Iz arhive Globusa

Plastika od zlata

Tvrtku AD Plastik političari i slijeva i zdesna godinama su pokušavali zatvoriti i prodati. Danas je to multinacionalna kompanija u većinskom vlasništvu radnika, najveći proizvođač plastičnih autodijelova na Balkanu

Osolinskoj tvrtki AD Plastik može se pisati – tj. ona se može definirati – na nekoliko načina. I ni jedan ne bi bio pogrešan –naprotiv. Može se, primjerice, reći da je to najveći proizvođač plastičnih dijelova za automobile na Balkanu. Pa i šire – u znatnom dijelu Istočne Europe, uključujući i Rusi­ju. No isto tako bi se moglo kazati da je to jedini proizvođač u čitavoj Splitsko-dalmatinskoj županiji s razgranatim tvornicama po Europi. Osim AD Plastika, naime, u Dalmaciji ne postoji puno tvrtki koje nešto proizvode, a pogotovu onih za koje bi se moglo reći da uistinu nešto znače u europskim okvirima.

AD Plastik se također može opisati i kao nekadašnja mala, lokalna tvrtka koja je, u dva desetljeća, izrasla u ozbiljnu multinacionalnu kompaniju. To je danas grupacija koja se sastoji od devet tvornica: tri su tvornice u Hrvatskoj (jedna u Solinu i dvije u Zagrebu, tj. na Jankomiru), jedna u Sloveniji, jedna u Srbiji, jedna u Rumunjskoj te tri u Rusiji.

Izvoz čini čak 97 posto proizvodnje AD Plastika, a klijenti su mu Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Ford i drugi.

Ta tvrtka (u svim svojim tvornicama, od Novog Mesta do Rusije) zapošljava ukupno 2711 djelatnika (taj je podatak od 31. prosinca 2012.), od čega 830 u Hrvatskoj.

Ukupan godišnji prihod za 2012. u AD Plastiku je iznosio, na razini cijele grupacije, 1,878 milijardi kuna, a ukupna dobit – 56 milijuna kuna.

Osobito su upečatljivi oni podaci koji se odnose na rusko tržište. Prihodi od prodaje AD Plastika u Rusiji, naime, iz godine u godinu vrtoglavo rastu: 2009. su iznosili 122 milijuna kuna, 2010. godine 251 milijun kuna, 2011. godine 421 milijun kuna, a 2012. godine čak 747 milijuna kuna.

Fenomen. O izvrsnom poslovanju tvrtke puno govore i projekcije njezinih lidera za (najskoriju) budućnost. Kapaciteti svih devet tvornica AD Plastika prodani su za idućih pet godina, ukupna ovogodišnja ulaganja u Hrvatskoj iznosit će više od 20 milijuna eura (16. rujna pušta se u pogon nova, sjajno uređena lakirnica na zagrebačkom Jankomiru, u kojoj će se proizvoditi novi modeli Renaulta i Smarta), a ukupna ulaganja u Rusiji do kraja tekuće godine procjenjuju se na 10 milijuna eura.

No, pukim nizanjem brojki i brojčanih dostignuća i rekorda može se lako izgubiti glavna nit priče, u kojoj se krije pravi odgovor na pitanje što to, zapravo, AD Plastik jest, zašto je opstao tako mnogo godina (još od izdvajanja iz bivše Jugoplastike, početkom 90-ih) i u čemu je tajna njegova kontinuiranog uspona – i to u sredini u kojoj su sva ili gotova sva poduzeća ili tvrtke neslavno propali, ili jedva spajaju kraj s krajem.

Odgovore na sva ta pitanja pokušao sam, ovih dana, pronaći u razgovorima s čelnim ljudima AD Plastika – kod njih samih, u upravnoj zgradi tvrtke u Solinu, točnije: na samoj granici Splita i Solina, 200 ili 300 metara daleko od najvećega marijanskog svetišta u ovome dijelu Hrvatske – Gospe od Otoka.

U odgonetanju tajne “fenomena AD Plastik” pomogli su mi: direktor s 21-godišnjim stažem ili predsjednik Uprave tvrtke (od 1991. do 2012.), istinska legenda AD Plastika, Josip Boban (67); zatim novi (od 2012.) predsjednik Uprave Mladen Peroš (45), član Uprave za pravne poslove i korporativne komunikacije Ivica Tolić (62) te rukovoditelj korporativnih komunikacija, ujedno i predavač na Odjelu za stručne studije pri Sveučilištu u Splitu, Stjepan Laća (35).

...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 20:12