SALVATOR MUNDI

NEVJEROJATNA PRIČA O NAJSKUPLJOJ SLICI NA SVIJETU 'To je najzanimljivija avantura koju je neka slika prošla kroz svoju povijest...'

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 19.08.2019. u 08:32

- London, Britain -10/24/17-Christie`s Press View of Leonardo da Vinci`s Salvator Mundi
Christie’s press view of Leonardo da Vinci’s Salvator Mundi, one of fewer than 20 paintings by the great master known to exist, at Christie’s King Street, London, which will be sold in the Post-War and Contemporary Art Evening Auction, estimate in the region of $100 million, taking place on 15 November at Christie’s New York.
-PICTURED: Atmosphere (Christie`s Press View of Leonardo da Vinci`s Salvator Mundi)
-, Image: 353765798, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, INSTAR Images
Profimedia, INSTAR Images

Slika Salvator Mundi

 

'The Last Leonardo. The Secret Lives of the World’s Most Expensive Painting' (Posljednji Leonardo. Tajni životi najskuplje slike na svijetu), knjiga je pisca i redatelja dokumentaraca Bena Lewisa, izdavač je Ballantine Books. Poznato je kako se najskuplja slika u povijesti, prodana na aukciji za 450 milijuna dolara, najvjerojatnije nalazi na jahti saudijskog princa, a najave muzeja Louvre u Abu Dhabiju da će je oni izložiti utihnule su bez dodatnog objašnjenja.

I dalje je tako predmet kontroverzi, kao i od samih početaka. Nije, naime, ni sigurno da ju je naslikao talijanski renesansni majstor, odnosno, kako u uvodu knjige tumači Lewis, “postala je žrtvom tajanstvenosti koja se ispreplela oko nje, nereguliranog tržišta umjetnina i globalizirane ekonomije 21. stoljeća”.

Opskurni katalog

Lewis je o svemu dao i intervju za The New York Times, u kojemu među ostalim govori: “Do ideje za knjigu došao sam još kada je prodana, prije dvije godine. Bila je to najzanimljivija avantura koju je neka slika prošla kroz svoju povijest, svih pet stotina godina. Mogli ste za nju očekivati da je bila u raskošnim vilama i skupim kućama, no neočekivani je element da je pedeset godina provela u američkom predgrađu. I, zapravo, nismo uopće sigurni u njezinu povijest. Postoje samo velike praznine i puno izvrdavanja. Niti jedna slika o kojoj sam ikada čitao ili je proučavao, a puno sam čitao o povijesti umjetnosti, nema toliko uspona i padova”.

Ben Lewis je dalje rekao da odgovor svojeg književnog agenta, nakon što je knjigu predložio, za razliku od inače, nije morao uopće čekati. Javio mu se dvije minute nakon što je dobio e-mail i odmah su dogovorili sve.

Najveće iznenađenje, dok je radio na knjizi, bilo je što je pronašao osobu koja je prodala sliku na aukciji u New Orleansu 2005. godine za 1175 dolara. Bio je to Basil Hendry Jr, zvan Tookie. Lewis je ispričao za The New York Times: “On nije imao nikakvu ideju, kada sam ga kontaktirao prošle godine dok sam intenzivno radio na knjizi, o tome da se ova slika sada smatra Leonardovom. Nije niti znao da je slika prodana za 450 milijuna dolara u Christie’su. To mi je bilo najveće iznenađenje dok sam radio na knjizi, ma zapravo, najveće poslovno iznenađenje u mojem čitavom životu. Nisam mogao vjerovati, nije niti on, kada sam mu rekao. Vodio je svoj građevinski posao i nije baš čitao novine ni stranice kulture, nije ga posebno niti zanimala umjetnost, samo je želio riješiti se te slike”.

Pronašao ga je, kako kaže Lewis, putem vrlo opskurnog kataloga jedne manje aukcijske kuće na čijoj je prednjoj stranici bila lista imena. “Vlasnik je mogao biti bilo tko na listi, a možda niti jedan od njih. Jedno od imena bilo je Trent Reznor, pomislio sam kako bi dobro bilo za moju knjigu da je to ime osobe koja ju je prodavala. No, nije bilo.” Nastavio je tragati za vlasnikom pet, šest mjeseci, dok naposljetku nisu pozvonili na prava vrata: “Na početku Basil Hendry Jr. nije uopće bio siguran je li sliku posjedovao ili nije. Onda se nehajno sjetio da su imali jednu takvu, koja je visila kod stepeništa”. Otkriće o prethodnom vlasniku koji nije bio svjestan toga što se zbivalo sa slikom koja je prodana promijenilo je i tijek njegove knjige. “Želio sam napisati knjigu o povijesti umjetnosti koja nije povjesničarskoumjetnička knjiga”.

Još jedna knjiga

Zaključke nije donosio, njih je prepustio čitateljima. Lewis u svakom slučaju sumira kako priča o slici ima previše rupa, da se o podrijetlu može nagađati, a da je atribucija optimistična. Slika je, smatra Lewis, “Leonardo za naše, postčinjenično doba”.

Knjigu o Leonardu, inače, napisao je i Martin Kemp, jedan od stručnjaka koji su sliku sa sigurnošću atribuirali ovom umjetniku. Zove se “Leonardo by Leonardo”, njegovu su knjigu izdali Callaway Arts & Entertainment. U intervjuu koji je dao za Artnet Kemp ističe da se već godinama bavi Leonardom, zapravo više od pola stoljeća. A budući da knjige koje spekuliraju o slici pišu oni koji “tako žele prodati svoje knjige”.

Povijest slike: Sumnja se da je bila u kolekciji Karla I

Istraživanje autora knjige, Bena Lewisa, bacilo je popriličnu sjenu na tvrdnju da je slika jednom bila u kolekciji engleskog kralja Karla I. te da je ostala zapisana 1650. godine kao “slika Krista, čiji je autor Leonardo”. Da je bila u njegovoj zbirci, naime, insinuiralo se uz njezinu prodaju.

Prvi put se sa sigurnošću može reći da se ova slika pojavljuje oko 1900-te, kada je kupuje bogati trgovac tekstilom Sir Francis Cook. Nalazila se u Cookovoj kući u Richmondu do 1958., kada je prodana na aukciji američkom poslovnom čovjeku Warrenu Kuntzu za 45 dolara, a tako je niska cijena sugerirala da je on jedini kupac.

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo