INTERVJU: JEAN-PIERRE MESIĆ

SAVJETI MOG STRICA STIPE MESIĆA POMAŽU MI U BIZNISU 'Ja se ne bavim politikom, ja upravljam interesima svojeg francuskog poslodavca'

Renault Hrvatska

Jean-Pierre Mesić

Najbitnije je da u životu mirno spavaš - savjet je koji mi je još davno dao stric Stipe Mesić i toga se uvijek držim - kaže Jean-Pierre Mesić, nećak bivšeg hrvatskog predsjednika. Nije političar kao stric, ali je uspješan biznismen - generalni je direktor tvrtke Renault Nissan Adriatic i nadležan je za sve prodajne i postprodajne aktivnosti za marke Renault, Dacia i Nissan u državama bivše Jugoslavije i Albanije. Mesić, koji je rođen u Francuskoj 1974., ostvario je zavidnu međunarodnu karijeru. Nakon studija menadžmenta u Grenobleu nakratko je došao u Hrvatsku, gdje je upisao poslijediplomski studij te počeo raditi u tvrtki Schneider Electric.

No tu nije dugo ostao jer se morao vratiti u Francusku da bi odslužio vojni rok. Kako je imao i mogućnost da vojni rok odsluži u francuskoj ambasadi ili u francuskoj tvrtki, Mesić se javio Renaultu u Parizu koji ga je potom poslao u svoj odjel u Poljskoj. I tako je, kaže Mesić, sasvim slučajno završio u automobilskoj industriji. No ono što se poslije događalo nije bilo slučajno jer se Mesić brzo dokazao u nizu odgovornih poslova u kompaniji. Vodio je poslovanje tvrtke u Tunisu, upravljao projektima u Brazilu, Kini, Indiji, Rusiji... Razvijao je i Renaultovu mrežu u Francuskoj, gdje se našao na gotovo svim odgovornim pozicijama. Među ostalim, bio je i potpredsjednik Odjela prodaje poslovnim kupcima, i to kada je 2016. Renault ostvario rekord u flotnoj prodaji jer su te godine prodali ukup­no milijun vozila.

Posljednje dvije godine sa suprugom Francuskinjom i dvoje djece skrasio se u Ljubljani, gdje je sjedište tvrtke Renault Nissan Adriatic. Zbog poslova povremeno putuje u Francusku, a u Zagreb dolazi svaki tjedan. No, kaže, još se nema namjeru doseliti u Hrvatsku.

- Vidjet ćemo kako će biti, ali za sada sam u Ljubljani. Iako, da se pita moju suprugu, ona bi se odmah preselila. Više je zaljubljena u Hrvatsku nego u mene - šali se Mesić, čiji su se roditelji u Francusku odselili još sedamdesetih godina i tamo, kaže, počeli od nule. Ipak, s rodbinom u Hrvatskoj održavaju redovite kontakte.

- Često se viđamo, baš smo za Dan Svih svetih svi bili na zajedničkom ručku kod strica Stipe u Dubravi Pušćanskoj. S njim sam uvijek imao dobre odnose, i prije nego što je bio predsjednik, i kad je bio, a i poslije. To je ono što se u obitelji ne mijenja. To mi je najdraži stric jer je razvijao tu povijest i ideje koje je počeo moj djed koji se isto bavio politikom, a kojeg nisam upoznao jer je umro pedesetih godina. Iako se stric Stipe više ne bavi politikom, još je aktivan, uvijek je interesantno s njim razgovarati jer ima veliko iskustvo i zanimljive poglede na stvari koji su uvijek pomalo drugačiji - ističe Jean-Pierre Mesić dok razgovaramo u zagrebačkom odjelu njegove tvrtke. Otvoren je u razgovoru, susretljiv, voli se i našaliti, i nimalo nije nalik na klasične ”šefove”. Iako je generalni direktor, u Zagrebu čak nema svoj ured. Obično se, kaže, smjesti u nekom od ureda koji je u tom trenutku slobodan.

Mesić se nikada nije poželio okušati u politici i oduvijek je, kaže, bio sklon poslovnim vodama. Raduje ga što su pred njim novi izazovi, jer počinje novi ciklus u proiz­vodnji automobila. Uskoro, naime, dolazi nova velika promjena dizajna i na tržište izlaze potpuno redizajnirani Renault Capture, Nissan Juke...

Vaša grupacija vodeća je u prodaji automobila na svijetu. Jeste li zadovoljni poslovanjem u Hrvatskoj?

- Vrlo sam zadovoljan. Renault je druga marka po ukupnoj prodaji i prvi u prodaji gospodarskih vozila. Ali možemo mi to i bolje kad je riječ o privatnim kupcima. Dacia je na 8. mjestu s tržišnim udjelom koji se utrostručio u proteklih 10 godina i siguran sam da Dacia ima veliki potencijal sad kad vidim rezultate koje ostvaruje u Francuskoj, Njemačkoj, Austriji ili Italiji. Što se Nissana tiče, u Hrvatskoj su najprepoznatljiviji i najuspješniji naši crossoveri. Ove smo godine u Hrvatskoj više nego udvostručili broj prodanih Nissan Qashqaija u odnosu na prethodnu.

Zašto je vaše poslovno sjedište u Ljubljani, a ne u Zagrebu ili Beogradu?

- Zato što je Renault tradicionalno u Sloveniji “domaća marka” zahvaljujući tvornici Revoz u Novom Mestu. Zbog toga smo godinama bili vodeća marka na tržištu, pa je prilikom osnivanja clustera Adriatic 2008. godine, u čijem je sastavu i Renault Nissan Hrvatska, lakše bilo komercijalnu Centralu otvoriti u neposrednoj blizini tvornice. Osim toga, Slovenija je tada već bila u EU, ušla je prije Hrvatske u Schengen pa nam je sve to znatno olakšalo poslovanje s matičnom zemljom, Francuskom. Ionako je velik broj menadžera i članova uprave iz Hrvatske, pa kako je Ljubljana na samo sat i pol od Zagreba, nije nam to nikakav problem.

Imate 36 tvornica po svijetu. Zašto ne postoji ni jedna u Hrvatskoj?

- Grupa je investirala u proizvodne pogone na velikim svjetskim tržištima gdje odmah može plasirati većinu svoje proizvodnje, kao što su Kina, Rusija s Ladom ili, na primjer, Indija s Nissanom. Ulaganje u industriju u iznosima od stotina milijuna eura mora biti dugoročno isplativo, a naše je tržište premaleno za to. Nadalje, kao što sam spomenuo, Renault već ima tvornicu u regiji, u Sloveniji, pa još jedna u neposrednoj blizini zaista nije potrebna. Iako, sve je moguće kada se ispune svi preduvjeti koji ne ovise samo o nama kao proizvođaču nego i o državi. Primjerice, nedavno smo investirali u izgradnju tvornice u Maroku i bio je to pravi uspjeh, jer su se lokalne vlasti uključile u tu investiciju na svim razinama. Naš predsjednik Uprave mi je baš neki dan pričao kako su Marokanci došli do njega. Savjetnik kralja Maroka nazvao je sjedište Renaulta u Francuskoj i rekao da imaju ponudu za nas: “Čuli smo da tražite novu državu da napravite pogon, a mi imamo super ideje i uvjete za vas.” I primili smo te ljude, ali bez posebnih očekivanja da bi se moglo nešto napraviti i razvijati. No, na koncu smo tamo izgradili tvornicu gdje ćemo imati kapacitet 400 tisuća automobila godišnje. Dakle, bili su jako aktivni, i to je moj savjet za sve države koje žele razvijati industriju - budite aktivni.

Velike svjetske automobilske kompanije, pogotovo korejske, grade tvornice po Europi. Zašto uvijek zaobilaze Hrvatsku?

- Ključno je to da su se vlade tih zemalja borile da imaju te tvornice i pripremile uvjete i strategiju kako bi privukle velike strane ulagače. U doba kad su se otvarale te tvornice radna snaga je bila kvalificirana i kompetitivna. Danas to više nije tako i nedostatak radne snage vrlo je primjetan, kao što je slučaj u Sloveniji. U Hrvatskoj je, kao i u ostalim državama bivše Jugoslavije, najveći problem administracija. Tu se nije puno promijenilo. A Hrvatska ima veliki potencijal i mogućnosti, imamo dobru radnu snagu, obrazovane ljude, dobar položaj u Europi, luke, što je bitno za našu industriju, ali nismo dobri u ponudi uvjeta. Puno se priča, a ništa se ne razvija. Slovaci i Česi tu su se pokazali puno bržima i boljima od nas.

Gdje vidite prostor za Hrvatsku u svjetskoj autoindustriji?

- Hrvatska ima potencijal da bude među dobavljačima, a najbolji primjer je hrvatska tvrtka AD Plastik iz Splita, koja je već godinama jedan od većih dobavljača plastičnih dijelova za modele iz Revoza poput Twinga, Clia... Drugi dobar primjer jest tvrtka Lipik Glas, koja proizvodi vjetrobranska stakla za sportska vozila i vozila visoke klase. Jeste li znali da je vjetrobran za naš novi model A110 marke Alpine proizveden upravo kod njih?

Jesu li električni automobili definitivna budućnost? Kad mislite da bi mogli prevladati na tržištu?

- S novim odlukama i konzultacijama u Europskoj uniji svakako jesu. Potpisivanjem Pariškog sporazuma sve države članice Europske unije, a s njima i Hrvatska koja je to potpisala u lipnju 2017., obvezale su se do 2030. smanjiti ukupne emisije stakleničkih plinova za najmanje 40 posto u usporedbi s 2005. godinom. Dakle, elektrifikacija prometa, i hibridizacija kao prijelazno rješenje, neupitna je i nezaobilazna. U prilog tome govore i prodajne brojke, npr. u Njemačkoj je tržište EV-a ove godine poraslo za 54 posto u odnosu na prošlu godinu. U Norveškoj već sada EV predstavljaju 60 posto cjelokupnog voznog parka, a potpuno električni Nissan Leaf najprodavaniji je automobil na tom tržištu. No trebat će pričekati još barem 10-ak do 15 godina do masovne demokratizacije EV-a, jer nije to samo pitanje smanjenja cijene električnih automobila, tu su i pitanja poput povećanja kapaciteta baterija čime se povećava doseg EV-a, pitanje zbrinjavanja tih baterija nakon završetka njihova ciklusa ili njihova ponovna uporaba, kao i pitanja koja su izvan dometa automobilskih proizvođača, a to je razvoj mreže punionica, prilagodba elektrodistribucijske mreže neke države, uvođenje sustavnih subvencija za kupnju EV-a, uvođenje pozitivne diskriminacije za korisnike EV-a kao što su besplatni parking, mogućnost vožnje u žutoj traci i slično.

Nissan je već sada vodeći proizvođač električnih automobila na svijetu. Kako vam ide prodaja u Europi i u Hrvatskoj?

- Alijansa Renault Nissan vodeća je svijetu po prodaji električnih vozila. Lansiranje Nissan Leafa zaista je veliki uspjeh i proizvodnja još nije na razini potražnje. Novi Nissan Leaf u Europi je u prvih osam mjeseci 2018. prodan u 43.000 primjeraka, što ga čini najprodavanijim električnim vozilom u Europi. U Hrvatskoj imamo udio od 11,5 posto na EV segmentu, znajući da je auto tek četiri mjeseca na tržištu. Tome su pridonijele subvencije Vlade, ali su one premale da bi te prodajne brojke bile još bolje. Možda bi bilo bolje imati nešto niži iznos subvencije po vozilu te više uložiti u infrastrukturu punionica. Hrvatska ima veliki potencijal na tom području. Imamo mnogo otoka na kojima bi električna vozila bila savršeno prijevozno sredstvo, a veličina same države idealna je za kvalitetnu mrežu punionica.

Kakvi su Renaultovi planovi s električnim automobilima?

- Bili smo pionir u proizvodnji električnih vozila dostupnih svima, dakle električna vozila za masovnu uporabu, kad smo lansirali prvi EV 2009. godine. Od tada do danas prodali smo ih ukupno 180 tisuća u svijetu. Danas je Renault vodeća marka u prodaji EV u Europi s gotovo 22 posto tržišnog udjela. Renault Zoe najprodavaniji je električni auto u Hrvatskoj s 25 posto tržišnog udjela na segmentu. Upravo smo Gradu Osijeku, koji ih je kupio, isporučili osam vozila Renault Zoe. Hrvatska tu može napraviti velike korake, ali treba biti volje da se to stimulira i da se omoguće neke olakšice, barem u početku. Tako je počelo u Francuskoj i danas, primjerice, na francuskom tržištu više prodajemo Renault Zoe nego što cijeli brand Volvo proda u Francuskoj. No to je sve počelo jako polako. Kada smo krenuli razvijati prodaju električnih automobila, prvo smo počeli s državom, s francuskom poštom koja je kupila te automobile i tako dala primjer što kupovati. A danas se kupuju veliki luksuzni automobili koji zagađuju. To nije dobar primjer za građane.

Do 2022. planiramo imati osam modela koji će biti 100 posto električni te 12 elektrificiranih, što znači neki oblik hibrida. Novi Clio i Capture imat će hibridno rješenje, a čak ćemo i gospodarski program razvijati u tom smjeru da možemo ponuditi kombije koji će biti 100 posto električni. To je važno, pogotovo za velike gradove, gdje će centar grada u budućnosti biti zatvoren za klasične automobile. Isto tako, sljedeća generacija Nissanovih crossovera imat će do 2022. u ponudi i hibridne inačice. Nissan također u tom razdoblju planira lansirati i potpuno električni crossover.

Automobilska industrija općenito se trenutačno nalazi na prekretnici, ovo je ključni trenutak njezina postojanja i imamo sreću što živimo upravo sada kada se događa taj tehnološki obrat kakav nikada do sada, od izuma automobila, nismo vidjeli.

Osim toga, razvijaju se i neki novi odnosi prema uporabi vozila kao što je, primjerice, “car sharing” ili pak autonomna vozila. Znam da je mnogima to još teško povjerovati, ali sve će ovo ubrzo postati stvarnost koja sigurno neće zaobići ni Hrvatsku. A mi već radimo na tome. Na jugu Francuske već smo kupili cijeli istraživački odjel od Intela i tamo radi 700 inženjera koji se bave razvojem baterija i razvojem autonomne vožnje. Cilj nam je što prije “ubaciti” takve automobile. To je zadnja razina, da uopće nemate vozača, nego samo sjednete i auto vas odveze gdje mu kažete. Svi to danas rade, ali mi želimo imati zaista dobro rješenje. Uslugu “car sharing” ili kratkoročno iznajmljivanje, već nudimo na nekim tržištima, recimo u Ljubljani. Radi se o tome da rentate auto na nekoliko kilometara i na nekoliko minuta, a potom ga ostavite u stanici gdje se puni, a vi idete dalje. U Parizu smo preuzeli cijeli biznis – imat ćemo nekoliko punktova gdje će biti dostupni automobili, ljudi će imati pretplatu i otključavati ih putem Iphonea ili slično, a nakon korištenja to će im se odbiti od kreditne kartice. Mislim da u Zagrebu ima prostora za to. Ako može imati Ljubljana, onda bi Zagreb to trebao imati. To je poruka za gospodina Milana Bandića - spremni smo mu ponuditi još bolji “car sharing” nego u Ljubljani.

Hoće li vaša grupacija potpuno odustati od dizela?

- Kratkoročno neće, iako vidimo da se udio dizela smanjuje i povećava udio benzina. To vrijedi i za druge proizvođače. Diesel­gate je samo ubrzao taj proces. Neki gradovi, poput Pariza i Berlina, već su zabranili ili će zabraniti dizele, naročito stare. To je svjetski trend i povući će neizbježno Hrvatsku za sobom. Proizvođači ne mogu imati jednu ponudu za svijet, a drugu samo za Hrvatsku.

Mogu li hibridi na kraju pobijediti?

- Da, ali pod uvjetom da su učinkoviti i cjenovno prihvatljivi za kupca. Bit će neophodni kratkoročno da bi se odgovorilo na zadane norme. Hibridi će omogućiti da se prebrodi prijelazno razdoblje nekim kupcima kojima još uvijek nije dovoljna postojeća autonomija električnih vozila, iako mi u Renaultu imamo rekordni doseg s Renaultom Zoe - 300 km u stvarnim uvjetima vožnje i Nissanom Leafom 270 km. Neki kupci se plaše da im je to premalo. Ali, 75 posto ljudi dnevno radi manje od 90 kilometara, što znači da je sasvim dovoljno.

Kako gledate na uspjeh Mate Rimca i tvrtke Rimac automobili?

- Kad vidim kako je i od čega počeo i što je sve uspio napraviti, svaka mu čast. Jer krenuti ni od čega iz zemlje u kojoj autoindustrija ne postoji zaista je za svaku pohvalu, kao i način na koji razvija priču. Nisam imao priliku upoznati gospodina Rimca, ali volio bih s njim sjesti na kavu ili pivo da porazgovaramo, bilo bi mi interesantno. Mislim da je dečko napravio super posao.

Koliko vam je u poslu i karijeri pomoglo prezime Mesić?

- Istinu govoreći, odrastao sam u Francuskoj gdje sam studirao menadžment u Graduate School of Business u Grenobleu, u jednoj od najboljih poslovnih škola u Francuskoj, i većina ljudi kojima sam bio okružen mislili su da sam porijeklom Bretonac. Ali ja sam uvijek ponosno isticao svoje hrvatsko porijeklo, poštujući pritom i svoju zemlju rođenja koja mi je mnogo dala, Francusku.

Moje prezime mi nije trebalo kao pomoć, uvijek sam poslove pronalazio bez ičije pomoći. Moji roditelji su i bratu Stephanu i meni pružili svu moguću podršku i omogućili nam studiranje u najboljim uvjetima iako to nije uvijek bilo lako. Uložili su u moje i bratovo školovanje, a ne u veliku kuću na moru. Mislim da su danas ponosni na nas! Iskreno, ponosan sam na to što sam Mesić zbog vrijednosti koje su mi tim prezimenom prenesene: rad, poniznost, jednostavnost, poštenje.

Nije li tako bliska rodbinska veza s bivšim predsjednikom RH mogla biti i opterećenje u poslovanju?

- Osobno mi to danas ne predstavlja nikakav problem jer se ja ne bavim politikom. Redovito se susrećem sa svojom hrvatskom obitelji u Zagrebu, naročito sa stricem Stipom kojeg jako poštujem i divim mu se otkad sam bio mali. On mi ponekad daje svoje viđenje stvari i svijeta, i prenosi mi svoja iskustva i životni put koji su zaista jedinstveni! I sviđa mi se što nisam jedini koji tako misli, i to ne samo u Hrvatskoj nego i u cijeloj regiji. Nastojim ne miješati politiku i biznis. Ja sam, prije svega, ovdje da upravljam interesima mojeg poslodavca i dioničara.

Kakvi su planovi vaše grupacije na ovom tržištu? Može li jedan francuski automobil definitivno pobijediti u Hrvatskoj tradicionalno popularne njemačke marke?

- A tko je pobijedio na Svjetskom nogometnom prvenstvu? Nisu to bili Nijemci. Alijansa Renault, Nissan Motor i Mitsubishi Motors prva je grupacija na svijetu i na svjetskoj razini prešli smo grupaciju Volkswagen. Tako da to možemo napraviti i u Hrvatskoj, siguran sam. Ali treba malo vremena, stvari se mijenjaju. Mislim da nam naši novi atraktivni modeli omogućuju da ostvarujemo dobre rezultate za sve tri marke. Renault je u budućnosti sposoban osvojiti prvo mjesto na hrvatskom tržištu zahvaljujući svojim modelima, prodajno-servisnoj mreži i odnosima s kupcima. Mi smo marka generalist i u rukama imamo sve adute za uspjeh. Znate li da je u Hrvatskoj Renault najguglaniji brend? Da, da, u Hrvatskoj, Francuskoj i Turskoj…

Uostalom, što vi vozite?

Paa, Mazdu. No recite mi, kad ste spomenuli Svjetsko nogometno prvenstvo, za koga ste navijali s obzirom na vaše dvojno državljanstvo i na suprugu Francuskinju?

- Za pobjednika, ali sam u Zagrebu na sebi imao hrvatski dres. Supruga i sin navijali su za Hrvatsku, sin u sobi ima fotografiju nogometne reprezentacije, a omiljeni igrači su mu Luka Modrić, Mario Mandžukić i Domagoj Vida.

Izdvajamo

Iz drugih medija