INICIJATIVA

BRANKO FRANCESCHI 'Bilo bi idealno da se Moderna galerija smjesti u bivši studentski dom; VELIMIR NEIDHARDT 'Bolje da ostane gdje jest'

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 12.03.2020. u 10:42

CROPIX

Branko Franceschi

“Moderna galerija u svojem fundusu ima jedanaest tisuća umjetnina. Prostor u kojemu se sada nalazi nije dovoljno velik, trebao bi se naći veći. No, da bude istovremeno stilski povezan s djelokrugom rada muzeja, u centru i adekvatan za potrebe kakve takav muzej ima”, govori nam novi ravnatelj Moderne galerije Branko Franceschi.

“A uz izložbene prostore”, dodaje, “potrebne su i čuvaonice, restauratorske radionice i multimedijske dvorane, i tako dalje. U Modernoj galeriji, s obzirom na mali prostor, danas postoji praksa da se ukloni dio postava zbirke kako bi se organizirale povremene izložbe, što za umjetnine nikako nije dobro.”

Ideju gdje bi bio taj prostor već ima: “Kad promislimo o svim građevinama koje postoje u Zagrebu, jasan bi izbor bio bivši studentski dom Ivana Meštrovića (nekad Moše Pijade, op.a) koji je u vlasništvu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Građevina je to idealnih gabarita i kapaciteta, smještena je na markantnoj lokaciji, izgrađena je u međuratnom razdoblju i ima spomeničku vrijednost. Razdoblje u kojemu je nastala korespondira s onim u kojemu nastaju neke od najvažnijih umjetnina koje su u vlasništvu Moderne galerije. Ima i prostor za komunikaciju, dvorište i dopremu umjetnina, muzejski dućan i kafić.”

8000 kvadrata

Nedavno se mnogo pisalo o tome kako bi u prostoru nekadašnjeg doma mogao niknuti hotel ili bi se u njemu moglo naći Ministarstvo znanosti, međutim iz Ministarstva su rekli prošli mjesec za Jutarnji list da među njima dogovor nije postignut. Franceschi predlaže, dakle, Modernu galeriju.

Novi ambiciozni ravnatelj Moderne galerije Franceschi na ovu je poziciju došao s mjesta ravnatelja Galerije umjetnina Split, prije toga je bio na čelu riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti te Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu. Upravo je i susjedstvo HDLU ono što je posebno zanimljivo Franceschiju. Kako kaže:

“U neposrednoj blizini krovnog muzeja za likovne umjetnosti smještena je najmoćnija strukovna organizacija. Zajedno bismo mogli napraviti veličanstven program.” Riječ je o, dodaje, “približno osam tisuća kvadrata u zgradi na Trgu žrtava fašizma, dok sadašnji prostor nema ni dvije i pol tisuće”.

“Moderna galerija koja zauzima samo dio Vranyczanyjeve palače”, nastavlja Franceschi, “niti ima adekvatne čuvaonice, niti adekvatne restauratorske radionice, niti dovoljno prostora da istovremeno prezentira zbirku i održava povremene izložbe. O nadgradnji koje su potrebne muzejskim institucijama da ne govorim.”

Iako kaže da ne želi ulaziti u zavrzlame u vezi s vlasništvom prostora, kratko se osvrće na to pitanje: “Moderna galerija je stajališta da je u vlasništvu prostora, to je naše mišljenje”, kaže. “Postoje i druga mišljenja, HAZU tvrdi da je vlasništvo njihovo.”

Velika boljka

Dom Ivana Meštrovića, poznato je, već desetljećima zjapi prazan: “Zadnjih dvadeset godina tamo je jedno veliko ništa i HAZU samo troši novac na održavanje, kako je u emisiji Silvane Menđušić izjavio i akademik Neidhardt.”

Vrlo je malo zgrada, nastavlja naš sugovornik, tako velikog kapaciteta i takve arhitekture koje su u gradskom centru: “Važno je kakav dojam žele Hrvatska i grad Zagreb ostaviti. Muzej je sada u prekrasnoj Vraniczanyjevoj palači, koja je postala premalena. Moderna galerija je dijeli s HAZU, Kabinetom grafike HAZU, a čak ima jedan stan sa stanarom. U parteru nekadašnjeg studentskog doma Ivana Meštrovića mogao bi se urediti prostor za povremene izložbe, dovoljno je mjesta za kvalitetan pregled fundusa nacionalnog muzeja, čuvaonice, radionice, naprosto sve što sad nemamo. Već sam govorio o programskoj sinergiji s HDLU-om, a današnje travnate površine ispred ove institucije idealne su da se ukrase skulpturama iz fundusa.”

Franceschi spominje jedanaest tisuća umjetnina, mali ih je dio u stalnom postavu, a veći u depoima. U kakvim se uvjetima čuvaju? “U depoima koji ne odgovaraju suvremenom standardu. To je velika boljka svih naših muzeja. Dugo se govori o središnjoj čuvaonici svih muzeja u Zagrebu. To je dobar koncept, ali se dalje od koncepta, koliko je meni poznato, nije daleko odmaklo. Zgrada projektirana po suvremenim muzeološkim standardima bila bi idealno rješenje za sve muzeje. Sada je sve na razini improvizacije. Čuvaonice Moderne galerije međusobno su razdvojene zahvaljujući čudnoj konstrukciji vlasništva nad zgradom pa nemaju ni prostorni kontinuitet.”

Pitanje donacija

Trebaju li i inače muzeji primati sve donacije, s obzirom na to da je naprosto previše umjetninama u depoima? “Naravno da ne, to nije njihova obaveza. Zato i postoji stručno vijeće koje daje svoje mišljenje hoće li nešto od donacija biti prihvaćeno ili ne. Jako su neugodne situacije kad vam netko nešto želi dati, pokloniti, a vi smatrate da nije potrebno da bude u muzejskom fundusu. Neki muzeji prihvaćaju sve, i onda gomilaju umjetnine. Nakon toga ne znaju gdje bi s umjetninama jer mjesta nema.”

Osvrće se i na to gdje bi se te čuvaonice mogle nalaziti: “Postoje svi ti silni paviljoni na Zagrebačkom velesajmu, i tamo bi se moglo nešto napraviti”, kaže Franceschi.

Predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti Velimir Neidhardt nije želio komentirati ideju o selibi Moderne galerije u nekadašnji dom Ivana Meštrovića. Uskoro će nam, kaže, moći reći više informacija o tom prostoru i njegovoj budućoj namjeni.

A što se tiče Moderne galerije, rekao je ovo: “I Modernoj galeriji i Ministarstvu kulture poslali smo sporazum o dugoročnom rješenju prostora galerije, i taj sporazum svakako ide njima u korist. No, do današnjeg dana niti od jednih niti od drugih nismo uspjeli dobiti odgovor na naš prijedlog.” Kako neslužbeno doznajemo, taj bi prostor i dalje bio u Hebrangovoj, gdje je i danas. Međutim, Franceschi nam kaže da taj dopis nije vidio.

A iz Ministarstva kulture su poručili da je Ministarstvo kulture uključeno u rješavanje svih otvorenih pitanja.

“Izražavamo uvjerenje da će se pronaći kvalitetna rješenja na zadovoljstvo obje institucije”, kažu u Ministarstvu. “S novim ravnateljem Moderne galerije razgovarat ćemo o svim planovima vezano uz daljnji razvoj Moderne galerije uključujući rješavanje pitanja adekvatnog izložbenog prostora.”

Izdvajamo