Made in Croatia: Krunoslav Kovač

Moćna igra toplog drva i hladnog stakla
Profil
Naziv:
stolac WG010 i kolekcija Arshany
Autor:
arhitekt Krunoslav Kovač
Gdje kupiti:
Hrastico, Pitomača
Cijena :
na upit
Kontakt:
www.ie-centar.hr/ krunoslavkovac

Arshany je zaintrigirao posjetitelje lanjskog milanskog sajma namještaja, Danielle je izazvala pozornost kod austrijskih kupaca, a WG je već treću godinu zaštitni znak sajma Ambienta. No, možda najpoznatiji komadi namještaja u cijeloj Europi s njegovim potpisom dio su kolekcije Goodwood, koja se prodavala u britanskom lancu John Lewis. Višestruko nagrađivani arhitekt, koji se jednakim intenzitetom bavi arhitektonskim projektima te dizajniranjem namještaja, napokon je pronašao put i do našeg studija. Riječ je 63-godišnjem Krunoslavu Kovaču, a ovaj vam mjesec predstavljamo dio njegovih najnovijih kolekcija Arshany i WG010, koje se baziraju na autohtonom materijalu oblikovanom u modernu formu jednostavnih linija. No, prije svega nešto više o autoru… – Živim i radim u Virovitici, na granici između Slavonije i Podravine, podno Bilogore, a u blizini Papuka i čuvenih Repaških šuma uz Dravu.

To je podneblje nezagađenog okoliša, bogatih šuma hrasta, bukve, jasena… Blizina tih prirodnih dragocjenosti inspiracija su za moje radove – kaže arhitekt, čiji je posao dizajnera namještaja i interijera započeo prelaskom u TVIN, dok danas djeluje u vlastitom uredu. Kovač potpisuje mnogobrojne interijere HT-a, veliki broj državnih tvrtki i veleposlanstava, a u tom se periodu bavio dizajnom uredskog namještaja. Kolekcije MOBIL, SPEKTAR i TREND izlagao je na domaćim i stranim sajmovima te za iste dobio nekoliko nagrada. No, prekretnica u njegovom radu dogodila se pobjedom na međunarodnom natječaju J.E. Austin Associates kolekcijom od masivnog drveta Goodwood, koju potpisuje s dizajnericom Rominom Radović, a koju je proizvodila tvrtka DI Novoselec. Također, više je puta izlagao na poznatom Kölnskom sajmu IMM, sajmovima u Stockholmu, Milanu, izložbama Centra za dizajn HGK… Kolekcija WG010 (Wood, Glass, 2010. godina) privukla nas je neobičnim spojem stakla i orahova drva.

Naime, dosadašnji pristup kombiniranja drva i stakla Kovač je doslovno preokrenuo naopako: prirodni, topli materijal drvo, u svojem izvornom obliku u direktnom je kontaktu s čovjekom, dok je hladno staklo nosiva transparentna konstrukcija. Promatrajući tako prostor opremljen programom WG, može se uočiti da dominira drvo koje lebdi na staklu. – Drvo mi je primarno, a staklo sekundarno. Oblikovanje prati snažnu strukturu – god orahovine, što naglašava autohtonost prirode.

Njegovi najpoznatiji komadi namještaja su oni iz kolekcije Goodwood

Kolekcija se sastoji od stolca, stola, komode i klupe – kaže Kovač i dodaje kako se kod programa Arshany više orijentirao na svoj zavičaj i dobro očuvani hrast te brijest, koji su nekad bili sastavni dijelovi građe tradicijskih seoskih kuća i štala. – Aršanj je geografski pojam, vinorodni kraj pokraj Pitomače gdje se i nalazio stari štagalj čije sam dijelove koristio. Oblikovanjem je naglašeno svojstvo oporavljenog drveta i ljepota nedostataka u strukturi drveta nastalim kroz desetljeća.

U proizvodnji je korišten jednostavan tehnološki proces s velikim udjelom ručne izrade te prirodni uljni premazi. Želja mi je bila starim, često napuštenim kućama, dati novi život, potaknuti potencijalne investitore da se i na taj način može sačuvati baština. Kolekcija Arshany sastoji se od stolca, klupe, komode i stola – pojašnjava. Za kraj, morali smo ga upitati o vječnom problemu suradnje dizajnera i proizvođača namještaja u Hrvatskoj, čega je itekako svjestan. Prvo, ističe, od vodećih hrvatskih proizvođača gotovo ni jedan nema dugoročnu suradnju s dizajnerima jer njihovi menadžeri doživljavaju razvoj kao suvišan trošak. Drugo, resorna ministarstva još nemaju ozbiljnu strategiju za drvoprerađivače i nezainteresirana su za hrvatski izvorni dizajn – brend. Te izjave potkrepljuje podatkom da u Hrvatskoj ima oko 400 pilana koje režu trupce i stranom tržištu isporučuju dasku, što je najbrže i najlakše zarađen novac.

S druge strane, cjenovni odnos izvezene daske i gotovog proizvoda je 1:10. Treće, nekontrolirano se uvozi namještaj sumnjive kvalitete, a natječaji se pripremaju na način kako bi se pogodovalo uvoznom lobiju što je, ocjenjuje Kovač, alarmantno. I četvrto, ali ne najmanje važno, dio krivnje leži i u dizajnerima, koji danas moraju biti kreativci i menadžeri, agresivnije nuditi projekte, prototipove, uzorke, educirati poduzetnike… A za takav kompleksan nastup, na žalost, nemaju sredstva. Tvrtke s kojima on ima odličnu višegodišnju suradnju su Hrastico iz Pitomače i Ciprijanović iz Orahovice, s kojima je realizirao nekoliko kolekcija, ali nastavlja i s izradom idejnih konceptualnih arhitektonskih projekata. Neke od njih sigurno ćemo i mi pratiti u skoroj budućnosti…

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 01:14