KOMENTAR

Može li otvaranje novih linija pomaknuti stvari u CA s mrtve točke?

Ilustracija
 Tom Dubravec / CROPIX

Hrvatska Vlada radi protiv interesa svoje aviokompanije i pogoduje njenim konkurentima, optužuje u svojem pismu premijeru Andreju Plenkoviću Hrvatski sindikat prometnih pilota, koji okuplja 92 posto kapetana i kopilota Croatia Airlinesa. U pismo se poziva Vlada da svojim potezima pokazuje da je uopće nije briga za kompaniju. Kao glavni argument navode činjenicu da je sadašnja Vlada postavila već četvrti put privremenog direktora kompanije te je u prosincu prošle godine ponovila natječaj bitno mijenjajući uvjete natječaja iz travnja iste godine. - U ponovljenom natječaju izbačeni su svi uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost “uhljebljivanja” nestručnih kandidata. Neki od kandidata zadovoljili su sve uvjete prvog natječaja pa je upitna svrha novog natječaja. Zašto se toliko dugo odgađa presudno važna odluka? - pitaju piloti.

Dodaju da je u zračnom prometu godinu dana prava vječnost te da privremeni direktor Croatije ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima, postaviti sustav i rješavati ozbiljne probleme jer je na toj poziciji samo privremeno. Uostalom, upravo zbog takvog ponašanja Vlade bivši direktor tvrtke Krešimir Kučko je podnio ostavku. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima kad će birati novu upravu Croatia Airlinesa - poručuju piloti. Upozoravaju i da već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora u kompaniji. Kažu da su nakon devet mjeseci pregovora bili prisiljeni najaviti štrajk u kolovozu 2017. te da ih je resorni ministar tada tražio da zbog interesa hrvatskog turizma ne ulaze u štrajk te da će se osobno zauzeti da do kolektivnog ugovora dođe do kraja godine. Kraj godine je prošao, a kolektivni se ugovor ne nazire. U Croatia Airlinesu pak na ove teške optužbe kažu kako o izboru vodstva kompanije ne mogu govoriti jer je to stvar vlasnika.

Ali što se tiče pregovora o kolektivnom ugovoru navode da Uprava i dalje namjerava pregovarati sa socijalnim partnerima u sklopu kolektivnih pregovora. “Sadašnja Uprava tvrtke već je prigodom preuzimanja mandata, u studenom 2017., pozvala socijalne partnere na konstruktivan i otvoreni dijalog uz međusobno uvažavanje. Dosad je sa sindikatima, pa tako i sindikatom pilota, održano sedam sastanaka s ciljem potpisivanja novoga kolektivnog ugovora. Umjesto medijskog polemiziranja, kompanija i dalje izražava spremnost za nastavak socijalnog dijaloga unutar tvrtke, i to sa svakim zaposlenikom, kao i predstavnicima socijalnih partnera oko unaprjeđenja poslovanja, ideja, prijedloga i svega ostaloga što može biti na dobrobit kompanije”, naglašavaju u kompaniji. U svom pismu piloti posebno ističu, po njima sve lošiji status kompanije u odnosu na konkurenciju.

“Desetine kompanija poput Ryanaira, Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete zbog goleme nestašice pilota i mehaničara. Zrakoplovni mehaničari i piloti Croatia Airlinesa masovno odlaze, avione neće imati tko letjeti i održavati, a naša Vlada ne ispunjava dana obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke, dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio. Podsjećaju da je slovenska Adria ozbiljno povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20 posto u 2018. te upozoravaju da ta aviokompanija rapidno preuzima zajedničko tržište i na ljeto otvara čak sedam novih linija, dvije i u Hrvatskoj. Air Serbia pak, navode piloti, iako donedavno potpuno inferiorna, 2014. nije samo prestigla Croatiju po broju putnika, robe, linija, letova i flote, nego je postala lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Croatia Airlinesa. Air Serbia ovog ljeta imat će više od 30 tjednih letova na četiri linije u Hrvatskoj. HSSP navodi i da Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske.

LOT otvara interkontinentalne linije iz Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje i otvaranje kompanije u Sarajevu i Skoplju. Zagreb, kao baza Croatia Airlinesa, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija. - Od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao je 40 posto (2,3 milijuna novih putnika), no Croatia Airlines je 2016. imala manje putnika nego 2012. Rapidno i konstantno gubimo udio u avioprometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20 posto. Nakon restrukturiranja, Croatia je bila u bitno lošijem stanju nego prije, i to po svim pokazateljima - tvrde piloti. U samom Croatia Airlinesu još su ranije navodili kako usporedba hrvatske i spske nacionalne kompanije nije dobra jer Air Serbia dobiva velike financijske državne potpore. Što se pak novih linija tiče, prema neslužbenim informacijama, CA bi ovih dana trebao objaviti otvaranje još nekoliko novih međunarodnih linija, uz zadržavanje postojećih.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 10:08