BRISELSKI POUČAK

Tvrdi Brexit mogao bi doista biti gadan, šanse za dogovor sve su manje

REUTERS

Sa sporazumom o rastavi i budućim odnosima ili bez njega, Velika Britanija će od 1. travnja sljedeće godine prestati formalno biti članica Europske unije. Iako se mjesecima radilo na pripremama tog razvoda, što bi uključivalo prijelazno razdoblje i sporazum o budućim odnosima, šanse za dogovoreni Brexit sve su manje. Summit Europske unije u listopadu zadnji je rok za dogovor, eventualno se to može odgoditi i za prosinac, ali kraj godine mora donijeti sporazum ili potvrditi da Britanci napuštaju EU bez dogovora.

Dok rade na pripremi blažeg scenarija Brexita, koji bi ublažio prve posljedice za građane i Velike Britanije i 27 država Europske unije te poduzeća i trgovce, pregovarači iz Bruxellesa i Londona uputili su i preporuke da se oni pripreme i za tvrdi Brexit. A on bi mogao biti doista gadan ako se ne dogovore barem scenariji kako postupiti. Čak i uz prijelazni rok koji je bio dogovoren ranije Brexit ne bi mogao teći glatko za trgovce i proizvođače. Ali bi im pomogao da se za to pripreme postupno. EU neće popuštati kad je riječ o standardima koje robe proizvedene u UK moraju zadovoljavati ako ih Britanci žele prodavati na teritoriju Unije. Zato i ustraje na pojašnjenju pitanja koje će regulative vrijediti. Prekid trgovine ili značajno smanjenje bilo bi pogubno za mnoge tvrtke i one već užurbano pritišću Bruxelles i London da se dogovore ili kažu da se neće dogovoriti i pojasne koje su im alternative dostupne.

Tvrdi Brexit mogao bi otvoriti i problem kad je riječ o kretanju ljudi. Iako Velika Britanija nije članica Schengena i na graničnim se prijelazima kontroliraju putovnice, sve teče glatko. Primjerice, u Bruxellesu i Parizu na željezničkoj stanici putnike pregledavaju britanski policajci, a u Londonu to čine francuski. Što će nakon Brexita biti s tim sporazumom? Ako se dva puta budu kontrolirali putnici i upisivali njihovi podaci, to će utjecati na duljinu putovanja između Bruxellesa i Londona, za što je sada potrebno manje od dva sata. To će imati posljedice i po Eurostar i smanjiti promet u tunelu ispod kanala koji britanski otok povezuje s kontinentalnom Europom.

Manje-više je regulirano pitanje prava državljana EU koji žive i rade u Ujedinjenom Kraljevstvu i, obrnuto, Britanaca koji rade u članicama EU. Problem će biti za one koji se u budućnosti budu trebali preseliti, ako se i to ne dogovori. Čak i ono što je dogovoreno može pasti u vodu jer su obje strane pristupile pregovorima o Brexitu po načelu “ništa nije dogovoreno dok se sve ne dogovori”. Mnogi su pojedinačno krenuli rješavati svoj status jer ne mogu dopustiti da im osobna ili obiteljska sudbina ovisi o sudbini političkih pregovora, pa se tako naglo povećao broj zahtjeva Britanaca za državljanstvo neke od država EU. To bi im omogućilo da imaju dvojno državljanstvo. No nisu sve države EU tako fleksibilne prilikom dodjeljivanja državljanstva. Belgija se pokazala prilično strogom po tom pitanju.

Mogući problem u budućnosti može biti i uvođenje viza. Britanci, kada su se odlučili na referendum o Brexitu, kao argument su spominjali “preuzimanje kontrole svojih granica” kako bi sami odlučivali tko će ući na njihov teritorij. Kontrolu ulaska i izlaska državljana trećih država imali su i do sada. Njima to nije bio problem nego velik broj državljana novih članica EU, pogotovo Poljske na početku, a poslije i Rumunjske i Bugarske.

Ako bi Britanci uveli vize za bilo koju članicu EU, Bruxelles bi morao odgovoriti recipročnom mjerom i uvesti vize za Britance. Europska unija ne bi smjela dopustiti još jedan slučaj kakav je onaj sa Sjedinjenim Američkim Državama, gdje se krši načelo EU da države čijim državljanima ne treba viza za ulazak u EU ne smiju imati vizni režim za bilo koju članicu EU. Amerikanci i dalje to imaju za Hrvate, Rumunje, Bugare i neke druge države.

Britanci će nakon Brexita postati državljani trećih država. U najboljem slučaju morat će se registrirati pri ulasku na teritorij EU preko sustava koji je EU uveo pa su britanski mediji već to nazvali “nametanjam plaćanja za ulazak u EU”. Ima puno stvari o kojima se do sada nije previše mislilo, a koje bi nakon Brexita mogle biti pravi problem za mnoge. Ali mnogi nisu bili naivni i vjerovali da će Brexit ići glatko. Britanci su shvatili da u pregovorima nisu oni ti koji mogu nametati što žele, a što ne preuzeti kao obveze prilikom rastave, a Europska unija je do sada uspjela pokazati jedinstvo svih 27 članica u pristupu. Međutim, i to se može narušiti u sljedećih nekoliko mjeseci, kada će se i konačno znati dolazi li do rastave sporazumno, uz jasno preuzete obveze kad je riječ o budućim odnosima, ili ne.

Izdvajamo