DIGITALNO ISKUSTVO

PET GLAVNIH TRENDOVA U TRGOVINI 2016. GODINE Otvorene su sve moguće kombinacije narudžbi, plaćanja i preuzimanja robe

 Dragan Matić / CROPIX

ZAGREB - Nakon što je nedavno lansirao novi koncept online trgovine, Konzum od danas, prvi na hrvatskom tržištu, kreće i s drive-in uslugom. To znači da će kupci moći online naručiti željene artikle, a onda ih već dva sata nakon završene transakcije pokupiti na drive-in punktu u sklopu logističkog centra na Vrbanima.

Iz Konzum klika pojašnjavaju da prvi kupci već od danas kreću testirati tu sasvim novu uslugu u hrvatskoj maloprodaji, a onda do kraja mjeseca planiraju krenuti i u jaču komunikaciju te usluge. Kao i kod online kupovine, kupci mogu platiti već pri online narudžbi ili pak prilikom preuzimanja robe gotovinom ili karticama.

Upravo je kombinacija svih mogućih kanala i mogućnosti narudžbi, plaćanja i preuzimanja robe jedan od glavnih ovogodišnjih trendova u segmentu robe široke potrošnje. Doduše, taj je trend već neko vrijeme prisutan na inozemnim tržištima, ali sada stiže i u Hrvatsku. Drugi je trend koji će kupci ove godine primijetiti ulazak digitalnog i u fizičke trgovine, u kojima će biti sve više digitalnih ekrana i interaktivne tehnologije koja će kupcima omogućiti dodatne informacije u samoj trgovini. Pritom se očekuje nastavak rasta upotrebe pametnih telefona koje će trgovci, između ostalog, koristiti kao kanal za personalizirano iskustvo kupovanja. Beacon i Bluetooth tehnologije omogućavaju da trgovci kupcima, ovisno o tome gdje su i što kupuju, pošalju personalizirane marketinške poruke i ponude. Hrvatsko maloprodajno tržište daleko je od najnaprednijih tehnologija i plaćanja kakvi su prisutni na najrazvijenijim tržištima, ali i hrvatski kupci napokon imaju sve veći izbor inovativnih modela kupovina.

1. DIGITALNO ISKUSTVO U FIZIČKOJ TRGOVINI

U Hrvatskoj su krajem godine napokon postala dostupna takozvana pametna kolica, odnosno Shop & Touch sustav u sklopu kojeg kupac sam čitačem barkoda skenira kupljene proizvode uz niz ostalih funkcionalnosti. Kupcima će još dugo fizička trgovina ostati dominantni način kupovanja, ali to istodobno znači da tehnološki napredan i zahtjevan potrošač i u fizičkoj trgovini očekuje nezaboravno digitalno iskustvo. Mogućnosti je mnogo. Već su se pojavili digitalni interaktivni ekrani u trgovinama na kojima kupci mogu doznati detaljnije informacije o proizvodima ili na simulatorima čak isprobati neke proizvode.

2. MOBITELI

Tehnologija pametnih telefona postaje ključan element kod šopinga. Na nekim tržištima mobiteli su već važan element plaćanja, na drugima, među kojima je i Hrvatska, imaju važnu ulogu u marketingu, programima lojalnosti i istraživanju prije samog šopinga. Digitalni novčanik, kao što je, primjerice, Apple Pay, važna je inovacija, koja se zasad koristi na rijetkim tržištima poput SAD-a i Velike Britanije, te se procjenjuje da će trebati još dosta vremena da se ta tehnologija probije kod kupaca, međutim, analitičari ističu da je potencijal pametnih telefona u šopingu puno veći samo od segmenta plaćanja. Upravo su pametni telefoni ključan element za personalizirano iskustvo kupovine, koje je megatrend u retailu.

3. VIŠE KANALA ISTODOBNO

Premda je kupovina u fizičkim trgovinama dominantna na svim tržištima, analitičari ističu da trgovci digitalne kanale moraju gledati šire od samo online kupovine, koja se globalno procjenjuje na oko 6,5 posto ukupne trgovine robe široke potrošnje. Dakle, trgovinu treba gledati široko i uvažiti sve kanale marketinga i prodaje. Istraživanje Deloittea pokazalo je da digitalne aktivnosti potrošača utječu na čak 64 centa od svakog potrošenog dolara u retailu. Hrvatskim potrošačima jako su važne akcije i popusti, ali osim direktnog marketinga trgovačkih lanaca, kupci sve više prate blogove, online preporuke prijatelja i obitelji, ali i stranaca.

4. DRUŠTVENE MREŽE

Društvene mreže već neko vrijeme imaju važnu ulogu kod šopinga, a procjenjuje se da ta uloga i dalje raste. Prema nekim procjenama četiri je puta veća vjerojatnost da će korisnici društvenih mreža potrošiti više nego oni koji nisu na Instagramu, Facebooku ili nekoj drugoj društvenoj mreži, i to upravo zbog informacija i šoping-iskustva koje su na taj način stekli o nekom brendu ili trgovcu i prije same kupovine. Društvene mreže i ove su godine važan element za trgovce, koji taj način moraju komunicirati s kupcima, i to od prvog koraka istraživanja o nekom proizvodu ili trgovcu do zadnjeg koraka kupovine koja je već moguća putem nekih društvenih mreža.

5. PROGRAMI LOJALNOSTI

Kupci cijene promocije i akcije kojima se nagrađuje njihova lojalnost, ali trgovci moraju biti inovativni jer klasični programi lojalnosti sve su više out, odnosno više nisu među ključnim kriterijima po kojima će kupac odabrati nekog trgovca. To, naravno, ne znači da trgovci ne trebaju imati programe lojalnosti, nego da moraju i u tom segmentu biti inovativni, dakle ponuditi kupcima personalizirane ponude prema njihovim navikama kupovanja i konkretnim proizvodima koje kupuju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 22:30