PRAVA SLIKA LIJEPE NAŠE

PIŠE JURICA PAVIČIĆ Kako je Google srušio mitove naše desnice i ljevice te precizno otkrio što uistinu u životu zanima Hrvatice i Hrvate

 
 Francois Lenoir / REUTERS

Hrvatska je - obično se veli - zemlja opsjednuta prošlošću. Zatrovana je politikom i ideološkim podjelama, grozničavo obuzeta konfrontiranim političkim narativima, a bojno polje tih narativa je - internet. Dvije Hrvatske ratuju na internetu jedna s drugom, a taj rat ima svoja specifična bojna polja, od fejsa do wikipedije i od postova pod člancima do trolerskog medijskog podzemlja.

Hrvatska možda jest takva zemlja. Možda - na nekom drugom mjestu. No, ne i na Googleu.

DRUKČIJA HRVATSKA

Taj bi zaključak proizišao iz tradicionalne liste najtraženijih pojmova koju je i ove godine - kao i svake godine- objavio pretraživački monopolistički kolos Google. I ove godine, Google je za svaku zemlju načinio top 10 najtraženijih pojmova, događaja i filmova, pa je takvu listu napravio i za Hrvatsku. A kad čovjek gleda top 10 pojmova koje su guglali Hrvati, ne može se oteti dojmu da iz te liste izviruje jedna sasvim drukčija Hrvatska. Hrvatska koja je kudikamo manje politična te koju zanimaju - valjda kao i svugdje na svijetu - sport, muzika, tehnološki gadžeti i trivijala.

Istina, na vrhu liste najtraženijih pojmova ove se godina našao jedan koji ima veze s politikom. S obzirom na to da je 2017. bila godina dvokružnih lokalnih izbora, s obzirom na to da su ti izbori puni lokalnih listi i rezultata koje je nemoguće iscrpno “pokriti” srednjostrujaškim novinarstvom, onda se ne treba se odviše čuditi da je najguglaniji pojam u 2017. u Hrvatskoj bilo - Državno izborno povjerenstvo. Kad su se, dakle, u 2017. laćali Googlea, građani Hrvatske najčešće su krstarili kroz županije i tragali kako stoji koja od listi u stotinama hrvatskih gradova i općina.

DIP je - ujedno - i doslovce jedini politički termin koji se našao u top 10. U prvih 10 nema ni Kolinde ni Praljka, ni Vlade ni ministara, ni Haaga ni Agrokora, ni Todorića ni Mladića. Umjesto toga, ostatak se liste sastoji od “svega što vole mladi”. Tu je - već na drugom mjestu - neizbježni “Despacito”, najgledaniji muzički video u povijesti You Tubea.

NEUNIŠTIVI SHOW

Tu su tri sportska događaja: Wimbledon, rukometno prvenstvo i Eurobasket. Tu je - kao križanac muzike i natjecanja - Eurosong. Tu su dakako i gadžeti: za one odraslije iPhone 8, a za one mlađe fidget spinner (da, priznajem - i ja sam pitao što je to: riječ je o onoj igrački koja se vrti oko prsta). Na koncu, tu su i dva pojma koja izmiču klasifikaciji. Jedan njih je - na desetom mjestu - “Majčin dan”, a nešto iznad - na sedmom - “sudbina”. Zaboravite - ukratko- haaške toge, čokolindu, cijankalij, zaboravite faktoring, mjenice i doušnika Kolegu. Kad su išli na internet, Hrvati su tražili kakva im je sudbina, gatali iz kave i iz tarot karata. Rezultati Googleovih pretraga - ukratko - ostavljaju dojam posve apolitične zemlje u kojoj korisnike pretraživača zanimaju iste tričarije kao i na svakom kutu svijeta.

Postoje dva moguća objašnjenja za te rezultate. Prvi bi bio da su oni koji u Hrvatskoj vise na internetu ponajprije mladi te da je tim mladima dosta ne samo politike nego i Hrvatske, da žive u svojim balonima virtualnih realnosti, a na Hrvatsku gledaju kao na slučajnu geografsku danost, otprilike kako gledaju i na - recimo - Koprivničko-križevačku županiju.

Drugo bi objašnjenje moglo biti to da golema većina stanovnika Hrvatske uopće na sudjeluje u mučnom igrokazu ideološke gorljivosti. Ako je to istina, onda hrvatska “šutljiva većina” ne odgovara ni predodžbama ljevice, ni predodžbama desnice.

MITSKE SLIKE

Desnica, pogotovo katolička, vjeruje da se ta većina sastoji od krotkih i nabožnih konzervativaca koji nisu dovoljno vidljivi u medijima i kulturi. Ljevica vjeruje da se ta većina sastoji od rezigniranih siromaha razočaranih u svaku ideju otpora.

Po Googleu bi se reklo da ni jedna ni druga mitska slika nisu točne. Šutljiva se većina, naime, sastoji po svemu sudeći od ljudi koje doista nije briga, ni za ovo društvo, ni za politiku, ni za ideje. Ako ih je briga za Hrvatsku, onda ih je eventualno briga za rukometni ili košarkaški dres. Osim kad je u pitanju kakva sportska “repka”, ti ljudi kao da i ne žive ovdje - ne žive, jer žive u globalnom Svugdje.

Najguglanije:

1. DIP

U ideološki podijeljenoj zemlji jedini pojam koji je izazvao zajednički interes birača sa svih strana političkog spektra bilo je Državno izborno povjerenstvo

2. Despacito

Svatko ga je guglao barem jedanput, no taj se balon ispuhao već do studenog kada je Fonsijev zagrebački koncert otkazan zbog loše prodaje ulaznica

3. Wimbledon

Cijela Hrvatska napeto je pratila Marina Čilića i njegov pohod na titulu pobjednika Wimbledona. U finalu ga je zaustavio - žulj.

4. Eurosong

Lake note, kičaste oprave i odmjeravanje snage sa susjedima recept je zbog kojeg natjecanje staro više od 60 godina, unatoč kritikama, stalno pridboija novu publiku

5. Rukometno prvenstvo

Rukomet je, potvrđuje Google, hrvatski nacionalni sport. Ni činjenica da Hrvati ponovno nisu bili prvi, a Francuzi ponovno jesu, neće to promjeniti

6. iPhone 8

To što je najguglaniji pojam iPhone 8 otkriva da su se Hrvati interesirali za njega prije nego što je Apple objavio da se nova perjanica zove iPhone X i njegovu cijenu

7. Sudbina

Nije riječ o potrazi za smislom u nepovezanon nizu događaja koje čine život, nego je riječ o turskoj hit sapunici

8. Eurobasket

Od 10 najtraženijih pojmova tri su vezana za sport, a Google detektira velika očekivanja s kojima su ispraćeni naši košarkaši

9. Fidget spinner

Očito je velika većina roditelja trebala dodatno pojašenjenje za čim to luduju njihova djeca i kako tu igračku nabaviti u vrijeme najveće potražnje

10. Majčin daN

S obzirom jasno kome je posvećen Majčin dan, za pretpostaviti je da većini nedostaje podatak kada se on obilježava

Događaji:

1. Izbori

2. Wimbledon

3. Eurosong

4. Rukometno prvenstvo

5. Eurobasket

6. Hrvatska Grčka

7. Špancirfest

8. Lokalni izbori

9. Oscars

10. Noć muzeja

Filmovi:

1. La la Land

2. Samo nebo zna

3. Wonder Woman

4. Justice League

5. Blade Runner

6. Moonlight

7. Manchester by the sea

8. Blade Runner 2049

9. Pirati s Kariba

10. Logan

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 16:58