KOMENTAR

A što ako katolici ipak ne podržavaju zabranu abortusa?

 Ronald Gorsic / CROPIX / CROPIX

Pobačaj je apsolutno zlo i ne može se opravdati ni na koji način. To je ubojstvo i grijeh jer život pripada Bogu i majka nema pravo ubiti dijete koje nosi u sebi. A Crkva je braniteljica života, koji nastaje u trenutku začeća i razumije se da podržava akcije koje se protive abortusu”, rezolutno će objasniti katolički moralni teolog iz Splita, fra Luka Tomašević, koji je doktorat iz morala položio u Rimu.

Za nekoliko dana počinje nova molitvena kampanja “40 dana za život” ispred 27 bolnica u Hrvatskoj, koja će trajati do 25. ožujka, pod geslom “Što vama kažem, svima kažem: Bdijte!”, a podtema je “osvješćivanje ljudi o kontracepciji, eutanaziji i umjetnoj oplodnji”. U ovoj korizmenoj kampanji će se moliti za “prekid pobačaja, za majke i očeve koji razmišljaju o pobačaju i za sve koji su pobačajem ranjeni i podržavaju ga”.

Nije to ništa novo. Po uzoru na američke inicijative u Hrvatskoj se posljednjih godina organiziraju molitvene kampanje protiv medicinski neindiciranog pobačaja ispred bolnica koje ga obavljaju, i na ovakav način vjersko-konzervativne organizacije pokušavaju utjecati na žene koje namjeravaju ili su već učinile pobačaj, kao i na liječnike. Ali, radi se o spinu jer zakonska zabrana ne bi imala podršku javnosti, što potvrđuju relevantna istraživanja koja su provedena u Republici Hrvatskoj.

Pew Research Center u svibnju 2017. proveo je opširno istraživanje u postkomunističkim državama Europe, koje je pokazalo kako i u Hrvatskoj 60 posto ispitanika smatra da pobačaj mora biti legalan u svim ili gotovo svim slučajevima, ali istodobno i njih 42 posto smatra da je pobačaj - nemoralan. Trend je očigledan, mnogi ljudi vjeruju u Boga, ali manje od polovice i u poruke Njegovih predstavnika na Zemlji.

Slične rezultate pokazalo je istraživanje agencije Promocija Plus iz 2014., prema kojemu je niti četvrtina (22 posto) građana u Hrvatskoj željela zakonski zabraniti pobačaj. Za 29 posto ispitanika liječnici imaju pravo na priziv savjesti uz strogu kontrolu da to isto ne čine u privatnoj praksi. Od 75 posto onih koji podržavaju legalnost pobačaja, takav stav najviše su podržali Zagrepčani i stanovnici sjevernog Jadrana - njih 86 posto, a najmanje od svih, građani Dalmacije. S druge strane, od 22 posto koji su smatrali da bi pobačaj trebalo zabraniti pobačaj, također je većina bila iz Dalmacije.

Teologinja Anna Gruenfelder smatra kako “40 dana za život” predstavlja zloupotrebu molitve i pritisak na žene koje se nalaze “u izuzetno delikatnoj situaciji i pred bolnim odlukama”. Dodat će kako se moliti može svugdje, “ali molitvom utjerivati grižnju savjesti drugoj osobi, a da joj ni na koji drugi način ne pomažete ili pokažete barem dobru volju zajedno s njome razmišljati o njezinim potrebama, to je zločin, u kojem sudjeluju i biskupi”.

Malo pravih vjernika

“Nije nepoznanica da katolici i katolkinje daju prednost svojem, boljem, poznavanju činjenica i slobodno poručuju svojoj Crkvi jer ne živimo u pretprosvjetiteljsko doba, kad je Crkva imala svu moć nad dušama i produženu svjetovnu ruku za kažnjavanje grešnika, najčešće pak grešnica“, objašnjenje je Anne Gruenfelder.

Koliko god može čudno zvučati, slično će zaključiti fra Luka Tomašević, makar u njegovoj interpretaciji, posljedice društvene sekularizacije nisu pozitivne. Ali, kako će dodati, pravi katolički vjernici ne trebaju očajavati zbog toga.

“Živimo u sekularnom svijetu i ljudi smatraju kako smiju raditi što god žele, tako da sami određuju što je dobro, a što ne. Vjernici se ne razlikuju, uostalom, dovoljno je poslušati koliko naši ljudi beštimaju i žive po vlastitim pravilima. Utoliko nisam iznenađen podacima po kojima većina katolika podržava pobačaj, koji je nedopustivo zlo jer sam prije nekoliko godina izjavio kako svega 30 posto vjernika u Hrvatskoj živi prema pravilima katoličke vjere, a mislim da ni toliko. Međutim, nisam razočaran, nego svjestan da trebamo još puno raditi da se ljudi promjene”, drži Tomašević.

Samo što i u drugim državama, većina katolika podržava pobačaj, recimo u Sjedinjenim Američkim Državama.

Četrdeset godina nakon što je Vrhovni sud SAD-a u slučaju Roe vs. Wade, legalizirao pravo na pobačaj, 57 posto stanovnika Sjedinjenih Američkih Država podržava abortus, a 40 posto su protivnici. Zanimljivo je, pritom, da pravo na pobačaj podržava i većina američkih katolika, 53 posto, i to unatoč žestokom protivljenju Katoličke crkve u SAD-u, rezultat je najnovijeg istraživanja Pew Research Centrea, ugledne institucije zadužene za ispitivanje javnog mnijenja u Americi.

Ateisti i agnostici

Ukratko, Katolička crkva nema veći utjecaj na više od polovice američkih katolika jer ih samo 44 posto slijedi crkveni nauk u fundamentalnom pitanju kao što je pobačaj. Dublji uvid u utjecaj vjere u svakodnevnom životu otkrio je kako je među katolicima koji vjeru smatraju važnom u životu, 73 posto protivnika pobačaja, dok je kod onih koji su izjavili da religija ne utječe u većoj mjeri na njihove stavove, tek 37 posto zagovornika zabrane abortusa. Međutim, ovo istraživanje je pokazalo kolike su podjele u SAD-u, na temelju vjere, rase i obrazovanja.

Tako je protiv pobačaja u bilo kojem slučaju čak 70 posto bijelih evanđeoskih kršćana, koji su izborna baza predsjednika Donalda Trumpa. Podjela je vidljiva među afroameričkim protestantima jer 55 posto ne podržava pobačaj ni u kojem slučaju, a 41 posto kaže kako ga podržava. Među protivnicima je još 55 posto muslimana iz SAD-a, 53 posto pripadnika raznih pravoslavnih crkava i 75 posto Jehovinih svjedoka.

Na suprotnoj strani nalaze se ateisti i agnostici (kojih po 87 posto podržava abortus), kao i dvije trećine evangelika (luterana), koji su najstarija protestantska denominacija. Čak 82 posto američkih Židova također podržava pravo na pobačaj, kao i 82 posto budista te 68 posto hinduskih vjernika. Za pravo na pobačaj je 59 posto žena i 55 posto muškaraca, a kada je u pitanju rasa, 62 posto crnih i 58 posto bijelih Amerikanaca. Podjela u ovom pitanju najizraženija je kod Hispanoamerikanaca, koji su pretežno katolici - 50 posto podržava pobačaj, a 49 posto se protivi.

Obrazovaniji katolici

“I katolici su danas kudikamo obrazovaniji, prosvjetljeniji i promišljeniji, pa znaju da su pape crkvenu doktrinu formulirali i donosili s oskudnim biološkim poznavanjem tajne života. Prije dvije godine je ginekologinja dr. Jasenka Grujić-Korač nadahnuto slušateljstvu dočaravala razvojni put od oplodnje jajne stanice do embrija, a sada čitam u tisku da je irska ministrica za djecu i mladež Katherine Zappone, promovirana katolička teologinja Boston Collegea, ustvrdila: ‘Nerođeno dijete ima potencijal za razvitak u čovjeka, ali nije čovjek’. Ona je zadala smjernicu za glasovanje na referendumu o zaštiti nerođenog života”, objasnila je Anna Gruenfelder.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 20:35