Genijalna ideja

Hrvatska dizajernica od plastike, automobilskih guma i ribarskih mreža kreira svjetski poznatu modu

Za jednu haljinu potroše više sati rada, a tkanine otkupljuju od velikih tvornica koje ih odbacuju zbog mehaničke greške ili sličnih minimalnih anomalija

Kristinu Burju od malena su zanimali moda, crtanje i izražavanje kroz umjetnost. Odrasla je u ateljeu akademske umjetnice Grozdane Korpar koja je ostavila neizbrisiv trag na njen umjetnički senzibilitet. Velika joj je želja bila završiti Tekstilno-tehnološki fakultet, međutim, na nagovor roditelja, diplomirala je na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i formalno obrazovanje ju je odvelo u drugom smjeru. Jedno vrijeme obavljala je poslove u struci, no, kako kaže, ljubav prema dizajnu i modi bila je jača. Naposljetku je odlučila upisati modno Učilište Profokus gdje je stekla diplomu, ali i veliko znanje o poslu kojim se sada bavi. Danas je pionirka održive mode na našim prostorima i velika zagovarateljica slow fashiona, a hrvatskoj modnoj sceni poznata je kao vrhunska dizajnerica elegantnih odjevnih komada napravljenih od PET boca, auto guma, obilnog otpada i ribarskih mreža.

Njena modna priča službeno je počela 2008. godine kada je imala prvu reviju na tadašnjem Zagreb Fashion Weeku. Ondje je prvi put hrvatskoj publici predstavila projekt Krie Design koji podupire održivi razvoj u modnoj industriji te je pod pokroviteljstvom UN-a.

"Velika mi je čast što su moj dizajn ocijenili kao globalno zanimljiv i prihvatljiv. Surađujemo već dugi niz godina i promičemo vrijednosti u koje vjerujemo i važnost njegovanja koncepta slow fashiona. Ta revija mi je bila potvrda da sam sve odluke do tada donijela ispravno", kaže Burja.

image

Kristina Burja, hrvatska dizajnerica i osnivačica Krie Designea

KRIE DESIGN

Jedna od njenih odluka bila je i da uvijek pazi na raspolaganje resursima i na uvjete u kojima proizvod nastaje, što je proces koji zahtijeva educiranost i osviještenost te daje prednost ekologiji pred profitom, a i samu produkciju čini dužom i skupljom. No, zahtjevniji pristup proizvodnji nije ju spriječilo da nastavi raditi na svom viđenju budućnosti u kojoj dominira spora moda, a potrošači govore "ne" masovnoj produkciji i time spašavaju prirodu.

Veliki zagađivač

image
SHUTTERSTOCK

Naprotiv, modna i tekstilna industrija jedni su od najvećih zagađivača okoliša, a zemlje koje dominiraju u proizvodnji odjeće su Indija, Bangladeš i Kina koja drži 50 posto ukupne godišnje proizvodnje tekstila u svijetu. Ogromna proizvodnja donosi i veliku zagađenost, a pesticidi koji se koriste u proizvodnji pamuka, kao i bojenje koje je prema procjenama Europskog parlamenta odgovorno za 20 posto globalnog onečišćenja vode, značajno uništavaju bioraznolikost. Problem je i pretjerana korištenost tekućine važne za život jer je samo za proizvodnju jedne majice kratkih rukava potrebno 2700 litara vode, što je količina koju jedna osoba konzumira u 2,5 godine. Uz sve to, procjenjuje se da modna industrija uzrokuje deset posto globalnih emisija ugljika, što je više od međunarodnih letova i pomorskog prometa zajedno, a ne pomaže ni činjenica da se samo jedan posto odjeće reciklira u odjevne predmete.

Naša sugovornica pripada ovom mizernom postotku proizvođača koji brinu o utjecaju proizvodnje tekstila na okoliš i svojim radom širi svijesti o načinu na koji svakodnevno ugrožavamo planet. Uglavnom izrađuje odjeću od recikliranog poliamida i poliestera, a od tkanine koja je nastala recikliranjem PET boca nastao je dio posljednje kolekcije Dare To Wear- Black. Za jednu haljinu potroše više sati rada, a sve zbog tkanina jer ih otkupljuju od velikih tvornica koje ih odbacuju zbog mehaničke greške ili sličnih minimalnih anomalija.

image

Green Fashion Week Milano 2020

VITTORIO LA FATA

"Kod održivog razvoja gleda se da se ne troši energija bez kontrole, ne stvara otpad, ne gomila proizvedena roba i pazi da se koriste tkanine koje su nastale od održive sirovine. To je princip koji primjenjujemo, a danas tekstilna vlakna možemo dobiti reciklažom, primjerice, pet boca, auto guma, obalnog otpada. Tehnologija u proizvodnji tkanina podržava vrlo kvalitetan finalni proizvod recikliranog poliestera, poliamida i te tkanine podrazumijevaju održivi razvoj i često ih koristim u svojim kolekcijama", ističe poduzetnica te dodaje kako ih zatim predstavlja Hrvatskoj, ali i svijetu.

image

Green Fashion Week SS 2017 LA Collection

VITTORIO LA FATA

Svijetu će novu eko kolekciju predstaviti na jesen i to u sklopu sljedeće edicije Green Fashion Weeka. Činit će ju bazični i fashion komadi nastali reciklažom obalnog otpada zahvaljujući njenom sudjelovanju u akciji „From Waste To Wear” tijekom koje je izvađeno 250 metara napuštenih ribarskih mreža.

O kakvoj akciji je riječ?

image

Čišćenje podmorja i izvlačenje zaostalih ribarskih mreža u projektu Hyundaija i organizacije Healthy seas

GORAN SEBELIĆ/CROPIX

Hyundai, organizacija Healthy Seas, proizvođač vlakana Aquafil i ronioci iz Ghost Diving tima organizirali su ovu ekološku akciju u luci Krnica kod Pule gdje se Jadransko podmorje čistilo od 640 tona ribarskih mreža koliko ih godišnje završi u svjetskim morima. S dubine od oko 25 metara izvađeno je oko 250 metara napuštenih ribarskih mreža, takozvanih "duhova ubojica", a vadilo ih je desetak ronioca volontera iz Hrvatske, Njemačke, Nizozemske, Austrije.

Veronika Mikos, direktorica Healthy Seasa, organizacije koja od 2013. godine čisti podmorja u 12 država i koja je do sada uklonila ukupno 720 tona ribarskih mreža, objasnila je zašto su one tolike opasne.

"Te odbačene mreže zapinju za hridi i na kraju hvataju ribu i ubijaju ju. Otuda im i ime "duhovi ubojice" jer ribe pomisle da se radi o dijelu morskog dna kad zapnu o njih. Kako pušta mikročestice plastike koje kasnije završavaju u našoj hrani, probleme stvara i za ljude. Mreža zapinje i za brodske propelere ili dopluta do plaža i onečisti ih", objašnjava Mikos.

image

Veronika Mikos, direktorica Healthy Seasa

GORAN SEBELIĆ/CROPIX

Akcija se odvijala u Krnicu jer je to mnogima omiljena destinacija za rekreativno ronjenje zbog brojnih brodskih olupina na dnu. Tako su i otkrili zaboravljene mreže koje će, na koncu, završiti kao sirovina za proizvodnju Krie Design jesenske kolekcije.

"Sve izvađene mreže nastoje se reciklirati, a od njih se izrađuje tekstilno vlakno Econyl, ekološki najlon koji se može iskoristiti za izradu tepiha, nesesera, tkanine, čak i sunčanih naočala. Divno je što se automobilska industrija u ovoj mjeri okreće ekologiji i što imamo i njihovu podršku, naime električni automobil Hyundai IONIQ 5 proglašen je svjetskim automobilom godine, a tepisi u ovom automobilu izrađeni su upravo od Econyla", ističe zadovoljna Burja te dodaje kako multifunkcionalnost odjeće koju će predstaviti na jesen ide pod ruku s održivosti, a u današnjem užurbanom načinu života divno je imati kvalitetnu odjeću koja se lako kombinira tijekom dana, a nenametljivo nas, zbog svog dizajna čini posebnima, osobito kada ima dublju, ekološku poruku.

image

Zajednička forografija na kraju akcije čišćenja podmorja

GORAN SEBELIĆ/CROPIX

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hyundai Hrvatska.

Linker
19. travanj 2024 09:28