laakirchen-Steyrermühl u Austriji te na Lucca Comics&Games u Italiji. Na spomenutoj izložbi u Austriji surađivao je s djecom s kojom je nekoliko mjeseci gradio "utopijski grad" od kartona, koji je zatim poslužio kao pozadina za njegove instalacije.

Donedavno je njegov rad bio izložen na grupnoj izložbi "A journey into the Universe of Art Toys" u Tolosi, u Španjolskoj. Dobio je i niz nagrada. Također, nekoliko se umjetnikovih radova nalazi u kolekciji Jaegermayrhof u Linzu.

Svoj prvi custom paper toy projekt pod imenom "ye-boT initiative" pokrenuo je 2009., a on je i dalje aktivan na internetu. Kako umjetnik sam kaže: "Za mene su paper toys zapravo samo drugi pristup skulpturi, gdje se forma ne dobiva oduzimanjem ili dodavanjem materijala, kamena, gline, željeza i slično, nego krojenjem papira. Ono što je mene očaralo pojavljuje se na internetu otprilike 2005. godine i termin koji to najbolje opisuje je 'urban paper toys' ili 'art paper toys'. Pristupi su ovom segmentu različiti, kod nekih je oblikovanje isključivo dizajnerske prirode, neki to vide kao novi umjetnički medij za kanaliziranje svojih ideja, neki samo personaliziraju radove drugih umjetnika. Za mene je to još jedan umjetnički medij za iskazivanje novih ideja."

Pogledajte njegove radove u našoj bogatoj galeriji fotografija.

Izvor: Like/Jutarnji list/Hanza Media

24. travanj 2024 04:19