BAKIĆEV SPOMENIK U NAJMU DO 2020.

ČUVENI SPOMENIK POSTAJE KULISA ZA SKUPU INOZEMNU PRODUKCIJU Producent Kralja lavova na njemu snima njemačku seriju, unuke slavnog kipara konsternirane

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 21.08.2019. u 23:58

CROPIX

 

Sanja Horvatinčić, teoretičarka Instituta za povijest umjetnosti, skupinu je posjetitelja iz New Yorka, umjetnika i kolega teoretičara, nekidan odvela u stručni posjet Spomeniku ustanku naroda Korduna i Banije na Petrovoj gori znamenitog kipara Vojina Bakića.

Međutim, dok su razgledavali spomenik, prišla joj je nekolicina ljudi i upitala ju gdje joj je dozvola za ulazak. Kako je navela na svojem Facebook profilu: “Dočekao nas je spomenik uredan, počišćen, pometen. Radnici neke privatne firme uz nesnosan zvuk generatora postavljaju zaštitne ograde na petu etažu. Šok i nevjerica. S grupom posjetitelja iz New Yorka umalo sam bila izbačena iz spomenika uz pitanje gdje nam je dozvola da ulazimo i pojašnjenje da je do siječnja 2020. objekt zakupljen radi snimanja njemačke televizijske serije”.

Sanja Horvatinčić, koja u svojem znanstvenom radu među ostalim proučava spomenike Narodnooslobodilačkoj borbi na području bivše Jugoslavije, upitala se kome je, u koju svrhu i po kojim uvjetima dano u najam zaštićeno kulturno dobro, “u koje već godinama nije uložena ni kuna i koje služi kao nosač antene”, odnosno: “Tko je i pod kakvim nadzorom dobio zeleno svjetlo da počisti ‘smeće’ koje se u objektu zadnjih tridesetak godina nataložilo u impresivne arheološke slojeve? Je li pravno moguće da se registrirano kulturno dobro zatvara za javnost i daje u najam privatnoj produkcijskoj kući?”

Srđan Vrančić / CROPIX
 

Zabrana ulaska

Krenuli smo istražiti što se događa na Petrovoj gori. Spomenik koji već godinama stoji prepušten devastaciji djelomice je uistinu počišćen nakon niza godina iako je naš fotoreporter snimio i rijetke ostatke smeća u kutevima koji su još prisutni. Pitali smo unuku Vojina Bakića, Vjeru Bakić, o tome zna li što će se snimati, odgovorila nam je da je čula da se nešto snima, no dodala je i da, iako su njih “bili dužni obavijestiti, kao nasljednike autorskih prava, o snimanju, nisu ih obavijestili”.

Da će se prema svemu sudeći snimati serija na Petrovoj gori, potvrdila nam je Tanja Ladović Blažević iz Hrvatskog audiovizualnog centra. “HAVC je upoznat s namjerom tvrtke Blue Sky Adriatics da na području Republike Hrvatske, između ostalog i na Petrovoj gori, u ulozi servisnog producenta sudjeluje u snimanju opsežnog projekta tijekom jeseni ove godine. Radi se o originalnoj njemačkoj produkciji. Projekt je u pripremnoj fazi i još nismo zaprimili službenu prijavu.”

I Davor Žafran iz produkcijske kuće Blue Sky Adriatic rekao je da će snimati na lokaciji, no zbog prethodno potpisanog ugovora nije smio reći o kojoj se seriji radi. - Za snimanje smo dobili sve potrebne dozvole i od Ministarstva kulture i od nadležne općine. Što se tiče zabrane ulaska, tamo je već otprije stajao lokot i nije se smjelo ući, a kada smo došli na lokaciju, vidjeli smo da je spomenik u lošem stanju, kako je u javnosti, uostalom, i poznato - rekao nam je Žafran.

Da uistinu već neko vrijeme stoji lokot s bravom na ulazu u spomenik, potvrdili su nam oni koji su posljednjih godina tamo bili, no u sam spomenik svatko je, tko je to htio, mogao ući sa strane. Kako je jučer snimio naš fotoreporter, spomenik je zaključan, a na njemu piše “Opasno je zadržavati se u krugu spomenika”. Također piše da se “ključ nalazi u općini Vojnić”.

Ronald Goršić / CROPIX

Ana Martina i Vjera Bakić nasljednice su autorskih prava Vojina Bakića

 

Sigurnosne zone

Budući da je Bakićev spomenik u opisanom lošem stanju, našeg sugovornika Davora Žafrana pitali smo kako namjeravaju tamo snimati. - Počistili smo smeće koje se taložilo godinama. Postavit ćemo privremene sigurnosne zone. Naravno da nećemo trajno intervenirati u spomenik kulture. Inače se strane serije snimaju na lokacijama poput Dubrovnika, a vjerujem da će snimanje nove serije privući mnoge i u ovaj kraj kod Petrove gore. Namjeravamo vrlo skoro tražiti poticaj za snimanje serije od HAVC-a - rekao je Žafran.

Blue Sky Adriatic, može se pronaći na njihovim stranicama, produkcijska je kuća koja, kako piše, “organizira međunarodne produkcije u Hrvatskoj, Sloveniji i u drugim zemljama regije”. Jedna je od ponuda da organiziraju snimanja na lokacijama “vezanim uz komunističku arhitekturu”. Kako nam na naš upit dodatno pojašnjava Davor Žafran, “u ponudi su neke lokacije koje su izgrađene u doba socijalizma, primjerice u Heinzelovoj, gdje su i naši uredi”.

Tvrtka, kaže, postoji petnaestak godina, većinom snimaju strane produkcije, s naglaskom na reklamama. - Imamo razne dogodovštine tijekom godina, primjerice, radili smo produkciju za uvodnu scenu filma ‘Lov na vještice’ (snimala se u Istri, op. a.) i tada sam ja vozio Nicholasa Cagea uokolo - dodaje.

Inače, Davor Žafran financijski je i administrativni direktor tvrtke Blue Sky Adriatic koju vodi Mario Žvan. Žvan ima i tvrtku Blue Sky Africa u Keniji, zemlji u kojoj je godinama živio. Od najnovijih projekata, spominje se kao jedan od producenata Disneyjeva filma “Kralj lavova”. Prema riječima našeg sugovornika, “Žvan je vlasnik kompanije i još je od šezdesetih godina, od djetinjstva, živio u Keniji. Vratio se posljednjih godina u živjeti u Hrvatsku, s obitelji.”

Srđan Vrančić / CROPIX
 

Devastacije

Mario Žvan je i na čelu Blue Sky Africa, tvrtke koja je, kako se može pronaći na njihovim stranicama, bazirana u Keniji i skoro se dvadeset godina bavi produkcijom. Izdvajaju pritom produkcije za znamenite holivudske filmove među kojima se ističu “Brižni vrtlar” i “Tomb Raider 2: Lara Croft i kolijevka života”, kao i “Prvašić”. Uz naravno, “Kralja lavova”, najnoviji film u produkciji. Kako se može vidjeti i na stranicama IMDB-a, Žvan za sobom ima više od 30 produkcija, a na stranicama se navodi da rade reklame, reality showove, dokumentarne filmove, glazbene videospotove i sl.

Vojina Bakića i njegov rad, a posebno na području javne skulpture, veličale su mnoge izložbe posljednjih godina, a među njima je i izložba u njujorškoj MoMA-i, “Betonska utopija: Arhitektura u Jugoslaviji 1948. - 1980.”. Međutim, iako je bilo nekoliko inicijativa struke da se pokrene obnova spomenika, do nje nije došlo. Kao i mnogi spomenici NOB-u, i ovaj je prepušten propadanju.

Tijekom godina pisalo se da je spomenik opljačkan, da su vanjske metalne ploče u dobroj mjeri pokradene, u samoj unutrašnjosti bilo je poprilično, dakle, smeća, ali i grafita koji su govorili o ljubavi prema majci ili punici, navijačkim sklonostima i slično. Osim što su ga pljačkali, neki su spomenik i namjerno uništavali. Inače, kako se pisalo, spomenik ne postoji u katastru ni gruntovnici. Vrh na kojem je podignut dijele tri općine - Vojnić, Gvozd i Topusko. Iz Općine Topusko su nam rekli da njima pripada samo manji dio lokacije, ne i onaj na kojoj je sam spomenik, a od Općine Vojnić do zaključenja broja nismo dobili odgovor o snimanju serije kao ni od Ministarstva kulture.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo