STIHOVI OPISUJU ZBILJU

ALEKSANDAR DRAGAŠ: SPLITSKI REPERI NAJAVILI KRVAVI POHOD? 'Vadim AK-47, brišen prašinu s njega. Hladna cijev će postat vrela, pazi metak, pi**o jedna'

Splitski reperi već godinama u svojim pjesmama opisuju splitsku zbilju koja u njihovim pjesmama izgleda poput malog Marseillea iz klasika s početka 70-ih “Francuska veza”
TBF, Vojko V i Krešo Bengalka
 CROPIX

Toliko se toga u medijima moglo pročitati i čuti u danima nakon krvavog pohoda mladog Zavadlava po splitskom Varošu da se čovjek doista morao zapitati gdje je nestala pravda, zašto ne funkcionira pravosuđe, što radi policija i kako to da sada svi znaju, a prije nitko nije znao ništa ili je znao vrlo malo o pozadini smaknuća trojice dilera koji su kamatarili još mlađeg, drugog brata Zavadlava. Skanjivati se nad time zašto ljudi masovno staju na stranu Zavadlava, nema smisla jer u ovakvoj državi, u kojoj najvažnije institucije gotovo da više i nemaju smisao postojanja, to i nije čudno. Ako više i nema spora da je Zavadlav žrtva sistema koliko i egzekutor dilera i gangstera koji su odavno trebali ležati u zatvorskoj ćeliji da bi okajali svoje grijehe, ali i da ne bi postali žrtve jednog filmskog uličnog obračuna, palo mi je na pamet pitanje o tome koliko u ovom obračunu krvava zbilja oponaša umjetnost, odnosno koliko je umjetnost već godinama opisivala, pa i najavljivala ovakve događaje.

Primjerice, Zavadlava je doista moguće promatrati i kao splitsku inačicu lika kakav su na filmu utjelovili Clint Eastwood, Charles Bronson ili Robert De Niro, to jest “junaka” koji uzima pravdu u svoje ruke kad već nije bilo pravde za njega i njegove najbliže, ma koliko i oni bili problematični. No, osobno mi je zanimljivije iznova pozabaviti se stihovima splitskih repera koji već nekoliko godina, a neki od njih i dva desetljeća, u svojim pjesmama opisuju splitsku zbilju koja u njihovim pjesmama izgleda poput malog Marseillea iz filmskog klasika s početka 70-ih “Francuska veza”. “Kako to, kako to”, duhovito se u ležernijem kontekstu zapitao Vojko V kad je opisivao zašto propadaju sitni splitski biznisi orijentirani na brzu zaradu na masovnom turizmu u jednom lučkom gradu čija je industrija odavno propala. No, valja podsjetiti i da je Vojko V proistekao iz Dječaka, u čijem hitu “Lovrinac” bivaju zapisani i ovi stihovi:

“Mali Duje s Kmana

svi su znali da je đana

Dilera je iša zvat

da mu dug neće dat

Diler doša izvadija

PAM PAM PAM PAM

Mali Duje sad živi

na Lovrincu.

Na Lovrincu, na Lovrincu,

cili Split je na Lovrincu

kriminalci, mafijaši, lupeži i drogeraši”.

A bio je Vojko i u hip-hop grupi znakovitog imena Kiša metaka, u čijoj pjesmi “Komuna” stoji i ovo:

“Izličija sam otrov slušanjem misa

A da bi cili svit samo za po piza

Sve je nebitno kad uvati te kriza

Kad bolje razmislin, dobro je da živ san”.

Neki to više ne mogu reći jer su umjesto u komuni završili na Lovrincu, ali i te rap vinjete zacijelo nisu pale s neba, nego izronile iz splitske zbilje o kojoj policajci i suci uglavnom kažu da nemaju pojma jer da Split nije “grad slučaj”. Kažu da to potvrđuju i statistike te da je kriminala po stanovniku čak i više u Zagrebu ili Istri nego u Splitsko-dalmatinskoj županiji, ali znate kako je to sa statistikom. Kao i sa sarmom, jedni jedu meso, a drugi zelje. Svašta ulazi u nju, pa se maltene u njima izjednačavaju krađe novčanika i pokušaji ubojstava, i posjedovanja jednog džointa i dilanje horsa na veliko.

No, ima i kolega koji misle drugačije, poput Ivice Ivaniševića koji smatra kako se baš u Splitu najprije manifestira ono što se kasnije prelijeva na Hrvatsku. Ako je tako, onda će slučaj Zavadlava, a i neki drugi, jednako ili još krvavije, postati još češća zbilja diljem lijepe naše u kojoj, eto, i starci gore u jednom obiteljskom domu. To je i veća tragedija od splitskog obračuna s narkopozadinom.

Ipak, vratimo se splitskim reperima, u čijim pjesmama već dugo odjekuje splitska zbilja o kojoj vlasti nemaju pojma. Tako pjesma “Repetiram” Kreše Bengalke (također proizašlog iz skupine Kiša metaka) s njegova zastrašujućeg, ali i sjajnog albuma “Split Zoo” (s početka 2018. godine) zvuči poput scenarija prema kojem se odvio Zavadlavljev ubilački pohod, potaknut prijetnjama i ucjenama trojice koje je smaknuo:

“Budan cili tjedan, 24/7 spreman

24/7 kendan, u istu točku gledam

Pogled hladniji od leda, niti gladan niti žedan

Disciplina, red i stega moja druga su imena

Ka Wehrmacht spreman, rađe umrit neg se predat

Triba krepat, bog te jeba već sto puta, al’ se ne dam

Vadim AK-47, brišen prašinu sa njega

Hladna cijev će postat vrela, pazi metak, pičko jedna

Trideset u okviru i još jedan u cijevi

Cijev prema tebi pa ti prijatelju kreni

Dolaze problemi, ja sam tvoja noćna mora

Naoružan do zuba, znam da život bit će borba

Vrijeme radnje devestreća, mjesto radnje Lora

Pajserom provaljujem skladište unprofora

Čiketi na torti, ručna bomba ispod bora

Ima pravde bez motike, al’ nema bez pištolja

Dite hard corea, ovdi ghetto je sine

Favele su vrele, u Varošu se gine

Crte su debele, duge cijevi se dime

Kud plovi ovaj brod u tri pičke materine

24/7 spreman, 24/7 kendan

Ja sam vojnik na crti vojske koje nema

Niko me ne dira jer odma repetiram

I najjači su klečali kalaš kad zasvira”.

Što je najgore ili najbolje, ovisno o tome koliko na to gledate, Bengalka je “Split Zoo” nakrcao s još niskom znakovitih stihova, pa tako i ovima u kojima mu gostuje i Vojko V:

“Kad sam slab sa parom

Kad udrem zadnju lajnu

Uvik vratim se na staro

Otkrit ću vam tajnu

Old school shema

Tuba metaprena

Za po ure prika

Ima da te nema...

Sto posto legalan

Posjedujem drogu

Ne bižim od pandura

Jer ništa mi ne mogu

Lipo je zalipit se”.

A pjesma koja zatvara cijeli taj pakleni krug je također Bengalkina, biblijski nazvana “John 3:16”:

“Zauvik, zauvik

Radim ono šta znam

Radim to šta me hrani

Vrtim bez stanke, okrićem prah

Svi su dani mi radni

Radim taj posal šta pokriće grad...

U svakom kvartu priča je ista

Ceste su uže i manje je mista

Pare se puše, robica šiba

Ciment se struže, meso se kida

Nokat se riba, grize se zub

Ko te šta pita, život je grub...

Ljudi kvare se zbog para

Nova droga luđake spaja

Znaš me, znam te - priča stara

Dilim, mičem, množim, zbrajam

Trljam, rintam, sićem, rižem”.

Bengalkine pjesme često zvuče i poput “male škole” za dilere u gradu u kojem je za neke život nevjerojatno lagan, a za druge okrutna borba za ekonomski i socijalni opstanak, ponekad i na život i smrt. Naravno, nije tako samo u Splitu, viđam u posljednje dvije godine i po novozagrebačkim kvartovima sve više nervoznih mladića, razjebanih novim drogama, a u proljeće prošle godine ispred mojeg je ulaza jedan u “hudici” upucao drugoga koji je izašao iz inače pristojnog kafića iza zgrade u kojoj živim.

Nedavno se po istom scenariju odigrala repriza na Malešnici, ali u Splitu, možda i zato što je manji grad od Zagreba, takvi događaji jače odjekuju, pa tako i u pjesmama TBF-a. Iz jedne takve, “Trilogija jada”, kao da je i izašao mladi Zavadlav ili oni koje je pobio kalašnjikovom:

“Pet godina na igli, starci ne znaju ništa

Špric i dop skrivam na krovu lifta

Propa’ san u faci, propa’ san u školi

izgleda da sve sad u propast vodi

Kako je sve počelo, to je duga priča...

Iz ove kože se ne može, o Bože

Htia bih stati, ali recite mi kako

Nije lako, zlo je naopako

Trilogija jada narko grada

‘ko visoko leti nisko pada”.

U konačnici, stihovi TBF-a dijagnosticirali su, a ne poticali, i u tome je velika razlika, mnogo toga bolesnog u “gradu slučaju” čiji kvartovi sve više slične na “male Bronxove” iz New Yorka 70-ih i u “slučajnoj državi” u kojoj se stječe dojam da je samo kriminal dobro ograniziran, uhodan, zaštićen i ekonomski siguran posao, čak i ako znamo da nosi rizik od propucavanja ili iskrvarenja na pločniku, a tu i tamo i od ležanja u zatvoru. Dugo smo svi već skupa, ne samo u rodnome gradu TBF-a, zatočeni u “Splitskom stanju uma”:

“Narkomani jesu problem, ali nisu glavna tema

Glavna tema je struktura čitavog narkosistema

Tako dolazimo do sfera nekih novih profitera

Pravi problemi su dublji ili, slikovitije rečeno, viši

Kad se govori o tome, razgovor postaje sve tiši

O tome ne smiš ni mislit, a kamoli govorit’

Jer bi te moga’ progutat’ demokratski mrak

A ka’ pitaju ljude za mišljenje ili uputstva

Ovi nisu ni svjesni da im stavljaju odgovore u usta

Rješavaju samo probleme koji donose brze rezultate

Jer moraju imat’ pokrića i opravdat’ svoje mandate

A nama su pluća puna dima, a glave žena i baluna

Nikad necemo utec’ od splitskog stanja uma

A splitsko stanje uma je da drugi rješava probleme

A one koji nude rješenje etiketiramo ka’ kretene

Obožavan grad u kojem svi su face

I u kojem najveće face za par dana budu štrace

Di svi nose Oakley cvike, svaki bi piva i svira

Obožavan ovaj grad, di svak’ je žrtva nekog djira

Di vlada temperament i malo je razuma

Navuka’ san se skroz na splitsko stanje uma”.

Ukratko, htjeli ste demokraciju, kapitalizam i slobodno tržište, ali “kako to, kako to” da makar iz filmova i muzike niste znali da s time dolazi i sve ono što su TBF-ovci opisali u također antologijskoj “Grad spava”:

“Isprid Prerade samo njih par

U ove ure kasne, glođu bureke masne

I panduri dolaze u patrolama i grupama, pričaju s motorolama i jedu krafne sa rupama,

A evo i njizi dva u tutama,

Iz BMW-a urla cajka na mukama

Krećen doma uobičajenin rutama,

Mularija riga, po zidićima i klupama.

Vitar raznosi kese od Keruma,

Od alkohola nema boljeg seruma.

Grad spava, čujen mu disanje,

I plač beba koje traže sisanje,

Sniva, pun straha i prezira,

U dubokon snu, dobro anesteziran”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 08:04