RAZGOVOR U GLOBUSU

FERIT SAHENK 'Ponosan sam što smo u hrvatski turizam uložili 250 milijuna eura'

Nikša Stipaničev / HANZA MEDIA

Hrvatska je veliki potencijal u luksuznom turizmu. A luksuz je vrlo zanimljiv pojam. Luksuz može biti ekskluzivno mjesto na kojem ćete potrošiti jako puno novca, ali i prekrasna plaža po kojoj hodate bosi. Jučer sam bio na večeri u odličnom restoranu sa samo 20 stolova. To je za mene luksuz. Vidjet ćete, za koju godinu baš ispred tog restorana bit će usidrene jahte od 60 ili 70 metara jer će smatrati da je to luksuz. Ispričao nam je Ferit Sahenk, vlasnik Dogus grupe i jedan od najbogatijih turskih poduzetnika, u petak navečer kad je stigao u Sukošan na otvorenje Portus Beach Kluba u marini D-Marin Dalmacija. Samo u tu, jednu od tri marine koje je dosad preuzeo taj turski konglomerat u posljednje tri godine investirali su 25 milijuna eura. Ukupno su u proteklih sedam godina, otkad su prvi put stigli u Hrvatsku, ovdje investirali 250 milijuna eura. U planu je još dodatnih 100 milijuna eura.

Unatoč još jednoj uspješnoj investiciji u Hrvatskoj vlasnik Dogusa u petak nije posebno slavio premda je bio dobro raspoložen. Srdačno je s brojnim menadžerima Dogusa dočekivao goste pojašnjavajući da su mu brojni suradnici u sedam godina postali prijatelji, a u Hrvatskoj se osjeća kao kod kuće.

“Sve koji su došli sam grlio i ljubio, to je normalno za nas. Mi smo ovdje sedam godina, kad sam i prvi put stigao u Hrvatsku. U sedam godina stekli smo mnoge prijatelje. Pitao sam ljude koji su danas sa mnom ovdje jesu li ponosni. Svi smo ponosni i jako zadovoljni”, kazao je Sahenk.

Turski investitori prvo su za otvorenje Portus Beach Kluba zbog terorističkog napada u Nici u petak otkazali sav zabavni program, a zatim su tijekom kasnih večernjih sati počele stizati i krajnje uznemirujuće informacije o vojnom udaru u Turskoj. Uz sve to Sahenku, koji je s obitelji stigao na odmor u Hrvatsku, u bolnici u Zadru završila je kći jedinica.

Opasna vremena

I bez tih posljednjih događaja u Turskoj u zadnje vrijeme nije lako živjeti pod stalnim terorističkim prijetnjama koje su sunovratile jedno od nekadašnjih najjačih turističkih tržišta na Mediteranu.

“Terorizam u Turskoj globalni je problem. Nije riječ samo o problemu Turske ili Francuske. Sve zemlje to moraju zajedno rješavati i nadam se da će to biti tako. Svi zajedno, i mi kao investitori, moramo se truditi učiniti svijet boljim mjestom”, smatra Ferit Sahenk.

Na forbesovoj listi

Taj turski poduzetnik redovito je na listama najbogatijih magazina Forbes koji njegovo bogatstvo procjenjuje na čak 2,6 milijardi dolara. Na listama milijardera stalnu poziciju imaju i njegova majka Deniz Sahenk te sestra Filiz Sahenk. Suprugu, Amerikanku Dianu Sahenk navodno je upoznao za vrijeme školovanja u SAD-u. Imaju kćer Defne.

Kad je riječ o poslu, Ferit Sahenk kaže da je uvijek spreman riskirati. Tako je na neki način bilo i kad je prije sedam godina na nagovor hrvatskog veleposlanika u Turskoj prvi put stigao u Hrvatsku koja još nije bila toliko u fokusu velikih inozemnih investitora. Sahenk je ipak odlučio investirati. Još otkad su uspješno odradili prvu akviziciju D-Marin Mandaline u Šibeniku turski menadžeri imaju istu strategiju. Hrvatsku ističu kao destinaciju u kojoj kao strani investitori nemaju problema iako postoje brojni primjeri ostalih investitora koji dokazuju da to nije uvijek tako. Među njima je svakako i natječaj za Marinu Zadar koji je raspisan još 2014. godine, a među ponuđačima je i turski Dogus. Premda je prvostupanjskom presudom odbijena žalba Tankercomerca koji osporava natječaj, investitori su se ponovno našli u neizvjesnoj situaciji jer niti nakon dvije godine nije jasno hoće li se i kada zaključiti taj natječaj koji je u međuvremenu došao u nadležnost tehničke Vlade. Dogus je u sedam godina na hrvatskom turističkom tržištu dogurao do tri marine, dakle uz D-Marin Mandalinu u Šibeniku, u vlasništvu imaju i D-Marin Dalmaciju u Sukošanu i D-Marin Borik u Zadru. D-Marin Dalmacija ubraja se u 11 jedinstvenih marina u Jonskom, Egejskom i Jadranskom moru kojima upravlja Dogusova D-Marin grupa.

Lani su u Hrvatskoj otvorili luksuzni hotel D-resort u Šibeniku, kupili su atraktivnu Villu Dubrovnik, a kreću i u važan projekt izgradnje ekskluzivnog hotela s pet zvjezdica u Zadru na mjestu nekadašnje Maraskine tvornice. Projekt Maraska u Zadru vrijedan je oko 100 milijuna eura. Polovica predviđene investicije bit će uložena u hotel od pet zvjezdica sa 130 soba, a ostalih 50 milijuna eura investirat će u luksuzni rezidencijalni dio sa 100 stanova te komercijalnim sadržajima poput trgovina i restorana. Projekt će detaljno prezentirati u rujnu ove godine. Vlasnik Dogusa potvrdio je da u Zadar dovodi luksuzni lanac hotela Hyatt koji se potpuno uklapa u njihovu viziju razvoja luksuzne ponude u Hrvatskoj. S tim ulaganjem ukupna investicija Dogus grupe u Hrvatskoj premašit će 350 milijuna eura uz otvaranje više od 500 radnih mjesta.

“Uvijek imamo podršku birokracije. Ne tretiraju nas više kao stranog ulagača i zbog toga svima govorimo da dođu u Hrvatsku. Ako Hrvatska želi od nas da učinimo više, mi ćemo učiniti više. Hrvatska ima nevjerojatnu budućnost, u to doista vjerujemo. Nedostaje vam jedino infrastruktura za luksuzni turizam i mi je stoga nastojimo dovesti”, kaže Sahenk.

O brojkama, bilo da je riječ o bogatstvu koji se mjeri u milijardama ili uspješnim investicijama, vlasnik Dogusa ne želi razgovarati.

“Ja nikada ne govorim o brojkama. Jedina brojka koju vam mogu reći jest da imam 52 godine. Govorim samo o snovima, za sve ostalo pitajte moje menadžere. Ponosni smo na sve investicije koje smo odradili, a moj tim je kao obitelj. Nitko ne radi za mene. Uvijek kažem da radimo zajedno i u istom tom duhu sada imamo i brojne kolege u Hrvatskoj”, dodaje Ferit Sahenk.

Za Hrvatsku ima ozbiljne planove. Oni uključuju daljnje pozicioniranje na tržištu marina u kojem bi rado preuzeli državni lanac marina ACI u kojem već imaju 10,87 posto udjela. Moguća su i ulaganja u remontno brodogradilište kojim bi dalje gradili uslugu za luksuzne jahte u Hrvatskoj. Zanima ih ulazak i u sasvim nove turističke destinacije, posebno najpoželjnije kao što su Zagreb i Split u koje bi ušli s hotelskim ili restoranskim biznisima. Osim novih investicija u turističku infrastrukturu, vlasnik Dogusa ima viziju u naredne dvije godine u Hrvatsku dovesti i svjetske regate. Sahenk je ljubitelj sporta i veliki je fan istanbulskog nogometnog kluba Fenerbahçe.

Pravi smjer

“Za goste koji dolaze luksuznim brodovima morate sve dobro pripremiti jer oni ne žele samo sunce i more nego i vrhunske restorane i klubove. Kad im se svidi neka zemlja, oni pričaju o njoj i privlače nove goste i zato se nadamo da će doći u Hrvatsku. Sigurno ćemo dovesti ovamo prave ljude. Bez obzira na sve što se događa u svijetu, turizam je još tu. Ljudi još uvijek odlaze u Francusku, Španjolsku, a sve više brodova vidim i u Hrvatskoj. Tako da mislim da idete u pravom smjeru”, zaključuje vlasnik Dogusa.

Osnovana 1951. Dogus grupa izrasla je u jedan od najvećih konglomerata u Turskoj i korporativnog lidera u regiji. Temelje biznisa postavio je Ayhan Sahenk, otac Ferita Sahenka, kad je prije više od šest desetljeća osnovao građevinsku tvrtku. Građevinski sektor i dalje je važan dio biznisa Dogusa, ali Ferit Sahenk razgranao je poslovanje na osam različitih sektora pa u vlasništvu imaju potpuno različite kompanije koje uključuju od suvlasništva u elektranama do televizijskih kuća. U Grupi je čak 50 tisuća zaposlenika koji rade u 283 kompanije koje su tržišno pozicionirane u osam sektora i to financijskim uslugama, automobilskoj industriji, građevinarstvu, medijima, turizmu, nekretninama, energetici i industriji zabave. Ukupna imovina pod upravljanjem na kraju prošle godine iznosila je 108,9 milijardi dolara, dok su im prihodi u 2015. godini dosegnuli 13,2 milijarde dolara. Sav turistički dio biznisa koji uključuje hotelijerstvo, marine, upravljanje destinacijama i konferencijski turizam te maloprodaju luksuznih odjevnih brendova uključen je u Dogus Tourism Grupu. Samo taj dio biznisa lani je Dogusu donio prihode od 600 milijuna eura od kojih je 65 posto ostvareno izvan Turske.

Investicijski planovi

S obzirom na situaciju u Turskoj posljednjih mjeseci izlazak na druga turistička tržišta za Dogus je očito bila dobra strateška odluka. Samo u posljednjih godinu dana kupili su nekoliko luksuznih hotela u Rimu, Madridu, St.Barthu i Miamiju, a kupili su i 70 posto vlasništva Marine Barcelona 92. S obzirom na aktualnu situaciju u Turskoj logično pitanje za Ferita Sahenka bilo je i mijenjaju li ipak strategiju investicija.

“Ne mijenjamo svoju poslovnu strategiju niti investicijske planove. Uvijek imamo dugoročne investicije i ako odlučimo da je riječ o dobrom mjestu na kojem želimo investirati onda rješavamo sve probleme na koje nailazimo. Na sve investicije bez obzira na to jesu li u Grčkoj, Hrvatskoj ili Španjolskoj gledamo dugoročno”, dodaje Ferit Sahenk.

Turski vlasnici zasad u Hrvatskoj ostvaruju godišnje prihode od oko 30 milijuna eura i tek očekuju povrate odrađenih investicija. U međuvremenu planiraju ulazak i na sasvim nove destinacije pa su menadžeri Dogusa prvi put otkrili da bi u Zagreb ili Split mogli dovesti i neki od svojih restoranskih brendova koji su okupljeni pod krovnim brendom D.ream. Trenutačno imaju čak 170 restorana od Londona do Dubaija pa je i to rastući dio biznisa u koji Dogus grupa ulaže nakon što su nedavnom prodajom 15-postotnog udjela u Garanti banci zaradili 2,5 milijardi dolara. Luksuzni segment važan je dio biznisa pa će svojih devet luksuznih hotela potkraj godine okupiti pod krovni brend koji će jamčiti najviši standard luksuzne ponude. Među tim je hotelima i Villa Dubrovnik koju je turski Dogus 2014. godine kupio od poduzetnika Dragutina Biondića.

“Tražimo nove investicije u SAD-u i Velikoj Britaniji”, najavljuju iz Dogusa.

U naredne dvije godine namjeravaju ući i u osam novih hotelskih projekata. Osim postojećih marina u Turskoj, Grčkoj, Hrvatskoj i Crnoj Gori uskoro će objaviti ulazak i na neka nova tržišta. U svim budućim planovima turskih ulagača zasad je i Hrvatska.