NOVI TREND U OPREMANJU DOMA

Maksimalno odvažno, maksimalno ludo, maksimalno šokantno: MAKSIMALIZAM

    AUTOR:
    • Marijana Galović

  • OBJAVLJENO:
  • 16.03.2019. u 15:01

Kako ga prepoznati? Jednostavno: nemoguće je pogledati neki maksimalistički interijer ili predmet i ostati ravnodušan. Saznajte sve o najzabavnijem stilu

Jeste li primijetili kako je u svijetu dizajna interijera sve manje minimalizma i low cost rješenja uređenja i kako se cijela priča okreće u potpuno suprotnom smjeru? Taj se smjer naziva maksimalizam, a mi ćemo vas uz pomoć teoretičarke dizajna i vlasnice poznate trgovine Dizajnholik Ivane Ferenčak detaljno upoznati sa svim njegovim značajkama. Za početak, Ivana  ističe važnost razumijevanja trenutka u kojem se pojavljuje ovaj način uređenja.

 

- Povijesno gledano, maksimalizam nije ništa novo. Kićena gotika bi se mogla nazvati odgovorom na asketizam romanike, ekstravagantni barok i rokoko pobunom na savršeni red renesanse. Rascvjetani art nouveau te kasnije art deco bio bi reakcija na strogost klasicizma i akademsku umjetnost 19. stoljeća, a modernizam i internacionalni stil u arhitekturi upravo na art deco. Lude šezdesete, pak, bile bi odgovor na profinjene pedesete, a urnebesne osamdesete na period naftne krize sedamdesetih obilježen sveopćom štednjom na materijalima. I tako redom, sve do današnjih dana, kada bi se moglo reći da je trenutni vladajući stil reakcija na iscrpljujuću svjetsku financijsku krizu 2007./2008., koju mnogi smatraju najgorom još od sloma njujorške burze 1929. i od koje se svijet tek nedavno počeo oporavljati - objašnjava i dodaje kako je vidljivi dokaz za to područje dizajna koje počiva na oporavku tržišta nekretnina i novim ulaganjima. Koje su mu glavne značajke i po čemu možemo prepoznati ovaj stil, pitamo.

 

- Kao prvo, gotovo je nemoguće pogledati neki maksimalistički interijer ili predmet i ostati ravnodušan. Predmet koji bi pripadao ovom stilu će vas zgroziti, užasnuti, nasmijati vas, šokirati ili vam naprosto okrenuti želudac. Dizajneri koji su stekli slavu, ali i bogatstvo na ovom stilu, kao na primjer Studio Job, vjerujte, pravi su majstori u poznavanju ljudske psihe i uvjetovanih reakcija. To je možda glavna razlika između trenutnog maksimalizma i, primjerice, sladunjavog maksimalizma zvanog art nouveau. Današnji maksimalizam uzima dobro provjerenu recepturu posuđenu od dadaizma i nadrealizma koju spaja s već pomalo izumrlim manufakturnim, dakle, krajnje luksuznim tehnikama izrade te skupim materijalima. Ponekad je maksimalizam današnjice usmjeren na čistu vizualnu stimulaciju, a ponekad pronalasku dosad neviđenih kombinacija te kršenju uvriježenih pravila. Tako ćete na jednom mjestu vidjeti ne samo zabranjene točkice i prugice ili crvenu i zelenu boju, nego i krupni uzorak cvijeća s printom rasporene ribe iz čije utrobe izlaze dijamanti. Kao u seriji Toiletpaper, koju je slavni umjetnik Maurizio Cattelan napravio za talijanski Seletti - objašnjava Ivana, a mi pomalo naivno pitamo postoje li neke boje koje prevladavaju, iako možemo naslutiti odgovor.

Ivana Ferenčak zna što je in: bogati tekstili, egzotično drvo i krom

 

- Apsolutno sve boje spektra vidljive ljudskom oku. A vjerojatno i one nevidljive. Jedino pravilo je da pravila nema, a jedini imperativ je pronaći dvije boje koje do sada nikada nisu stajale jedna uz drugu - kaže, a nas zanima kakve komade namještaja birati kako bi postigli ovaj stil?

- Receptura se jednom riječju zove: eklekticizam. Dakle, prvo ćete pomiješati neki komad kojeg ste pronašli zabačenog kod bake na tavanu ili neki predmet koji simbolizira povijesno nasljeđe vaše obitelji s no name predmetom pronađenim na buvljaku. Nakon toga ćete možda dodati neki predmet industrijskog stila, ali ćete svakako stvar začiniti jednim dobrim dizajnerskim komadom. Njega ćete dodatno istaknuti bojom ili neobičnim tapecirungom. Onda ćete pozvati stručnjaka da završi stvar. Jer postići vrhunski skladan maksimalistički interijer je, zbog ogromnog broja parametara (boja, uzoraka, tekstura, površina…) koje treba uskladiti, iznimno težak zadatak. Osim toga, nije dovoljno samo pratiti scenu produkt dizajna, već i svu silu novih materijala i obrada koji se gotovo svakodnevno pojavljuju - upozorava Ivana Ferenčak.

 

Što se tiče zidova, jednostavnije je reći što nije na zidovima, nego što je.

- Ono čega nema jest bijela boja. Barem ne na svim zidovima. Pravi poklonik maksimalizma neće imati nijedan prazan zid, a kombinirat će tapete ludih motiva s drvenim oblogama, reljefnim žbukama, 3D printanim oblogama, glaziranom keramikom, mramorom, ručno rađenim pločicama, metalnim mrežama, reljefnim staklom… Samo nebo je granica. Nadalje, koristit će stara ulja na platnu uokvirena u kićene barokne zlatne okvire s posterima i kutijama u koje će izložiti najluđe predmete koje strastveno sakuplja s nekom uspomenom s putovanja ili antikvitetom. U tome će se voditi samo jednim pravilom, više je…više - smije se Ivana i dodaje kako je najveća prednost ovog stila ta što su ovakvi interijeri vizualno stimulativni i što zaista okidaju maštu, a najveća mana to što brzo dosade i zaista je teško živjeti u krajnje maksimalističkom interijeru.

living4media
 

- To je glavni razlog zbog kojeg su danas najtraženiji hoteli i privatni apartmani uređeni u smjeru maksimalizma. Svi smo ga u određenoj mjeri željni, ali ga mnogi mogu podnijeti samo u malim dozama. A kada idete na odmor, onda želite doživljaj potpuno suprotan onome što imate u svakodnevici. Ipak, morate zaista biti okorjeli pobornik ovog stila da se upustite u ovu avanturu u svom domu. Ako niste sigurni kojoj kategoriji pripadate, najbolje je da zavirite u svoj ormar. Ako vaš ormar izgleda kao da mala crna haljina sreće crnu dolčevitu u društvu crne košulje, radije se okrenite dizajnerskim klasicima i skandinavskoj estetici. Naime, pravi maksimalisti i modi pristupaju na isti način te će u ovakvim interijerima najiskrenije uživati - zaključila je Ivana Ferenčak.

living4media
 

Kako postići ovaj stil u domu?

Najjednostavnije i najsigurnije bilo bi za stolom. Naberite ogroman buket najrazličitijeg mogućeg poljskog cvijeća koji kao da je izašao s neke barokne slike. Otiđite na buvljak i kupite raspareni set oslikanog porculanskog posuđa, dodajte metalne svijećnjake, prostrite stolnjak s krupnim cvjetnim motivima i skuhajte bogatu večeru. Nakon toga sve počistite. Ovime želim reći da maksimalizam nije “jednostavna intervencija”, niti je on za svakoga. Ne samo u vizualnom, nego i u materijalnom pogledu. Naravno, dojam možete postići povoljnim tapetama s ludim motivom, ali ako će vam one brzo dosaditi, računajte cijenu skidanja i ponovnog bojanja zidova. Da ne govorim da tapete koje pripadaju ovom stilu stoje pravo bogatstvo i često su tekstilne, vezene, rukom oslikane i potpuno perive- kaže Ivana Ferenčak.

living4media

Donedavno je bilo traženije svjetlije drvo, a sada su popularne tamnije vrste

 

NAČINI OBRADE

Ono što se ponekad čini još važnijim od samog materijala je način obrade. Vodeći dizajneri današnjice spremni su potegnuti u najzabačenije kutke našeg planeta, živjeti bez interneta i tekuće vode, da bi pronašli nekog starog zanatliju i od njega naučili već zaboravljenu tehniku izrade. Ruka je definitivno trijumfirala nad strojem, ali je s njim uspostavila i primirje. Naime, ogroman broj predmeta koji su ispisali povijest dizajna novog tisućljeća i u koje smo se zaljubljivali ne bi bio moguć bez upotrebe strojeva - ističe Ferenčak.

living4media

Koncept je posuđen od dadaizma i nadrealizma te spojen s luksuznim tehnikama izrade i skupim materijalima

 

MATERIJALI

BARŠUN

Ponajprije luksuzni materijali, a zatim oni koji pružaju najveću dozu taktilnosti. Najbolje je to objasniti povratkom baršuna u svijet interijera, koji nismo vidjeli desetljećima. Razlog je u tome što je baršun senzualan na dodir i što mu površina nije jednolična, odnosno jako lijepo lomi svjetlost te se mijenja u kontaktu s korisnikom.

DRVO

Apsolutno i dalje broj jedan materijal, s jednom razlikom. Do sada je bilo traženije svjetlije drvo, a sada su popularnije tamnije vrste koje jesu ili samo bojom podsjećaju na egzote. Najljepši primjer je hrast. U vrijeme krize, svi su tražili što svjetlije drvo te se hrast tretirao sapunom da bi zadržao što prirodniju boju (da ne bi požutio kao nakon tretmana lakom) ili bi se izbjeljivao, a danas je apsolutni hit dimljeni hrast koji ima duboke tonove. Zapravo, bazično su svjetlije vrste drva često povoljnije, a tamnije skuplje, a sada svi žele da je skupo, ali da se to vidi. S vrlo važnom napomenom: tvrtke koje drže do sebe imaju plantaže za ekološki uzgoj, na kojima se, primjerice, tikovina pošumljava nakon sječe, ali radi se, na žalost, o mizernom postotku u proizvodnji.

METAL

Nakon drva, tu je metal sjajne obrade. Iako je i dalje prisutan bakar, apsolutan vladar trenutne scene je mesing, ali u mat ili češljanoj obradi, te krom, koji se potiho, ali sigurno vraća na pozornicu. Novost je da je zabrana miješanja metala (primjerice zlata i srebra) definitivno prošlost.

Pravi poklonik maksimalizma nema niti jedan prazan zid, a njegov moto je: “Više je više”

living4media
 

KIČ?

Gdje počinje i kako ga izbjeći vječna su pitanja

Današnji maksimalizam nije kič. Često je kemp, ali nikako nije kič. Naravno, o toj varljivoj granici na kojoj počinje kič napisani su brojni eseji i doktorati. Ponajbolji su sakupljeni u knjizi naše legendarne povjesničarke umjetnosti Vere Horvat Pintarić “Od kiča do vječnosti”, iz koje ćete puno naučiti. No, ovaj stil trebao bi biti upravo suprotno od kiča. On je profinjen i visoko stiliziran te ste na vrlo skliskom terenu ako ga sami pokušate interpretirati bez pomoći stručnjaka. A kako se to radi, najbolje znaju trendseterice u svijetu interijera, Rosana Orlandi i Nina Yashar koje imaju svoje bazne galerije u Milanu, svjetskoj prijestolnici dizajna. “Progooglajte” ih - savjetuje Ivana Ferenčak.

living4media

Sulude kombinacije

Kombinirajte stara ulja na platnu uokvirena u kićene barokne zlatne okvire s posterima i kutijama u koje ćete izložiti najluđe predmete koje strastveno sakupljate s nekom uspomenom s putovanja ili antikvitetom

TOP 5 IZ DIZAJNHOLIKA

Potražite jedan od ovih otkačenih primjeraka na www.dizajnholik.hr

Harry Allen, REALITY, zdjela za voće, 1500 kn

 

Ctrlzak, HYBRID, od 190 kn za šalicu bez tanjurića

 

Studio Job, INDUSTRY, od 1515 kn za stolac bez naslona

 

Marcantonio Raimondi Malerba, MONKEY, od 1575 kn naviše

 

GamFratesi, BEETLE lounge chair, od 10.920 kn u osnovnoj verziji

 

Foto: Guliver/LIving4Media, Studio Job, Seletti

Izdvajamo

Iz drugih medija