PIŠE PATRICIA KIŠ

IZNIMAN STRIP O VJENCESLAVU RICHTERU Odaberite svoj avatar i 'uđite' u skulpturu

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 05.12.2017. u 09:07

Ranko Šuvar / CROPIX

Richterova igra: autorica pokazuje specifičan pristup prema radu velikog umjetnika i arhitekta koji je naznačen već u samom naslovu stripa “Richterova igra”

 

Muzej suvremene umjetnosti proslavio je ovaj vikend osam godina postojanja uobičajenim nizom programa. Prošlo je osam godina, nije okrugla obljetnica, no ako bi trebalo sumirati dosadašnji rad: jesu li probijali granice, otkrivali nove umjetnike za koje nismo čuli, provocirali nas na razmišljanja? Nisu. No, s druge strane, vrlo dobro obavljaju posao revalorizacije pojedinih potvrđenih autora, mahom onih koji su svoju karijeru započeli u poslijeratnim godinama, pa do onih koji su na sceni stasali sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Dakle, pola pola. U ovu pozitivnu stranu svakako se ubraja retrospektiva Vjenceslava Richtera, o kojoj smo već pisali, Vesna Meštrić obavila je opsežan i uzoran istraživački posao.

 

Za vikend su predstavljeni i suveniri uz izložbu, na predstavljanju su sudjelovale radnice Kamenskog te Ana Raguž, studentica TTF-a i dobitnica nagrade za najbolji dizajn tkanine, uz katalog izložbe te strip koji je o Vjenceslavu Richteru oslikala Dunja Janković. Predstavljanje umjetnikova života i rada u stripu očito je trend, jer smo ove godine mogli vidjeti strip u obliku ilustrirane biografije Edvarda Muncha, iz pera ilustratora Steffena Kvernelanda (VBZ), Muzeji Meštrović izdali su strip o životu ovog umjetnika koji je ilustrirao Stipan Tadić, Grad Ozalj promovirao je strip o Slavi Raškaj koji su oslikali mnogi poznati strip autori, a iz MSU kustosica Jasna Jakšić, nakon spomenutog, najavljuje strip o Dimitriju Bašičeviću Mangelosu, u suradnji Ivane Armanini i Marka Goluba.

 

Dunja Janković, slikarica i strip autorica koja je magistrirala na School of Visual Art u New Yorku, ima specifičan pristup radu ovog likovnog umjetnika i arhitekta, koji jasno sumira u naslovu stripa: “Richterova igra”, a prenosi kroz medij stripa i dva protagonista koji doslovce, fizički, interpretiraju umjetnikove radove. Sve počinje tako da se penju po umjetnikovoj golemoj skulpturi “Nada”, i umorni jedva čekaju da se popnu na njezin vrh, potom se nađu u Richterovu Milanskom paviljonu: ono što Dunja Janković istražuje kroz prikaz likova u ovom paviljonu, koncept je slobodnog vremena, u današnjem društvu. Oni trčeći po paviljonu, sačinjenom (podsjetimo) isključivo od letvica, postavljaju jasno pitanje: kako pronaći izlaz iz situacije u kojoj rad postaje slobodno vrijeme, a slobodno vrijeme rad.

 

 

Obrađena je i tema kuteva, također vrlo važna za ovog umjetnika, koja je likovno možda i najjača dionica stripa. U poglavlju “Zarobljene teorije” autorica, pak, citira predgovor Jure Kaštelana skupnoj izložbi na kojoj je sudjelovao i Richter, a koja govori o eksperimentu. Jedan je od likova stripa izluđen oblicima u kojima se ne snalazi, koje ne poznaje, dapače čak i agresivno reagira prema njima, drugi ga, pak, poziva da se opusti, da prevlada strah od nepoznatog. Strip završava poglavljem sistemske skulpture. Autorica koristi temeljne boje i pročišćen likovni jezik. Na kraju su i url adrese QR kodova, umjetnica je “oživjela” Richterove ideje kroz virtualnu igru, i dva avatara. Izniman strip.

Izdvajamo