IZLOŽBA O INDUSTRIJSKOJ BAŠTINI

KAKO JE IVAN ŠEF SNIMAJUĆI KONZERVE MAHUNA PREHODIO WARHOLU Izložba marketinške povijesti Podravke vraća nas ponajprije u pedesete i šezdesete

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 04.12.2018. u 13:51

 

Od svih fotografija na izložbi “Podravka - industrijska baština” najviše su me zaintrigirala dva rada Ivana Šefa iz pedesetih godina. Šef snima konzerve mahuna koje je Podravka tek tada počela proizvoditi, naslaganih u skladištu jedna na drugu, njih mnoštvo. Bio je to, nehotice, svojevrstan Warhol prije Warhola, i njegove Campbell juhe. Fotografije se mogu pogledati u Galeriji Koprivnica do 9. prosinca, a naglasak je na povijesti marketinškog prikazivanja Podravke.

 

Sačuvana je i jedna fotografija iz otprilike istog razdoblja na kojoj dvije lijepe, mlade žene, blizanke, s frizurom ala Brigitte Bardot u jednoj ruci drži zavezanu kokoš i boli je glava, dok u drugoj sretna drži vrećicu kokošje juhe; nije poznato tko ju je snimio, no zna se da je fotografiju sačuvao Vladimir Kostjuk. Kustosica Draženka Jalšić Ernečić radeći na izložbi pronašla je i neke od protagonista fotografija, koji su, kada su zabilježeni na fotografijama, još bili djeca. Često su to bili kćeri i sinovi ili fotografa ili nekoga iz Podravke, obiteljski vezana uz proizvode.

Povijest Podravke započinje u međuratnom razdoblju, prvo kao Industrija konzervi braće Wolf Koprivnica, koja je nakon Drugog svjetskog rata i nacionalizacije tvornice kratko Industrija konzervi Koprivnica i zatim Podravka. Kako se u poslijeratnom razdoblju kolektivnog duha nisu individualno potpisivali autori, pa smo tek u novije vrijeme otkrili npr. dizajnerice Kozmetike Neva, porculana Jugokeramike, Rade Končara i sl, tako su i na ovoj izložbi prisutne još neke nedoumice, iako se i razjašnjavaju neka autorstva. No, ono što je za poslijeratni marketing Podravke važno činjenica je da su između 1945. i 1965. surađivali s Ozehom, koja je, podsjetimo, bila centar svih tada prisutnih marketinških aktivnosti. Za Ozehu su radili i mnogi poznati umjetnici i dizajneri, među ostalim Murtić, Maurović, Bis, Faist, Antonini, da nabrojimo samo neke.

U zadnjih par godina mogli smo pogledati nekoliko zanimljivih izložbi vezanih uz Ozehu, koje su među ostalim počele i kao reakcija na stavove pojedinaca da se marketinško oblikovanje oglašavanja u Hrvatskoj pojavljuje tek devedesetih godina uvođenjem liberalnog gospodarskog sustava.

U svakom slučaju, dizajnerica Alira Hrabar Oremović, koja se među ostalim u svojim istraživanjima bavila ovom marketinškom agencijom, na ovoj je izložbi premijerno predstavila podatak da je autor reklame Goveđa juha s tjesteninom (Simental) Dušan Bekar koji je s Ozehom surađivao gotovo četiri desetljeća. O pitanju autorstva ikoničkog žuto-crvenog likovnog rješenja ambalaže za Kokošju juhu postoji dilema, iako je vrlo vjerojatno autor Vladimir Fleck.

Industrijska fotografija na izložbi datira ponajprije u pedesete i šezdesete godine, ona je i dokumentarna, reportažna, komercijalna, i umjetnička. Spomenuli smo Ivana Šefa, koji je snimio neke od najpoznatijih fotografija tvornice, neke i na tragu pravca Nova objektivnost, i zapravo je šteta da šira javnost ne zna više o njemu. Kasnih pedesetih snimio je u svojoj kuhinji fotografiju djevojčice na kredencu koja pokušava dohvatiti limenku s miješanom marmeladom. Na policama su pomno poslagani svi proizvodi Podravke, a slatki proizvodi izloženi su na najvišoj polici. Autorica izložbe ispravno zaključuje: “Danas bi slika djevojčice kojoj izviruje donje rublje u komercijalnoj fotografiji vjerojatno bila upitna.”

Tagovi

Izdvajamo